Obok Doliny Nilu i Niziny Mezopotamskiej pierwsze cywilizacje zurbanizowane rozwijały się także na innych obszarach. Jednym z nich była Dolina rzeki Indus, położona na obszarze subkontynentu indyjskiego. To właśnie z tym obszarem należy wiązać narodziny wysoko rozwiniętych kultur na obszarze Azji Południowej. Rozwijająca się nad Indusem cywilizacja obejmowała ogromny obszar 1 mln 210 tys. kilometrów kwadratowych, dużo większy, aniżeli wczesna cywilizacja egipska, czy mezopotamska.
Subkontynent indyjski, zwany
także Półwyspem Indyjskim leży na obszarze Platformy Dekańskiej, która była
kiedyś częścią prakontynentu Gondwany. Oderwała się od niego w środkowym
mezozoiku, a w okresie trzeciorzędu (paleogenu) na skutek dryfu kontynentów
połączyła się z kontynentem azjatyckim. Trzon Platformy Dekańskiej stanowią
dwie wyniesione tarcze: Wschodnioindyjska i Arawali. Zbudowane są one z
prekambryjskich skał krystalicznych (gnejsów, granitoidów, amfibolitów,
kwarcytów żelazistych, batolitów i in.). Najstarsze skały, z których zbudowane
są te tarcze mają 3-3,5 mld lat. Pomiędzy tarczami znajduje się centralnie
położone obniżenie, w którym występują skały osadowe z proterozoiku, paleozoiku
i mezozoiku. Na tych utworach leżą trappy bazaltowe z końca mezozoiku i
początku kenozoiku, o grubości dochodzącej do 2 kilometrów. Uformowały się one
wskutek masowych wylewów lawy bazaltowej na powierzchnię ziemi pod koniec
okresu kredowego. Te wielkie wylewy i towarzyszące im uwolnienie gazów do
atmosfery ziemskiej były jedną z przyczyn (obok upadku planetoidy w rejonie
Zatoki Meksykańskiej) wymierania wielkich mezozoicznych gadów (dinozaurów) ok.
65 mln lat temu. Wskutek tych erupcji powstała Wyżyna Dekanu. Na Platformie Dekańskiej
leżą osady paleozoicznej formacji gondwańskiej (datowanej na okres od karbonu
do kredy), zawierające w spągu osady lodowcowe (tyllity, otoczaki, głazy). Są
one pozostałościami zlodowacenia, które ok. 360-255 mln lat temu (od okresu
dewońskiego do permskiego) objęło znaczną część prakontynentu Gondwany. Północna
część Platformy Dekańskiej tworzy zapadlisko Indusu, zapadlisko
przedhimalajskie i zapadlisko bengalskie, wypełnione grubą warstwą
kenozoicznych skał osadowych. Platforma Dekańska oderwała się od rozpadającego
się prakontynentu Gondwany i Pangei odseparowała się od Antarktyki w mezozoiku, około 130-120 mln lat temu. Zaczęła
powoli przesuwać się na północ i w eocenie, około 55 mln lat temu zderzyła się
z tektoniczną płytą eurazjatycką. W następstwie tej kolizji zamknął się Ocean
Tetydy, a w miejscu zderzenia zaczęły się tworzyć łańcuchy górskie Himalajów,
Hindukuszu, Pamiru i Karakorum, należące do alpejskiej strefy fałdowej. Około
10 mln lat temu Platforma Dekańska była już połączona z resztą kontynentu
azjatyckiego. Wskutek tych ruchów tektonicznych subkontynent indyjski
oddzielony jest od reszty Azji wysokimi łańcuchami górskimi. Otoczony jest od
południa wodami Oceanu Indyjskiego. Znajduje się między Morzem Arabskim a
Zatoką Bengalską. Półwysep Indyjski ma kształt zbliżony do trójkąta i słabo
rozwiniętą linię brzegową. Zatoki i
półwyspy są nieliczne. Zachodnie wybrzeże Indii jest wysokie, nieraz o
charakterze klifowym. Na wschodzie dominują wybrzeża niskie i lagunowe, często
z zaroślami mangrowymi. W środku subkontynentu znajduje się Wyżyna Dekanu ,
stanowiąca fragment prakontynentu Gondwany w trzeciorzędzie połączony z płytą
eurazjatycką. Środkowa część Dekanu to wielki płaskowyż z pasmami górskimi, a
jego wschodnie i zachodnie krawędzie tworzą łańcuchy górskie: Ghaty Wschodnie i
Ghaty Zachodnie. Stanowią one istotną barierę na obszarze subkontynentu, gdyż
wznoszą się do wysokości ponad 2500 m n. p. m. Na północ od Dekanu ciągną się
góry Windhja, bazaltowa wyżyna Malwa, a jeszcze dalej na północ Nizina
Hindustańska, granicząca z Wyżyną Irańską na zachodzie, Himalajami na północy i
Górami Birmańskimi na wschodzie. Dotyka Morza Arabskiego i Zatoki Bengalskiej. Jej
podłoże stanowi przedgórskie zapadlisko u stóp Himalajów, leżące na głęboko
pogrążonej platformie Dekanu. Jej starsze utwory przykryte są grubymi warstwami
skał okruchowych z okresu trzeciorzędu (paleogenu i neogenu) i czwartorzędu,
powstałych w wyniku erozji Himalajów. Zachodnią część Niziny Hindustańskiej
stanowi Nizina Indusu, środkową Nizina Gangesu, a wschodnią Nizina Asamu wraz z
ujściem Gangesu, Brahmaputry i Meghny. Nizina Gangesu leży między Himalajami a
Wyżyną Dekanu. Przepływa przez nią rzeka Ganges, biorąca początek w Himalajach.
