Rozwój zurbanizowanej cywilizacji w południowej Mezopotamii w okresie Uruk stymulował wzrost kolejnych zaawansowanych społeczności Bliskiego Wschodu. W różnych miejscach Żyznego Półksiężyca zaczęły rozwijać się społeczności o charakterze miejskim bądź protomiejskim. Wraz z wynalezieniem i upowszechnieniem wynalazku pisma społeczności zamieszkujące południową Mezopotamię weszły w okres historyczny. Upadek sieci powiązań i handlu dalekosiężnego kultury Uruk pociągnął za sobą powstanie kulturowej, politycznej i organizacyjnej próżni na wielu obszarach. W zachodnim Iranie rozwinęła się kultura protoelamicka, a w północnej Mezopotamii kultura Niniwa 5. Południową Mezopotamię, która pozostała ośrodkiem wysoko rozwiniętej cywilizacji zdominowała najpierw kultura Dżemdet Nasr (3100-2900 przed Chr.), a potem kultura okresu wczesnodynastycznego I (ED I - 2900-2600 przed Chr.). Cywilizacja miejska utrzymała się także na obszarze Suzjany, gdzie rozkwitła kultura protoelamicka. Kolejne fazy okresu wczesnodynastycznego to ED II (2600-2500 przed Chr.) i ED III (2500-2350/2250 przed Chr.).
W południowej części
mezopotamskiego aluwium rozwijała się kultura oparta na sieci niezależnych
politycznie miast-państw sumeryjskich. Sieć miejska była tu bardzo gęsta,
złożona z kilkudziesięciu ośrodków. Obszar ten do końca starożytności pozostał
jednym z najbardziej zurbanizowanych regionów świata. Każde miasto-państwo
składało się z centralnego ośrodka miejskiego i podlegającego mu terytorium
wiejskiego, stanowiącego jego rolnicze i pasterskie zaplecze. Teksty klinowe odnotowują
istnienie wiosek i fortec. Niektóre organizmy polityczne obejmowały kilka
miast, tak jak np. Lagasz, składające się z metropolii Girsu i Lagasz, oraz
nadmorskiego miasta portowego Nina. Na granicach miast występowały obszar
nieużytków określanych sumeryjskim słowem edin.
Poszczególne ośrodki miejskie leżały z reguły blisko siebie Badania
archeologiczne miast Sumeru wskazują na kontynuację funkcjonowania osadnictwa i
miejsc kultu od okresu Ubajd do czasów wczesnodynastycznych. Najwięcej miast
funkcjonowało nad ramionami Eufratu. Były to Sippar, Nippur, Kisz, Szuruppak,
Ur, Uruk, Adab, Zabala, Umma, Lagasz i inne. Częścią południowej Mezopotamii
była też gęsto zaludniona i zurbanizowana dolina rzeki Dijali. Największym
miastem południowej Mezopotamii było Lagasz, zajmujące 600 hektarów. Mniejsza
była Umma, licząca 200 ha. Pozostałe miasta zajmowały obszar w granicach 40-100
ha. Osadnictwo i populacja koncentrowały się przede wszystkim w ośrodkach
miejskich o gęstej zabudowie, z fortyfikacjami, budowlami publicznymi i
sakralnymi. Najważniejszymi budowlami miejskimi były niewątpliwie świątynie
wznoszone z suszonej cegły, na planie tzw. osi łamanej. Zurbanizowane
społeczności południowej Mezopotamii kontynuowały rozwój pisma, administracji i
dalekosiężnego handlu. Podstawą życia gospodarczego pozostawało wysoko
rozwinięte rolnictwo i hodowla zwierząt. Południowa Mezopotamia dzieliła się w
III tys. przed Chr. na dwa regiony: Sumer na południu (od Eridu nad Zatoką
Perską po Nippur) i Akad na północy (od Abu Salabich po północny kraniec
równiny aluwialnej). Południową część aluwium zamieszkiwała ludność mówiąca
językiem sumeryjskim (Sumerowie), a północną populacja semickojęzyczna (tzn.
mówiąca językiem z rodziny afroazjatyckiej) zwana Akadami. Ludność
afroazjatycka dotarła do południowej Mezopotamii prawdopodobnie już ok. 3100
lat przed Chr. Zajęli oni północną część aluwium i dolinę Dijali. Ich naczelnym
miastem stało się Kisz. Z czasem tytuł króla Kisz zaczęto odnosić do władców
panujących nad całą południową Mezopotamią. Dokumenty na tabliczkach klinowych
ze stanowiska Abu Salabich wskazują, że Semici bardzo wcześnie kulturowo
zintegrowali się z ludnością sumeryjską, zachowując jednocześnie własny język i
imiona. Cały obszar mezopotamskiego aluwium był zwany przez jego mieszkańców
Krajem (sum. Kengir) lub Sumerem i
Akadem, albo po prostu Sumerem. We wczesnych fazach starożytności stanowił on
cywilizacyjną jedność, spajaną przez religię, pismo i inne elementy kultury
materialnej i duchowej. Przewaga kulturalna Sumerów, ich języka i
piśmiennictwa, była w tym okresie bardzo wyraźna. Cały omawiany obszar łączył
też skomplikowany i wysoko rozwinięty system irygacyjny, zasilany przez wody
Eufratu i w mniejszym stopniu, Tygrysu. O jego utrzymanie i prawidłowe
działanie dbały władze i elity poszczególnych miast-państwa. O poszczególne
kanały wybuchały nieraz konflikty zbrojne między sąsiadującymi ze sobą ośrodkami.