Krajobraz jest tu równinny, z terasami rzecznymi i wałami przykorytowymi.
Nizina Asamu pokryta jest aluwialnymi osadami Brahmaputry. Otoczona jest górami
i Wyżynami (Himalaje, Dekan, Góry Birmańskie, Góry Sino-Tybetańskie). Jej
południową część stanowi potężna Delta Gangesu i Brahmaputry, które uchodzą tu
do Zatoki Bengalskiej. Nizina Indusu (Dolina Indusu) stanowi zachodnią część
Niziny hindustańskiej. Od zachodu ograniczona jest górami Mekran i Górami
Sulejmańskimi, na północy Himalajami, a na południowym wschodzie Wyżyną Dekanu.
Przepływa przez nią wypływająca z Transhimalajów rzeka Indus wraz ze swymi
dopływami (Gilgit, Kabul, Gumal, Satledż). Dolina Indusu jest szeroka, a sporą
jej część tworzą terasy rzeczne. Indus uchodzi do Morza Arabskiego poprzez
rozległą deltę w pobliżu bagien Zatoki Kaczskiej. Wschodnią część Niziny Indusu
zajmują pustynie Thar i Thal. U południowych wybrzeży subkontynentu, za
Cieśniną Palk, leży wyspa Cejlon, której trzon stanowi masyw górski zbudowany z
prekambryjskich skał krystalicznych (gnejsów, granitów i łupków). Jest on
częścią prakontynentu Gondwany. Resztę wyspy zajmują niziny, a wybrzeża również
nie należą do wysokich. Do obszarów subkontynentu włącza się także archipelagi
Andamanów, Lakkadiwów i Malediwów. W większej części subkontynentu indyjskiego
panuje klimat zwrotnikowy monsunowy. Opady dochodzą tu do 6000 mm rocznie.
Środek subkontynentu jest suchszy, a panujący tu klimat jest określany jako
pośredni pomiędzy zwrotnikowym wilgotnym i zwrotnikowym kontynentalnym suchym. Charakterystycznym
zjawiskiem kształtującym klimat subkontynentu indyjskiego są monsuny. Na klimat
Azji Południowej wpływa przede wszystkim napływ zwrotnikowych i równikowych mas
powietrza znad Oceanu Indyjskiego, związany właśnie z okresową cyrkulacją
monsunową. Latem nad nagrzany obszar Indii napływa w szybkim tempie ciepłe i wilgotne powietrze znad oceanu. Nad Zatoką
Perską i Doliną Indusu rozwija się tzw. Niż Azjatycki, który przyczynia się do
rozwoju monsunu letniego (czyli monsunu południowo-zachodniego). Przynosi on ze
sobą obfite opady deszczu trwające od czerwca do września. Zimą działa Wyż
Azjatycki, którego centrum leży nad Syberią i Wyżyną Mongolską. Masy mroźnego i
suchego powietrza rozchodzą się od niego we wszystkich kierunkach, w tym na
południe, w stronę Oceanu Indyjskiego. Monsun zimowy (monsun północno-wschodni)
zaczyna wtedy wiać na południe, przynosząc opady deszczu od października do
grudnia. Monsun letni jest dłuższy i silniejszy od zimowego. Zasila on w wodę
szczególnie południowe i południowo-wschodnie Indie. O ile większa część Indii
leży w strefie klimatów zwrotnikowych, to południowy kraniec subkontynentu wraz
z wyspą Cejlon należy do strefy klimatów równikowych. Panują tu monsunowe,
wybitnie wilgotne warunki.
Cały subkontynent indyjski
obejmuje obszar ok. 4,5 mln kilometrów kwadratowych. Podzielony jest na
dziesiątki regionów, które stanowią część wielkich jednostek geograficznych
wymienionych powyżej. Subkontynent jest obszarem wielkich kontrastów
klimatycznych, wegetacyjnych i topograficznych. Najwyższe góry sąsiadują tu z
obszarami równin, a wysuszone pustynie z najwilgotniejszymi obszarami na Ziemi.
Stanowiące północną granicę Indii Himalaje są najwyższym łańcuchem górskim
Świata, z najwyższym szcztem (Mt Everest=Czomolungma, 8848 m n. p. m.). Największe
rzeki Indii (Indus, Ganges, Brahmaputra) wypływają z tych gór (lub z Płaskowyżu
Tybetu) i są zasilane przez górskie lodowce i śniegi. Aluwialne depozyty
nanoszone przez wody tych rzek od pradziejów odgrywają ogromną rolę
gospodarczą, dostarczając żyznych gruntów rolnikom. Na Nizinie hindustańskiej
dominują mady, czyli gleby naniesione przez płynące wody rzeczne. Na Wyżynie
Dekanu występują czerwone i żółte gleby ferralitowe. Na pustyni Thar spotyka
się gleby zasolone i pustynne. Subkontynent indyjski jest zróżnicowany pod
względem naturalnej roślinności. Na stokach Himalajów występują wiecznie
zielone lasy podzwrotnikowe. W wyższych partiach tych gór rosną lasy sosnowe,
jodłowe i monsunowe, a wyżej rozciągają się zbiorowiska murawowe. Na Półwyspie
Indyjskim dominują lasy monsunowe i sawanny. W niektórych miejscach występują
także wilgotne lasy równikowe. W pradziejach i starożytności charakterystyka
poszczególnych obszarów mocno wpływała na działalność ludzką. Doliny dużych
rzek, takich jak Indus, czy Ganges przyciągały osadników, którzy znajdowali tu
idealne warunki do zamieszkania i gospodarowania. Obszary otoczone górami i
kompleksami leśnymi były z kolei mocno izolowane. Warto przy tym pamiętać, że
warunki naturalne subkontynentu indyjskiego podlegały zmianom w ciągu tysięcy
lat trwania okresu holocenu. Od końca epoki lodowcowej klimat zmieniał się
często, a wraz z nim roślinność i inne parametry środowiska. Przez cały czas
Niż Tybetański wpływał na siłę letniego azjatyckiego monsunu. We wczesnym
holocenie potężne monsuny nawadniały obszary subkontynentu indyjskiego dzięki
przesunięciu międzyzwrotnikowej strefy zbieżności na północ. W środkowym
holocenie (ok. 5000-3000 lat przed Chr.) ten korzystny stan klimatu uległ
zmianie. Na skutek zmian nachylenia osi ziemskiej ilość promieniowania
słonecznego docierającego do półkuli północnej zmniejszyła się. Zachodnia część
Oceanu Spokojnego zaczęła się ochładzać, a międzyzwrotnikowa strefa zbieżności
przesunęła się na południe. Skończyła się tym samym epoka wielkich monsunów. Monsuny
letnie zostały znacząco osłabione. Dla Azji Południowi oznaczało to zmianę
klimatu na suchszy. Na warunki klimatyczne coraz wyraźniej wpływał Wyż
Syberyjski z wnętrza Azji, szczególnie w okresie 4000-3000 przed Chr. Spadek
temperatury i opadów miał wielki wpływ na społeczności zamieszkujące
podzwrotnikowe szerokości geograficzne, w tym Południową Azję. Zbiegł się on z
erupcjami wulkanicznymi, które nastąpiły około 4600-4000 lat przed Chr. i
wpłynęły na globalny klimat. Klimat subkontynentu indyjskiego zmienił się z
wilgotnego na suchy. Liczne minima aktywności słonecznej pomiędzy 4300 a 2900
lat przed Chr. utrwaliły i pogłębiły zaistniałe zmiany. W okresie 3200-2900
przed Chr. nastąpiło dalsze ostre osuszenie i ochłodzenie klimatu Afryki i
Azji. Niestabilny klimat powodował dalsze osłabienie azjatyckich monsunów. Właśnie
w tym czasie w Indiach zaczęła się rozwijać wczesna kultura harappańska, której
wzrost skutkował pojawieniem się społeczności zurbanizowanych w Dolinie Indusu
około 2600 lat przed Chr. Uprzednio istniejące na tych terenach neolityczne
społeczności rolnicze rozwijały się w stosunkowo wilgotnym klimacie. Jednak
około 3500 lat przed Chr. warunki na subkontynencie indyjskim pogorszyły się na
skutek osłabienia monsunów i spadku opadów. Pojawienie się cywilizacji Doliny
Indusu było zatem efektem dostosowania się ludności tego obszaru do suchego
wahnięcia klimatycznego.
Rzeka Indus ma długość ponad 3200
kilometrów, a jej roczny przepływ wody przewyższa wartości odnotowywane w Nilu.
Rzeka niesie co roku 150 mln ton osadów do Oceanu Indyjskiego. Wszystkie rzeki
dorzecza Indusu niosą duża ilość żyznego mułu. Dolina Indusu ograniczona jest
od wschodu Pustynią Thar, od zachodu wzgórzami Beludżystanu, a od południa
wodami Oceanu Indyjskiego. Dwoma głównymi rzekami były tu w pradziejach i w
starożytności Indus i Saraswati. Rzeka Saraswati dziś już nie istnieje,
ponieważ wyschła na skutek ruchów tektonicznych i przesunięcia koryta na
początku II tysiąclecia przed Chr. płynęła ona prawdopodobnie na wschód od
biegu Indusu. Obydwie rzeki wypływały z łańcucha Himalajów, gdzie były zasilane
przez górskie lodowce. Początkowo wczesne rolnicze społeczności kolonizujące
dorzecze Indusu nie stosowały irygacji. Wylewy Indusu, następujące co roku
pomiędzy czerwcem a wrześniem nanosiły na powierzchnię doliny żyzny muł i
nawadniały ją. Największe plony dawały pola rozmieszczone bezpośrednio przy
brzegach rzeki. Aby rozszerzyć strefę ziem uprawnych należało zastosować metody
sztucznego nawadniania polegające na kopaniu prostych kanałów (z odnogami lub
bez) prowadzących od biegu rzeki do pól uprawnych. Wykorzystywano do irygacji
także naturalne kanały i odnogi rzek. Do nawadniania obszarów położonych dalej
od biegu rzeki potrzebne były nie tylko kanały, ale i urządzenia podnoszące
wodę na wyższy poziom (żurawie) i studnie. Obszary położone wyżej i bardziej
oddalone od rzek były wykorzystywane do rolnictwa deszczowego i pasterstwa. Warunki
naturalne Doliny Indusu były zatem bardzo sprzyjające dla rozwoju rolnictwa i
hodowli.