Polityczna fragmentacja i konflikty nie przeszkadzały zatem kulturowej
integracji regionu. Cały region był podzielony na państewka i nie podlegał
władzy jednego ośrodka. Z biegiem czasu przewagę gospodarczą i polityczną
zaczęły zyskiwać ośrodki położone na północy, to znaczy dalej w górę biegu
głównych rzek, co było naturalne dla rozwiniętego systemu irygacyjnego. Efektem
był kryzys, który dotknął ośrodki położone na południu.
Mieszkańcy kraju żyli z
irygacyjnej uprawy jęczmienia, pszenicy, roślin strączkowych, warzyw, owoców,
sezamu i palmy daktylowej. Hodowali stada owiec, kóz, bydła i trzodę chlewną. Pola
uprawne ciągnęły się wzdłuż kanałów irygacyjnych. Przy dobrym nawadnianiu można
było osiągać plony w proporcji 20:1 czy nawet 30:1. Tak wysokie plony,
prawdopodobnie najwyższe w całym ówczesnym Świecie pozwalały na uzyskiwanie
ogromnej ilości nadwyżek, dzięki którym można było utrzymywać ludność
niezaangażowaną w produkcję rolną i prowadzić zyskowną wymianę. Dzięki
rozwiniętemu rolnictwu i systemowi irygacyjnemu populacja
południowomezopotamskiego aluwium osiągnęła swoje maksimum. Największe miasta,
takie jak Lagasz, zajmowały powierzchnię ponad 400 hektarów. Najmniejsze
ośrodki dochodziły do 12 ha. Na zapleczu rolniczym miast istniały zarówno wsie
zamieszkane przez wolnych rolników, jak i osiedla nastawione na produkcję rolną
dla świątyń, zamieszkane przez ludność niewolną, świadczącą przymusową pracę. Na
peryferiach terytoriów miejskich żyły koczownicze grupy pasterskie, nie
poddające się scentralizowanej władzy. Początkowo centrami religijnymi,
administracyjnymi, politycznymi i gospodarczymi sumeryjskich miast były
świątynie. Sanktuaria bogów były zaopatrzone w obszerne magazyny, w których
trzymano liczne dobra. W późniejszych fazach okresu wczesnodynastycznego centra
polityczne i administracyjne przeniosły się do pałaców, ale świątynie pozostały
jako ważne jednostki gospodarcze. Świeccy władcy zamieszkujący pałace przejęli
pełnię władzy politycznej, a sanktuaria zostały podporządkowane królewskiej
administracji. Fizyczne pozostałości pałaców znane są z Dżemdet Nasr, Kisz i
Mari. Ziemię w sumeryjskich miastach-państwach dzierżyły nie tylko świątynie i
pałace, ale także osoby prywatne. Nie ulega jednak wątpliwości, że
społeczno-gospodarcza potęga świątyń była dominująca. Władcy i świątynie
zbierali podatki od wspólnot wiejskich i zmuszali je do uczestnictwa w
przymusowych pracach. Organizowali roboty publiczne, np. w zakresie budownictwa
i kopania kanałów. Spora część populacji miast była bezpośrednio zależna od
świątyń. Byli wśród nich nie tylko rolnicy ale także administratorzy, skrybowie
i wyspecjalizowani rzemieślnicy. Z biegiem czasu wspólnoty wolnych rolników
ubożały, a zależni od świątyń i władców specjaliści zyskiwali na znaczeniu. Mimo
to społeczeństwo miast sumeryjskich przez długi czas zachowywało mocno
egalitarny charakter. Zależni od świątyń pracownicy otrzymywali w zamian za
swoje usługi działki ziemi uprawnej, z których mogli się utrzymać. Przydzielano
im także określone ilości różnych produktów. Działki z czasem stawały się
dziedziczne. Miasta były ośrodkami produkcji tekstyliów, kosmetyków oraz
wyrobów z importowanego kamienia, metalu i drewna. Ze względu na brak surowców
naturalnych wiele materiałów (przede wszystkim kamieni, rud metali i drewna)
Sumerowie musieli importować z zewnątrz. Sprowadzano je z Anatolii, Lewantu,
Iranu, krajów położonych nad Zatoką Perska, Azji Środkowej i z Doliny Indusu.