Neolityczni rolnicy ze skraju
Wyżyny Irańskiej i Beludżystanu stopniowo zasiedlali Dolinę Indusu (oraz
sąsiadujące obszary dorzecza Saraswati, Ghaggaru i Hakry, Kaććhu i Gudżaratu), począwszy
od IV tys. przed Chr. Powstawały tu osiedla o charakterze protomiejskim, różne
od wcześniejszych, niewielkich wiosek rolniczych. Okres pomiędzy 5000 a 3200
lat przed Chr. archeolodzy określają mianem ery regionalizacji. Gospodarka
społeczności zasiedlających te obszary oparta była o uprawę pszenicy,
jęczmienia, prosa, grochu, soczewicy, lnu i prosa. Hodowały one owce, kozy,
bydło i zebu (Bos indicus). Polowały
na dzikie bawoły wodne i łowiły ryby. Obok pierwszych osiedli o charakterze
protomiejskim oraz zróżnicowane, regionalne tradycje kulturowe. Z tego okresu
znanych jest ponad 300 stanowisk z dorzecza Indusu. Znaleziska z takich
stanowisk jak Rehman Dheri, Harappa, Kot Diji i Kalibangan wskazują na wzrost
populacji w osiedlach, które właśnie zaczynały spełniać zróżnicowane funkcje. Osada
Rehman Dheri posiadała regularny plan ulic i była otoczona solidnym murem. Na
wymienionych wyżej stanowiskach odkryto ślady grafitti, zabytki wskazujące na rozwój dalekosiężnego handlu i
wymiany, oraz pieczęcie i ich odciski wskazujące na rozwój rachunkowości i
administracji. W Kalibangan widać przejście od niewielkiego, zajmującego 4 ha
osiedla otoczonego murem z cegły mułowej, do dużej, protomiejskiej osady z
cytadelą, o powierzchni 11,5 hektara. Liczne osady (Kili Gul Muhammad, Amri, Kechi
Beg, Damb Sadaat, Mehrgarh i inne) rozwijały się także w Beludżystanie. Osady
były zabudowane regularnymi domami z cegły mułowej, a także spichlerzami i
magazynami. Domy posiadały wiele pomieszczeń i były wyposażone w paleniska. W
Mehrgarh pomiędzy domami odnaleziono cmentarzysko z ponad 100 pochówkami
szkieletowymi w ziemnych jamach. Osada Mehrgarh stała się ośrodkiem produkcji
rzemieślniczej pracującym dla większego regionu. Wytwarzano tu ceramikę na kole
garncarskim, a także wyroby z muszli morskich, karneolu, lapis lazuli, steatytu
i turkusu. Zespół pieców ceramicznych i pobliskie składowisko odpadów wskazuje,
że produkcją na duża skale zajmowali się tu już wyspecjalizowani rzemieślnicy. Rozwijała
się tu także wczesna obróbka metalu, czego śladem są pozostałości tygli. W
Mehrgarh i pobliskim Nausharo rozwijała się produkcja ceramiczna na masową
skalę. Wytwarzano także tysiące paciorków z różnych rodzajów kamienia. W
następnej fazie rozwoju społeczeństw Beludżystanu pojawiła się ceramika
malowana, terakotowe, kamienne i kościane pieczęcie stemplowe, wiązane zwykle z
rozwojem administracji. Z tego okresu pochodzi także odkryty w Mehrgarh kanał
nawadniający. Nieco inaczej przedstawiał się rozwój społeczności
zamieszkujących nad brzegami Indusu. W okresie 4000-3500 przed Chr. następowała
kolonizacja tego obszaru. Jedne z najwcześniejszych dowodów tego procesu
odnaleziono na stanowisku archeologicznym Balakot. Odkryto tu ślady budynków
mieszkalnych z cegły mułowej, posadowionych na kamiennych fundamentach, a także
zdobioną malowidłami ceramikę wykonana na kole. Odnaleziono wióry krzemienne i
liczne ozdoby z muszli i kamieni półszlachetnych. Mieszkańcy Balakot umieli już
wytwarzać przedmioty z miedzi i jej stopów, co oznacza, że ich osiedle można
zaliczyć do okresu chalkolitu. Uprawiali oni jęczmień i głożynę pospolitą (Ziziphus jujuba). Dietę uzupełniał w
istotny sposób połów ryb, zbiór małży i polowania na gazele. W kolejnej fazie
rozwoju (3600-3000 przed Chr.) ważną osadą stało się Amri, położone na
zachodnim brzegu rzeki Indus. Tutaj także znaleziono malowaną ceramikę lepioną
ręcznie, krzemienne wióry, oraz wyroby miedziane i brązowe. Osada zabudowana
była budynkami z cegły mułowej na kamiennych fundamentach. Oprócz domów
znajdowały się tu także magazyny. Z czasem pojawiła się bardziej ozdobna
ceramika wyrabiana na kole. Mieszkańcy Amri szczególny nacisk kładli na hodowlę
bydła, połów ryb i zbiór mięczaków. Stanowiska z obszaru dolnej partii doliny
Indusu świadczą o udanej kolonizacji tego obszaru. Liczne chalkolityczna osady,
podobne do tych z Doliny Indusu, rozwijały się także w Pendżabie. Ich
mieszkańcy oprócz przedmiotów miedzianych i ozdób używali także krzemiennych
narzędzi mikrolitycznych. Około 3200 lat przed Chr. nad Indusem rozwijała się
stosunkowo zunifikowana kultura. Osiedla leżące na obrzeżu, takie jak Mehrgarh
zwiększały swoje rozmiary i stały się ośrodkami produkcji ceramicznej. Osady
ufortyfikowane rozwijały się z powodzeniem na Równinie Indusu także w III tys.
przed Chr.