Rzemieślnicy sumeryjscy osiągnęli duża biegłość w obróbce importowanych
produktów, na co wskazują np. wyroby odkryte na królewskim cmentarzysku w Ur,
takie jak biżuteria, broń czy instrumenty muzyczne zdobione materiałami
sprowadzanymi z odległych krajów drogą dalekosiężnej wymiany. Wiele osób
mieszkających w miastach zatrudnionych było przy ręcznym mieleniu zboża za
pomocą żaren. Dużą siłę roboczą zatrudniał też sektor produkcji tkanin,
skupiony w pałacach i świątyniach. Do wytwarzania tekstyliów z wełny używano
wrzecion i poziomych warsztatów tkackich. Proces i produkcji wymagał wielu niewykwalifikowanych
pracowników. Tekstylia były używane nie tylko na miejscu, ale stały się także
ważnym towarem eksportowym Sumeru. Wiele informacji o życiu gospodarczym
sumeryjskich miast wniosła analiza sumeryjskich tabliczek klinowych z Girsu.
Przynoszą one wiele informacji na temat gospodarki miasta-państwa Lagasz. Pochodzi
stąd archiwum tabliczek klinowych dokumentujących gospodarowanie w majątku
zwanym „domem Bau”, należącym do świątyni bogini Bau. Do świątyni należały
ogromne włości: 4600 hektarów ziemi uprawnej, oraz liczne ogrody, sady,
pastwiska i trzcinowiska. Na stałe pracowało w nim ok. 1200 osób wykonujących
różne profesje. Byli wśród nich rybacy, żeglarze, piloci, wioślarze,
rzemieślnicy, kucharze, tragarze, browarnicy, odźwierni. Personel zatrudniony w
majątku zajmował się rolnictwem, pasterstwem, produkcją rzemieślniczą, handlem
i usługami. Był zatem zamożną i samowystarczalną jednostką gospodarczą.
Posiadłościami bogini Bau zarządzała żona każdorazowego władcy Lagasz. Majątki
innych świątyń były zorganizowane w podobny sposób. Zatrudniony w nich personel
był za pracę wynagradzany racjami żywnościowymi i usługami. Wszystkie świątynie
dysponowały spichlerzami i magazynami, z których pod kontrolą skrybów wydawano
racje pracownikom. Rozdzielała je scentralizowana administracja każdego majątku
świątynnego. Administracja ściśle kontrolowała wszystkie etapy prac rolnych: od
mierzenia pól po zbiór zboża i zwożenie plonów do spichlerza. W zamian za pracę
robotnicy otrzymywali ze świątynnego spichlerza racje jęczmienia, pszenicy
płaskurki i wełny. Jęczmień wydawano pracownikom co miesiąc. Na tabliczkach
skrybowie skrupulatnie notowali ilość jęczmienia, którą otrzymały poszczególne
kategorie osób. Dokumenty wspominają o ogrodnikach, folusznikach, pomocnikach,
tragarzach, pracownikach pałacu: podczaszych, kucharzach, posłańcach,
magazynierach, służących, fryzjerkach, osobach sprzątających. Wielkość racji
była zróżnicowana. Racje wydawane jednej osobie mogły różnić się wielkością w
poszczególnych miesiącach. Majątek bogini Bau musiał oddawać do dyspozycji
pałacu określoną liczbę pracowników. Teksty z archiwum „domu Bau” wspominają o
wielu profesjach wykonywanych przez pracowników majątku. Byli wśród nich:
skórnicy i rymarze, folusznicy, flisacy, kowale-metalurdzy, odźwierni,
kamieniarze, cieśle, wytwórcy mat trzcinowych, garncarze, leśnicy opiekujący
się gajami tamaryszków, muzycy i śpiewacy, szkutnicy i uszczelniacze łodzi,
wyplatacze koszy, tkacze i tkaczki (do
tej pracy najczęściej zatrudniano kobiety), browarnicy, świniopasy. Niektórzy
pracownicy dostawali w zamian za wykonywane zadanie przydziały ziemi uprawnej.
Nadzorcy świątynnych majątków kierowali też pracami przy kopaniu i oczyszczaniu
kanałów nawadniających, oraz przy żniwach. Czasem do tych prac przydzielano
ludzi zatrudnionych w majątku na innych stanowiskach. Niekiedy na listach osób
przydzielonych do kopania kanałów lub zbioru zbóż figurują osoby o bardzo
wysokim statusie (np. kapłani). Nie oznacza to, że musieli oni osobiście
wykonywać zlecone prace. Odsyłali raczej ludzi mieszkających i pracujących w
ich majątkach. Racje wełny rozdzielano raz w roku, w ósmym miesiącu. Niektórzy
zamiast racji wełny otrzymywali gotowe ubrania i tkaniny. Generalnie osoby o
wyższym statusie, wykonujące ważniejsze prace otrzymywały największe racje
wełny i zboża. Świątynia nie racjonowała wszystkich posiadanych produktów lecz
tylko niektóre (zboża i wełnę/tkaniny). Racje otrzymywali administratorzy,
rzemieślnicy i pracownicy fizyczni. Mężczyźni z reguły otrzymywali większe
racje od kobiet. Niektórzy pracownicy pracowali dla pałacu, by wypełnić
zobowiązania majątku świątynnego wobec władcy. Inni, którzy otrzymywali ziemię
od świątyni, musieli wykonywać dla nie pracę przez 4-5 miesięcy w roku.
Większość pracowników miała inne źródła utrzymania i nie była totalnie
uzależniona od świątynnych racji. Jęczmień wydawany pracownikom był nie tylko
pokarmem, ale także (podobnie jak odważane srebro) środkiem wymiany, za który
można było nabyć inne dobra. Działalność majątku „domu Bau” obejmowała także
wymianę rynkową i handel. Teksty wspominają o kupcach (dam-gara, ga-eš), którzy
dokonywali transakcji wymieniając srebro i jęczmień na różne towary. Istnieli
już zatem zawodowi kupcy i rynkowa wymiana dóbr, oraz ustalone środki tej wymiany.
Istniała zarówna wymiana wewnętrzna, jak i zewnętrzna, dalekosiężna. Miasta
Sumeru potrzebowały różnorodnych surowców, które nie występują w południowej
Mezopotamii, przede wszystkim drewna, kamienia i metali. 28 zachowanych
dokumentów z archiwum „domu Bau” zawiera informacje o dalekosiężnych kontaktach
handlowych. Kupcy z Lagasz działali na rozległych terenach od Nippur do Dilmun
w Zatoce Perskiej i Elamu. W dokumentach zachowało się 25 imion kupców, oraz
informacje o towarach importowanych i eksportowanych i transakcjach w miejscach
oddalonych od Lagasz. Odnotowano wymianę towarów z Elamem (leżącym w
dzisiejszym zachodnim Iranie), Dilmun (wyspą Bahrajn i częścią Kataru) i
miastami sumeryjskimi: Nippur, Der, Ummą, Uruk i Kesz. W Kisz znaleziono dwa odciski
pieczęci kupca z Lagasz o imieniu Uremuš, co oznacza że handlowano także z tym
miastem. Kupcy zdążający na wschód, do Elamu, musieli się opłacać lokalnemu
władcy miasta Urua (położonemu w Chuzestanie) w zbożu i srebrze. Miasto Urua
nazywano później bramą Elamu, więc tutejsi ensi korzystali z uprzywilejowanej
pozycji na szlaku. Bardzo ważnym handlowym emporium było Dilmun. Na tej wyspie
położonej na wodach Zatoki Perskiej spotykali się kupcy z różnych krajów. Do
portu w Dilmun przybijały wypełnione towarami statki z Sumeru, Doliny Indusu
(Meluhhy), Maganu (Omanu). W samym Sumerze towary były transportowane głównie
drogą wodną, rzekami i licznymi kanałami, których sieć przecinała ten kraj.
Kanałami można się było dostać do każdego sumeryjskiego miasta. Wśród kupców
działających w Lagasz byli zarówno ludzie, którzy przybyli z innych miast, jak
i miejscowi handlarze, pracujący na własny rachunek, bądź na zlecenie pałacu i
świątyń. Kupcy przywozili do Lagasz osły i bydło, rośliny aromatyczne
(tamaryszek, terebint, sosnę, mirt, szafran), wełnę, drewno i przedmioty
wykonane z drewna, miedź, cynę, brąz, srebro, a także niewolników różnej płci i
wieku. Do miasta trafiały też kamienie półszlachetne: lapis-lazuli z Azji
Środkowej, karneol z Doliny Indusu, a także złoto i kamienne naczynia. Lagasz
mogło zaoferować swoim partnerom handlowym przede wszystkim zboże (jęczmień i
pszenicę płaskurkę), które eksportowano do Dilmun i Elamu, wełnę, morskie i
słodkowodne ryby oraz żółwie, perfumowane oleje, tłuszcze (smalec), wełniane
tkaniny i szaty. Przez ręce kupców Lagasz przechodziły także towary
eksportowane dalej: miedź, cyna, drewno cedrowe z Lewantu, które trafiało do
Dilmun, srebro. Dobra posiadały cenę i wartość, określoną w ilości jęczmienia
lub srebra, którą trzeba było za nie
zapłacić. Niektóre dobra importowano, by wytworzyć z nich przetworzone produkty
przeznaczone na eksport (np. drewno, czy metale), niektóre były nabywane tylko
po to, by można było je sprzedać z zyskiem w innym miejscu. Specjalnie na
eksport w Lagasz wytwarzano perfumowane oleje, których produkcja wymagała
sporej ilości surowców (oleju, masła, ziół, żywic aromatycznych), zaplecza
technicznego i wyszkolonego personelu. W Dilmun perfumowane oleje wymieniano na
miedź, i to w dużych ilościach. Na wymianę produkowano też tkaniny, które
produkowano w wielkich ilościach. W warsztatach tkackich szybko wzrastała
liczba pracowników i rozmiary produkcji. Lagasz było poza tym idealnym portem
przeładunkowym, przez który towary przypływające na statkach żeglujących po
Zatoce Perskiej mogły docierać do Mezopotamii, a te, które przybywały z
północy, do Elamu i Dilmun. Miedź przybywająca do Lagasz z Dilmun i Omanu była
potem w dużej części odsprzedawana do innych miast (np. do Ummy i Adab).