Około 3200 lat przed Chr. w
Dolinie Indusu wykształcił się zuniformizowany styl wytwarzania naczyń ceramicznych,
znany jako Kot Diji. W tym okresie z wielu regionalnych, odrębnych tradycji
powstała jedna, stosunkowo zuniformizowana kultura. Zdominowała ona obszary
położone wzdłuż Indusu. Nazwa tej formacji kulturowej pochodzi od stanowiska
Kot Diji, położonego w rejonie Wzgórz Rohri. Jej twórcy używali dekorowanej
ceramiki wytwarzanej na kole garncarskim. Zamieszkiwali duże osady na
regularnym planie, zabudowane budynkami z cegły mułowej i otaczane
fortyfikacjami. Wytwarzali liczne wyroby z kości, kamienia i stopów miedzi. Osada
Kot Diji zajmowała powierzchnię 2,6 hektara. Duże osady istniały także w
Harappie, Rehman Dheri i Kalibangan. Na tych stanowiskach odnaleziono zachowane
mury oporowe zabezpieczające brzegi rzeczne sąsiadujące z osadami. Budowano je
z bloków wapiennych i cegły mułowej. Dolina Indusu stała się kraina
ufortyfikowanych, regularnych osad położonych nad brzegami rzek. Już w tym
okresie osada protomiejska w Harappie zajmowała powierzchnię 26 hektarów. Wybudowano
tu fortyfikacje złożone z równoległych murów wzniesionych z cegły mułowej. Oddzielały
one poszczególne dzielnice osady, które mogli zamieszkiwać ludzie o zróżnicowanym
statusie społecznym. Odkryto tu także piece używane do wypalania kamionkowych
bransolet. Pomiędzy domami poprowadzono ulice tworzące regularny układ. Odnalezione
na ich powierzchni ślady wozów świadczą o upowszechnieniu się transportu
kołowego. W Harappie wzniesiono także szereg dużych platform z cegły mułowej.
Mogły one służyć wspólnotowym celom całej społeczności. Inną dużą, protomiejską
osadą z tego okresu był Kalibangan, usytuowany nad odnogą rzeki Ghaggar. Domy
były tutaj usytuowane wzdłuż regularnego układu ulic krzyżujących się pod kątem
prostym. Osada otoczona była grubym murem z mułowej cegły. Osada posiadała
system drenażu odprowadzający wodę. Mieszkańcy zajmowali się wytwarzaniem
wyrobów z agatu, chalcedonu, terakoty, karneolu, fajansu, złota, srebra i
stopów miedzi. Wyrabiali gliniane figurki i modele wozów. Standaryzacja
rozmiarów cegieł i regularny plan osiedla Kalibangan wskazuje na wysoki stopień
organizacji społecznej jej mieszkańców, wiążący się prawdopodobnie ze
stopniowym rozwojem elity i struktur władzy. Centrum osady stanowiła cytadela,
na obszarze której znajdowało się miejsce kultu ze strukturami określanymi
przez archeologów mianem ołtarzy ognia. Może to wskazywać na rozwój
zorganizowanych form kultu religijnego nad Indusem. Innym osiedlem wzniesionym
na starannie sporządzonym planie było Rehman Dheri na zachodnim brzegu Indusu. Osada
na regularnym planie istniała tu już około 3300 lat przed Chr. i była otoczona
murem. Na 22 hektarach zamieszkiwało tu 12 tysięcy ludzi. Zajmowali się oni
rolnictwem i rzemiosłem. Wyrabiali przedmioty z turkusu i lapis lazuli. Były to
kosztowne materiały sprowadzane z Azji Środkowej, z Badachszanu i Afganistanu
oraz z Iranu. Ich obecność wskazuje na rozwój dalekosiężnych kontaktów
handlowych. Obecność pieczęci wskazuje na istnienie zaczątkowych form
rachunkowości i kontroli własności. W zachodniej części stanowiska znajdował
się kwartał produkcyjny z licznymi piecami. Na wielu przedmiotach z fazy Kot
Diji pojawiały się motywy znane później z rozwiniętej cywilizacji Indusu:
„rogate bóstwo”, liście figowca, rybie łuski. Na odłamkach naczyń ceramicznych
zaczęły pojawiać się znaki przypominające późniejsze pismo Doliny Indusu. Oprócz
dużych i starannie zaplanowanych osiedli protomiejskich w fazie Kot Diji
istniały także liczne wioski rolnicze. Na obszarze pustyni Cholistanu
rozpoznano wyraźną hierarchię osad. Dwa większe osiedla kontrolowały tu obszar,
na którym rozrzucone było 38 mniejszych osiedli. Podobny hierarchiczny układ
osad istniał wokół Harappy, Mohendżo-Daro i Rakhigarhi oraz w dorzeczu
Ghaggaru-Hakry. Badania osadnictwa i kultury materialnej wskazują na oczywistą kontynuację
wielu składników kultury materialnej pomiędzy fazą Kot Diji
(wczesnoharappańską), a rozwiniętym etapem rozwoju cywilizacji Doliny Indusu
(dojrzałym, właściwym okresem harappańskim). Zachowane zabytki wskazują na
istnienie w obydwu okresach podobnego systemu miar i wag, identycznego zestawu
motywów sztuki. Jest to dowód, że w obydwu okresach mieszkańcy Doliny Indusu
wyznawali podobną ideologię, która odegrała kluczową rolę w kształtowaniu na
tym obszarze cywilizacji i organizacji państwowych. W ich genezie dużą role
odgrywał prawdopodobnie dalekosiężny handel i kontakty z odległymi krajami. Kamienie
półszlachetne i metale z daleka mogły być wymieniane na produkty żywnościowe z
żyznej doliny. Rozwijała się specjalizacja w zakresie handlu i produkcji, także
w poszczególnych osiedlach, o czym świadczą dane z Cholistanu.