Wymieniano ją głównie na wełnę i srebro. Cynę z Azji Środkowej sprowadzano
prawdopodobnie przez Dolinę Indusu, a potem drogą morską, przez Dilmun. Podróże
morskie kupców były całkiem częste i przynosiły one duże zyski. Na przykład za
czasów króla Lugalandy kupiec Ur-Enki dwa razy wyprawiał się do Dilmun po
miedź. Z czasów tego władcy poświadczone są także ekspedycje handlowe do Elamu
i miast Sumeru, po osły i wełnę, które kupowano za jęczmień i srebro. Kupcy
często prowadzili handel na zlecenie pałacu, członków rodziny władcy, lub świątyń.
Dzięki nim elita miasta mogła pozyskiwać potrzebne towary w pożądanej ilości.
Majątki takie jak „dom Bau” brały aktywny udział w dalekosiężnej wymianie.
Dzięki posiadanym zasobom produktów rolnych i rzemieślniczych i korzystnym
położeniu w pobliżu szlaków handlowych mogły zwiększać zyski i zarabiać. Handel
był zatem mocno rozwinięty i dobrze zorganizowany. Dobrem, które często pojawia
się w dokumentach gospodarczych z Lagasz, były ryby, zarówno morskie, jak i
słodkowodne. Odławiano głównie karpie i okoniokształtne. Ryby złowione przez
rybaków pracujących w majątkach stawały się artykułami handlu na rynku. Takim
przedmiotem wymiany była też cebula, uprawiana na dużą skalę w świątynnych i
pałacowych posiadłościach. Zachowały się także dokumenty poświadczające
sprzedaż i kupno domów, a także niewolników. Były to transakcje zawierane przez
prywatne osoby. W wszystkich transakcjach środkiem wymiany było srebro lub
jęczmień. Nawet jeśli wymieniano towar za towar, zwykle podawano cenę w
srebrze. Wartość długów bądź zasobów finansowych także wyrażano w ilości
srebra.
Handel dalekosiężny był
niezbędnym i nieodłącznym sektorem gospodarki sumeryjskich miast. Bez importu
surowców kraj nad dwoma rzekami nie mógłby się w ogóle rozwijać. Dzięki
dalekosiężnemu handlowi i kontaktom elit, elementy kultury sumeryjskiej mogły
docierać na odległe obszary. Najważniejszą rolę odgrywał ruch handlowy i
komunikacyjny na wodach Zatoki Perskiej. Z terytorium Maganu (dzisiejszego
Omanu) sprowadzano miedź i różne rodzaje kamienia. W Sumerze i ościennych
krajach istniały lokalne i międzynarodowe rynki, na których odbywała się
wymiana. Kupcy prowadzili swoją działalność ciesząc się szerokim zakresem
swobody. Ich głównym narzędziem były wagi i odważniki, odkrywane dziś przez
archeologów. Środkami wymiany i miernikami wartości były metale, przede
wszystkim miedź i srebro.
Miastami-państwami Sumeru
rządzili władcy noszący tytuły en
(pan, kapłan), ensi (zarządca) i lugal (wielki człowiek, król). Byli to
władcy obdarzeni potężnym autorytetem i prestiżem. Z biegiem czasu przejęli oni
kontrolę nad majątkiem świątyń, które były najbogatszymi instytucjami miast.
Sprawowali najwyższą władzę militarną, sądowniczą i administracyjną. Głównym
ośrodkiem administracyjnym miasta stał się królewski pałac (egal). Władca był uważany za
reprezentanta najwyższego bóstwa miasta, w którego imieniu sprawował władzę. Obok
króla działała także rada starszych i zgromadzenie wolnych obywateli miasta (ukkin). Świadectwem aktywności władców
są ich inskrypcje dotyczące darów składanych bogom, budowy, odnawiania i
upiększania świątyń, budowy kanałów i działań wojennych. Sporządzano także
przedstawienia władców stanowiące formę propagandy. Władzę królów umacniały
wierzenia religijne i obowiązująca ideologia, czyniąca z nich pośredników
pomiędzy światem ludzi a bóstwami.
Wraz z nadejściem czasów w pełni
historycznych pojawiają się źródła pisane, na podstawie których historycy
starożytności mogą rekonstruować dzieje Sumeru w okresie wczesnodynastycznym.
Są wśród nich inskrypcje królewskie, teksty administracyjne i odciski pieczęci.
Szczególnie istotne na temat wczesnych etapów okresu wczesnodynastycznego
informacje zawierają odciski tzw. pieczęci miast z okresu 3100-2750 przed Chr.,
znane z Dżemdet Nasr, Tell Uqair, Uruk, Ur i Fara. Na odciskach tych pieczęci z
okresu wczesnodynastycznego I widoczne są symbole poszczególnych sumeryjskich
miast: Ur, Larsy, Kesz, Adab, Uruk, Lagasz, Nippur, Ku’ara, Adab, Edinnu, Der i
Eridu. Pojawianie się symboli wielu miast na pieczęciach jest
najprawdopodobniej świadectwem współpracy pomiędzy sumeryjskimi państewkami,
wyrażającej się m. in. w uroczystościach religijnych i kooperacji gospodarczej.
Po 2750 r. przed Chr. ta współpraca skończyła się definitywnie, a miasta
zaczęły odważniej konkurować ze sobą. Elity poszczególnych miast zwróciły się
na zewnątrz i za pośrednictwem sieci dalekosiężnej wymiany zaczęły pozyskiwać
poszukiwane towary. Stawały się coraz bogatsze i skupiały swoim ręku liczne
towary luksusowe spoza Sumeru (złoto, srebro, kamieni półszlachetne,
lapis-lazuli), które potem grzebano wraz z nimi po śmierci. Wzrastała
rywalizacja między miastami i rozwijały się coraz bardziej zhierarchizowane
społeczności miast sumeryjskich. Ważne archiwa z tekstami sumeryjskimi z okresu
wczesnodynastycznego odkryto w Ur, Szuruppak, Abu Salabich, Ummie, Adab, Girsu
i Mari. Oprócz tekstów administracyjnych zachowała się literatura mądrościowa,
teksty o charakterze religijnym i rytualnym, słowniki, dokumenty prawne i
umowy, listy. Głównym źródłem do odtwarzania wczesnej historii politycznej
Mezopotamii pozostaje tekst znany jako „Sumeryjska
Lista Królów”, który w wyidealizowany sposób wylicza rządzących Krajem
władców i dynastie. Istotną korektę do przytaczanych przez niego danych wnoszą
źródła archeologiczne i odkrywane przez archeologów teksty. „Lista Królów” datowana jest na czasy III
dynastii z Ur (ok. 2000 przed Chr.). Stała się ona w starożytności kanonicznym
opracowaniem wczesnej historii Mezopotamii i jeszcze w okresie hellenistycznym
była wykorzystywana przez babilońskiego kapłana i historyka Berossosa (IV w.
przed Chr.), autora dzieła „Babyloniaca”.
„Sumeryjska Lista Królów”
skonstruowana została wedle określonych założeń polityczno-ideologicznych. Jej
autor założył, że od początku władzę nad całym Krajem sprawowały dynastie
władców poszczególnych miast. Hegemonia miała przechodzić od jednego miasta do
drugiego, po tym, jak „królestwo zstąpiło
z nieba” u zarania dziejów. Siedzibą hegemona miały być początkowo miasta
Eridu, Bad-Tibira, Larak, Sippar i Szuruppak. Potem miał nastąpić mitologiczny
potop. Po nim władzę objęły dynastię z Kisz, Uruk, Ur, Awan, Amazi, Adab, Mari,
Akszak. Informacje o tych dynastiach są już możliwe do zweryfikowania za pomocą
innych źródeł. Od tzw. III dynastii z Uruk „Lista”
podaje na ogół prawidłowe następstwo władców miast, choć nie wszystkie znane z
innych źródeł osoby na niej figurują. Nie znajdziemy na niej np. dynastii
królów Ur, której przedstawiciele zostali pochowani na słynnym królewskim
cmentarzysku. Najprawdopodobniej władcy, którym to źródło przypisuje hegemonię
obejmowali w rzeczywistości protektorat nad Nippur, świętym miastem Sumeru i
sanktuarium boga powietrza Enlila (w świątyni zwanej Ekur). Tak naprawdę dynastie
wymienione na liście w określonej kolejności panowały w rzeczywistości
równolegle. Oczywiście podawane przez „Listę”
okresy panowania poszczególnych władców i dynastii liczące dziesiątki tysięcy
lat są całkowita fikcją. Dane podawane przez to źródło sumerolodzy i historycy
korygują z pomocą inskrypcji i innych tekstów klinowych. Wyłania się z nich
obraz konkurujących dynastii i rywalizujących miast-państw, które często
toczyły walki między sobą. Najstarszym poświadczonym i historycznym władcą
wymienianym przez „Sumeryjską Listę Królów” jest król Kisz Enmebaragesi,
poświadczony w inskrypcjach pod imieniem Mebaragesi, który panował ponad 2600
lat przed Chr. Tytuł króla Kisz był przybierany potem przez władców roszczących
sobie władzę nad całym Sumerem i odnoszących sukcesy militarne. Nie musieli oni
jednocześnie panować na tym miastem bezpośrednio. Być może tak szczególna
pozycja Kisz była wspomnieniem hegemonii, jakie to miasto w jakimś okresie
sprawowało nad całym Krajem. Tzw. Tabliczka Jeńców z Kisz może być jednym z
najstarszych świadectw wojem prowadzonych przez to miasto w dolinie Dijali.