Już od czasu odkrycia pierwszych
stanowisk archeologicznych związanych z cywilizacją Indusu specjaliści
dyskutowali o ewentualnym wpływie zewnętrznych czynników na jej genezę. Badania
wykazały, że od IV tys. przed Chr. następował konsekwentny rozwój społeczności
zamieszkujących Dolinę Indusu, spowodowany głównie wewnętrznymi czynnikami i dynamiką
miejscowych przemian gospodarczych i społecznych. Ufortyfikowane i planowo
zabudowane osady protomiejskie rozwijały się stopniowo. Stopniowa ewolucja, od
neolitycznych osad rolniczych do społeczności zurbanizowanych jest zatem
faktem. Tradycje kulturowe, żywe później w cywilizacji Indusu, narodziły się na
miejscu. Neolityczni rolnicy z obszaru Beludżystanu stale zwiększali liczebność
swoich populacji i ekspandowali na sąsiednie obszary. Budowali systemy
irygacyjne w skład których wchodziły tamy zwane gabar. Zamieszkiwali obszary położne wzdłuż kilku
transkontynentalnych szlaków handlowych, którymi transportowano dobra takie
muszle mięczaków morskich czy kamienie półszlachetne. Stymulowało to rozwój
gospodarki i zakładanie kolejnych osad, które stawały się jednocześnie
ośrodkami produkcji rzemieślniczej. Rolnicy kolonizowali Dolinę Indusu i
zakładali tam nowe osiedla w IV i III tys. przed Chr. Na sąsiadujących z nią
wyżynach rozwijały się centra wytwórczości pozarolniczej produkujące na skalę
niemal półprzemysłową. Mieszkańcy osad zaczęli używać pieczęci i wznosić
budynki publiczne, służące wspólnotowym celom całej społeczności. Złożoność i
wielkość osiedli stale wzrastała. Z czasem pojawiły się także zaczątkowe elity
sprawujące władzę w osadach. Rozwijające się w fazie Kot Diji społeczności protomiejskie Doliny Indusu potrzebowały
szerszej bazy surowcowej by podtrzymać swoje funkcjonowanie i dalej się
rozwijać. Jednym z przejawów jej rozszerzania było m. in. zapoczątkowanie
eksploatacji krzemienia na Wzgórzach Rohri. Wydobywany tu surowiec stopniowo
zastąpił lokalnie pozyskiwane rodzaje krzemienia na całym obszarze Doliny
Indusu. Pojawiła się wyraźna hierarchia osiedli, wśród których można wyróżnić
zarówno duże aglomeracje, jak wyspecjalizowane ośrodki produkcji. Zanikły
pochówki na terenie osad, zastąpione przez położone poza osiedlami ludzkimi
cmentarzyska. Obok pochówków w naczyniach pojawiła się kremacja zwłok. Zarówno
starannie zaplanowane osady, jak budowa potężnych fortyfikacji wymagały
wyższego stopnia rozwoju struktury społecznej i istnienia władzy zdolnej do
mobilizacji siły roboczej. Mury miały chronić osiedla przed najeźdźcami i
powodziami. Ich budowa i wypalanie cegieł służących do ich wznoszenia było
ogromnym przedsięwzięciem wymagającym koordynacji. Upowszechnienie systemu
miar, grafitti na ceramice i
użytkowania pieczęci wskazuje na rozwój zapisu gospodarczego i oznaczania
własności. Następowały także ważne zmiany w gospodarce i technologii, takie jak
wprowadzenie pojazdów ciągniętych przez zwierzęta pociągowe (około 3700-330
przed Chr.), oraz sprzężajnej uprawy ziemi za pomocą radła. Dwukołowe pojazdy i
radła były ciągnięte przez woły. Do transportu towarów służyły także zwierzęta
juczne (woły, osły, a nawet owce). Bardzo ważny był także transport wodny. W
Kalibangan archeolodzy natrafili na dobrze zachowany fragment zaoranego radłem
pola z widocznymi bruzdami. Na polach nad Indusem uprawiano przede wszystkim
pszenicę, jęczmień, proso, rośliny strączkowe i palmę daktylową. Używano już
glinianych pieców chlebowych. Wysoko rozwinięta była obróbka ceramiki, kamienia
i metalu. Zaczęto obrabiać także muszle i kość słoniową. Znaleziska tygli
metalurgicznych świadczą o opanowaniu tajników obróbki miedzi i jej stopów. Odnalezione
przez archeologów przęśliki wskazują na rozwój produkcji tkanin. Produkowano
tekstylia z wełny i z włókien bawełny. Najstarsze ślady udomowienia bawełny drzewiastej
(Gossypium arboreum) pochodzą ze
stanowiska Mehrgarh, sprzed 5500 lat przed Chr. Ta południowoazjatycka roślina
miała się stać ważnym źródłem włókien dla cywilizacji Indusu. Rozwojowi
gospodarki i wzrostowi populacji towarzyszyła unifikacji wierzeń, kultury oraz
ideologii na omawianych obszarach. W tych warunkach tereny Doliny Indusu i
terenów ościennych zostały zdominowane przez organizacje polityczne typu
wodzostw, nie dysponujących jeszcze administracją i biurokracją. Gdy tylko
pojawił się aparat administracyjny wodzostwa mogły rozpocząć ekspansję
terytorialną. W tym samym czasie, gdy Dolina Indusu przechodziła fazę
integracji, w Niecce Helmadu na obszarze dzisiejszego Afganistanu rozwijała się zaawansowana kultura fazy Shahr-i
Sokhta (ok. 2800-2300 przed Chr.). Powstały tu duże osiedla, takie jak
ufortyfikowane i zajmujące 32 hektary Mundigak, gdzie odkryto pozostałości
struktur identyfikowanych z pałacem i świątynią. Osada Shah r-i Sokhta stała
się w tym czasie ośrodkiem dalekosiężnej wymiany i produkcji rzemieślniczej. Te
nowe ośrodki leżały na drogach łączących subkontynent indyjski z Azją Środkową
i Azją Zachodnią. W wymianie pomiędzy poszczególnymi regionami dużą role mogli
odgrywać koczowniczy pasterze wędrujący sezonowo wzdłuż szlaków. W okresie
poprzedzającym powstanie dojrzałej cywilizacji harappańskiej rola handlu
dalekosiężnego i lokalnego systematycznie wzrastała, czego świadectwem jest
obecność muszli morskich mięczaków na stanowiskach w głębi lądu, takich jak Harappa,
Kalibangan i Banawali. Do Harappy trafiał także krzemień i czert z Beludżystanu
i Sindhu. Do Doliny Indusu trafiały także surowce z Wyżyny Irańskiej i Azji
Środkowej. W okresie dojrzałej cywilizacji harappańskiej znaczenie lądowych
szlaków handlowych spadło. Ważniejsze stały się morskie szlaki dalekosiężnego
handlu, łączące rozwinięta cywilizację Doliny Indusu z Mezopotamią i krajami Zatoki Perskiej
poprzez wody Oceanu Indyjskiego i Morza Arabskiego.
Przyczyny powolnej ewolucji od
dużych osiedli protomiejskich do w pełni zurbanizowanej cywilizacji w dorzeczu
Indusu nadal są przedmiotem dyskusji i badań specjalistów. Być może procesowi urbanizacji
towarzyszyła polityczna integracja wymuszona siłą. Odkryty w Kot Diji Poziom
zniszczenia i pożaru pomiędzy fazą Kot Diji i fazą dojrzałej cywilizacji
harappańskiej może wskazywać udział przemocy i działań militarnych w
kształtowaniu tej zaawansowanej kultury. Podobne warstwy wskazujące na
dyskontynuację pomiędzy dwoma epokami odkryto w Balakot, Gumla, Amri, Nausharo
i Kalibangan. Początek rozwoju dojrzałej cywilizacji Doliny Indusu wiązał się
zatem z militarnymi i politycznymi niepokojami. O ich bliższej naturze niewiele
wiadomo. Prawdopodobnie pod koniec fazy Kot Diji trwały walki o zasoby i
niektóre osady. Zaznaczył się także ruch ludności z Beludżystanu do Doliny
Indusu, spowodowany przeludnieniem i niekorzystnymi zmianami klimatycznymi. Gęstość
zaludnienia nad Indusem wzrastała wskutek tej migracji. O niepokojach świadczą
skarby (znaleziska gromadne) z Kunal, gdzie odkryto dwa depozyty: jeden
zawierający narzędzia miedziane, a drugi przedmioty ze złota i srebra. W grę
wchodziło także świadome niszczenie dawnych osiedli i osiedlanie się w nowych
miejscach przez ich mieszkańców. Część badaczy odrzuca jednak tezę o
konfliktach u schyłku okresu wczesnoharappańskiego i wskazuje na płynne
przejście do dojrzałej fazy harappańskiej widoczne na większości stanowisk. Wzrost
metropolii nad Indusem był stosunkowo szybkim procesem, trwającym jedno lub dwa
pokolenia. W fazie przejściowej pomiędzy okresem Kot Diji (wczesnoharappańskim)
a dojrzałą cywilizacją harappańską (ok. 2600-2500 przed Chr.) narodziło się pismo
Doliny Indusu, wywodzące się od znaków malowanych na ceramicznych naczyniach. W
tym okresie pojawiły się też istotne wynalazki, które miały stać się integralną
częścią cywilizacji harappańskiej: przedmioty brązowe (naczynia, brzytwy,
haczyki, ostrza, tabliczki), studnie ocembrowane wypalaną cegłą, technika
wykonywania długich, głęboko nawiercanych paciorków z kamieni półszlachetnych. Struktura
społeczna z poprzedniego okresu, oparta o klany i pokrewieństwo zmieniała się w
kierunku hierarchicznej, scentralizowanej organizacji ze specjalizacją zawodów
i funkcji. Aktywność gospodarcza tych wyspecjalizowanych producentów odbywała
się pod auspicjami zunifikowanego systemu kultu religijnego i ideologii, który
zapanował w miastach nad Indusem. W ten sposób narodziła się cywilizacja zwana
dziś cywilizacją Doliny Indusu lub harapppańską, identyfikowana z Krajem
Meluhha, znanym z ówczesnych źródeł mezopotamskich. Do charakterystycznych cech
dojrzałej fazy rozwoju tej cywilizacji (2500-1900 przed Chr.) należą: czerwona
ceramika wykonana na kole, niekiedy ozdobiona malunkami w kolorze czarnym,
obecność nieodczytanego do dziś pisma, pojawiającego się głównie na
pieczęciach, budowle wzniesione z wypalanych cegieł o zestandaryzowanych
wymiarach, zunifikowany system miar i wag, miasta budowane na regularnym planie
ulic przecinających się pod kątem prostym, ufortyfikowane cytadele towarzyszące
osiedlom typu miejskiego, murowane studnie i zbiorniki na wodę, grzebanie
zmarłych na oddalonych od osiedli cmentarzyskach. Zasięg tej zaawansowanej
kultury objął całe dorzecze Indusu oraz terytorium
Pendżabu Harjany i współczesnych indyjskich stanów Uttar Pradesh, Radżastan i
Gudżarat. Unifikacja modelu cywilizacyjnego na tak szerokich terenach zapewne
wiązała się ze zjednoczeniem politycznym i militarną ekspansją jednego, bądź
kilku ośrodków. Prawdopodobnie elity niektórych metropolii dysponujące siłą
militarną doprowadziły do powstanie zjednoczonego organizmu państwowego, lub
kilku dużych organizmów państwowych na omawianym obszarze. W fazie przejściowej
największe protomiejskie osiedla Doliny Indusu przekształciły się w prawdziwe
metropolie w ciągu około 50-100 lat. Trzy piąte wszystkich znanych osad zostało
opuszczonych, co wskazuje na wielką migrację i koncentrację ludności w większych
ośrodkach. Kluczowa była tu migracja z terenów wiejskich do powstających miast.