Jest to jeden z najstarszych bliskowschodnich dokumentów historycznych. Kisz
nie uzyskało pełni władzy nad Krajem z powodu oporu miast Mari i Akszak. Po
Enmebaragesim miał rządzić jego syn Aka, a potem hegemonia przypadła dynastii z
Uruk. Wśród jej przedstawicieli „Lista” wymienia półlegendarnych władców,
takich jak Enmerkar, Lugalbanda, Dumuzi i Gilgamesz. Mity i legendy dotyczące
Enmerkara i Gilgamesza wspominają o wyprawach w dalekie strony w celu
pozyskania cennych surowców, rywalizacji między miastami, a także o budowie i
upiększaniu świątyń, co może być odbiciem rzeczywistej aktywności wczesnodynastycznych
władców Sumeru. Pierwsza dynastia z Ur, wzmiankowana przez „Listę Królów” miała panować nad Sumerem
po królach z Kisz. Jej pierwszym przedstawicielem był Mesanepada, znany także z
inskrypcji. Dzięki odkryciom dokonanym w Ur przed II wojną światową przez
ekspedycję Leonarda Wooley’a udało się odkryć wielkie królewskie cmentarzysko,
funkcjonujące tu około 2600-2450 lat przed Chr.). Odsłoniła ona siedemnaście
niezwykle bogato wyposażonych grobów należących do władców i przedstawicieli
elity (dowódców wojskowych, kapłanek). Odkryto tu pochówki sumeryjskich władców
Ur, m. in. A-Imduguda, Ur-Pabilsaga, Mesanepady, Aanepady, wodza Meskalamduga i
królowej Puabi (Szubad). Inskrypcje zawierające ich imiona widniały na
pieczęciach odnalezionych w grobowcach. Groby posiadały komory zbudowane z
kamienia lub cegły. Pochówki były wyposażone w bardzo bogate dary grobowe: pokarm
i napoje, wozy i sanie, inkrustowane lapis-lazuli i muszlami instrumenty
muzyczne (w tym słynny Sztandar z Ur będący w istocie pudłem rezonansowym
instrumentu, ozdobiony przedstawianiami wojny i pokojowego przyjęcia), naczynia
z metali szlachetnych i kamienia, ceramikę, przybory toaletowe, biżuterię (w
tym wspaniałe przybranie głowy i płaszcza królowej Puabi), broń (m. in. złoty
hełm i ozdobne uzbrojenie Meskalamduga), rzeźby (m. in. słynny posążek kozła
zaplątanego w zaroślach), pieczęcie, pojazdy, naczynia kamienne i ceramiczne, plansze
i piony do gry, modele łodzi i inne przedmioty. Wszystkie przedmioty pochodzące
z tak odległej epoki odznaczały się niezwykłą starannością wykonania i
niespotykanym artyzmem. Wiele z nich wykonano z importowanych z daleka
surowców, takich jak kalcyt, chloryt i steatyt z Iranu, paciorki karneolowe z
Doliny Indusu, lapis-lazuli z Badachszanu w Afganistanie, srebro, złoto i miedź
z Anatolii, Iranu i krajów położonych nad Zatoką Perską, obsydian z Azji
mniejszej, strusie jaja z Syrii. Razem z władcami pochowano tutaj ich służbę,
gwardzistów i muzykantki, których uprzednio zamordowano lub otruto. Wraz z
sumeryjskimi władcami szły w zaświaty całe orszaki sług. W grobie znanym jako
Wielka Jama Śmierci (PG 1237) spoczęły 74 osoby wraz z biżuterią, instrumentami
muzycznymi i bronią. Jak wskazują najnowsze badania, uczestniczyli oni w
bankiecie na cześć zmarłego władcy, z potem zostali zabici ciosami czekana lub
siekierki w tył głowy. Następnie ułożono ich wraz z wyposażeniem w jamie
grobowej, symulując układ biesiadników na przyjęciu. Część zwłok została
utrwalona za pomocą działania wysokiej temperatury i ognia oraz a pomocą rtęci.
Liczne ofiary ludzkie towarzyszyły też innym pochówkom, m. in. grobowi królowej
Puabi. Znaleziska z królewskiego cmentarzyska z Ur mają niezwykły, wyjątkowy
charakter. Z żadnego innego miasta sumeryjskiego z tego okresu nie jest znane
tak wielkie nagromadzenie bogactwa i przedmiotów luksusowych wykonanych z
importowanych surowców połączone z ogromną liczba krwawych ofiar ludzkich
składanych zmarłym władcom. Jednie z Kisz znane są podobne, lecz nie tak bogate
pochówki królów. Władcy Ur pochowani na cmentarzysku należeli do niezwykle
bogatej i potężnej dynastii, która potrafiła czerpać niezmierne korzyści z
zarządzania bogatym miastem portowym położonym u zbiegu morskich szlaków
dalekosiężnego handlu, u ujścia Eufratu do Zatoki Perskiej. Do Ur napływały dzięki
temu liczne importowane surowce, które tutejszym rzemieślnikom i artystom
pracującym dla elity służyły do wytwarzania luksusowych wyrobów najwyższej
jakości. Elity chciały zachować uprzywilejowaną pozycję nawet i po śmierci. Taka
niezwykła koncentracja władzy i majątku wyraziła się w krótkotrwałym zjawisku
bogatych królewskich grobów, w których oprócz władców składano uśmierconych
uczestników ich orszaków pogrzebowych. Ogromne koszty takich pochówków
sprawiły, że to wyjątkowe zjawisko nie mogło oczywiście trwać długo.
Stałym elementem procesu
dziejowego na obszarze wczesnodynastycznego Sumeru była rywalizacja i starcia
zbrojne między sąsiadującymi ze sobą miastami-państwami. Szczególnie wymowny
przykład mogą tu stanowić dzieje konfliktu Lagasz i Ummy. Miasto-państwo Lagasz
było wielkim organizmem politycznym, złożonym z kilku głównych ośrodków
miejskich: stołecznego Lagasz, Girsu, oraz portów Nina i Eninkimar. Całe
państwo należało do najludniejszych i najrozleglejszych w Sumerze, zajmując ok.
3000 kilometrów kwadratowych. Tutejsze ośrodki miejskie zaliczały się do
najludniejszych miast regionu. Leżały na brzegach kanałów Iturungal i Sirara,
które łączyły Eufrat z Tygrysem. Lagasz toczyło częste wojny z Ummą o położony
pomiędzy tymi miastami obszar pastwisk i pól znany jako Guedinna, oraz o dostęp
do wody z wymienionych kanałów. Konflikt ten znamy wyłącznie ze źródeł
pozostawionych przez władców Lagasz. Granicę pomiędzy dwoma miastami miał
wyznaczyć Mesalim, król Kisz wspominany w inskrypcjach z Adab i Lagasz. Zawarty
wówczas traktat pokojowy narzucił obu stronom szczegółowe warunki korzystania z
pól uprawnych i kanałów nawadniających. Mieszkańcy Ummy mogli użytkować część
pól i wodę z kanałów należących do Lagasz w zamian za wnoszenie odpowiednich
opłat. Spór rozgorzał znów za panowania króla Lagasz Ur-nansze, który pokonał
zarówno Ummę, jak i Ur. Konflikt trwał jednak dalej za panowania wnuka
Ur-nansze, Eannatuma (ok. 2400 przed Chr.), który odniósł nad wojskami Ummy
świetne zwycięstwo, upamiętnione na słynnej steli Sępów. Eannatum był wybitnym
wodzem. Pokonał w walkach Ur, Uruk, Kisz, Akszak i Mari. Jego zwycięskie
wyprawy dosięgły także Elamu i Suzy. Wojna z Ummą na nowo rozgorzała
zapanowania Entementy, kiedy to władca Ummy Urlumma kazał opróżnić kanały
przebiegające przez Guedinnę i najechał terytorium Lagasz. Sprowokował tym
samym atak wojsk Entemeny, które ścigały napastników aż do Ummy. Zwycięstwo
Entemeny stało się podstawą potęgi i pomyślności Lagasz w następnych latach. Wszystkie
tego typu konflikty były wówczas interpretowane nie tylko jako zwykłe walki
międzypaństwowe, ale także jako wojny toczone przez bogów poszczególnych miast.
W Lagasz objęła władze nowa rodzina, wywodząca się ze środowiska kapłańskiego.
Jej przedstawicielami byli Enentarzi i jego następca Lugalanda. Za ich
panowania potęga militarna Lagasz zgasła, a sąsiednie miasta-państwa doszły do
większego politycznego znaczenia. Lugalanda i jego żona Baranamtara zajęli się
pomnażaniem majątku, często niezbyt legalnymi drogami. Zagarniali oni własność
osób prywatnych i świątyń. Zgromadzili ogromny majątek, a od mieszkańców Lagasz
wymuszali coraz to nowe podatki i daniny. Taka polityka spowodowała bunt, na
czele którego stanął uzurpator Urukagina (Uruinimgina). Udało mu się zagarnąć
władzę i wprowadzić niezbędne reformy, zdejmujące z obywateli miasta i świątyń
bezprawnie nałożone ciężary. Usunął on najbardziej krzyczące nadużycia
poprzednich władców. Reformy Urukaginy zakładały także anulowanie długów i
redukcję świadczeń na rzecz państwa. Zahamował szerzenie się zjawiska niewoli
za długi i sprzedawania członków własnej rodziny. W tym okresie wzrastało także
zadłużenie wolnych rolników. Małe gospodarstwa kurczyły się na rzecz pałacowych
i świątynnych majątków. Były to jasno widoczne symptomy kryzysu ekonomicznego,
który dotknął sumeryjskie miasta u schyłku okresu wczesnodynastycznego. Władcy sumeryjskich miast państw coraz
częściej odbywali wyprawy wojenne i wysyłali kontyngenty wojskowe do odległych
miast i krajów. Rywalizowali o rzeczywistą hegemonię nad Krajem, co było
wstępem do budowy pierwszych imperiów. Władcy coraz częściej przyjmowali tytuły