Badania składu izotopowego szkliwa nazębnego szczątków ludzi pochowanych na
cmentarzyskach w Harappie i w Farmanie wskazują, że wczesne populacje miejskie
składały się tam niemal w całości z imigrantów w pierwszym pokoleniu. Nowy,
tworzący się system społeczny zakładał
integrację w miastach grup o rozmaitym pochodzeniu, które tworzyć miały
populację przejmującą zunifikowaną miejscową kulturę. Powstały także dość
liczne nowe osady, a wśród nich wielkie miasta, takie jak Mohendżo-Daro. Wśród
nowych centrów miejskich, które zyskały na znaczeniu w tym okresie można
wymienić także Dholavirę, Ganweriwalę i Rakhigarhi. Miasta stały się centrami
wytwórczości opartej w dużej mierze o wykorzystanie rzadkich i egzotycznych
materiałów docierających do nich dzięki dalekosiężnemu handlowi i wymianie. W
tym czasie dojrzałą postać cywilizacji Doliny Indusu była już w pełni
wykrystalizowana…
CDN.
Literatura
C. Renfrew, P. Bahn (red.), The Cambridge World Prehistory,
Cambridge, 2014.
Ch. Scarre (red.), The Human Past: World Prehistory and the Development of Human Societies,
London, New York, 2018.
C. Renfrew, P. Bahn, Archeologia: teorie, metody, praktyka,
Warszawa, 2002.
B. M. Fagan, N. Durrani, People of the Earth : an introduction to
World prehistory, London, New York, 2019.
K. L. Feder. The past in perspective : an introduction to human prehistory, New
York, London, 2017.
R. J. Wenke, D. I. Olszewski, Patterns in prehistory: humankind’s first
three milion years, Oxford, New York, 2007.
J. Śliwa (aut. i red.), J.
Chochorowski, K. M. Ciałowicz, M. Kaczanowska, J. K. Kozłowski, J. A. Ostrowski,
J. Wolska-Lenarczyk, A. Zemanek, J. Źrałka (aut.), Wielka Historia Świata : Tom 2 : Stary i Nowy Świat. Od „rewolucji”
neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego, Kraków, 2005.
J. Brooke, Climate change and the course of global history : A Rough Journey, Studies
in environment and history, Cambridge, New York, 2014.
Ch. K. Maisels, Early Civilizations of the Old World, The
Formative Histories of Egypt, The Levant, Mesopotamia, India and China,
London, New York, 2003.
J. Makowski, Geografia fizyczna świata, Warszawa, 2004.
R. Coningham, R. Young, The archaeology of South Asia : from the
Indus to Asoka, c. 6500 BCE–200 CE, Cambridge World Archaeology, Cambridge,
2015.
I. Habib, A People's History of India 2: The Indus Civilization, New Delhi,
2015.
G. J. Possehl, The Indus Civilization: A Contemporary
Perspective, Walnut Creek, Lanham, New York, Oxford, 2002.
J. McIntosh, The Ancient Indus Valley: New Perspectives, Understanding ancient
civilizations, Santa Barbara, 2008.
B. Valentine et al., Evidence for Patterns of Selective Urban
Migration in the Greater Indus Valley (2600-1900 BC): A Lead and Strontium
Isotope Mortuary Analysis, PLoS One, 2015, 10(4), e0123103, s. 1-20.
Wędrówka tektoniczna subkontynentu indyjskiego na północPrzekrój geologiczny HimalajówZdjęcie satelitarne subkontynentu indyjskiegoKrajobraz Himalajów
Mapy rozwoju osadnictwa harappańskiego w Dolinie IndusuRozwój technologii starożytnych kultur znad Indusu, wykresyPradziejowi rolnicy subkontynentu indyjskiego, rekonstrukcjaZmiany klimatyczne w czasach cywilizacji Indusu, wykresOsada MehrgarhChmury monsunowe nad IndiamiMechanizm powstawania monsunówRuiny osady Rehman Dheri, zdjęcie lotniczeWykopaliska na terenie osady Rehman DheriKultury archeologiczne fazy wczesnoharappańskiej, mapaKultury archeologiczne w fazie regionalizacji, wykresRekonstrukcja sposobu obróbki muszli ze stanowiska BalakotStanowisko archeologiczne AmriCeramika przedharappańska z AmriPrzedharappańskie paciorki steatytowe i terakotowePlan poziomu fazy Kot Diji z kopca AB w HarappieCeramika z fazy Ravi z HarappyGraffiti z naczyń ceramicznych z HarappyStanowisko archeologiczne Rakhigarhi, planyObszar Wzgórz Rohri, mapaŚlady eksploatacji krzemienia na obszarze wzgórz RohriRdzenie krzemienne ze Wzgórz RohriFragmenty bransolet z fazy Kot Diji
Rzeźba władcy z Shahr-i Sokhta i jej rekonstrukcja
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz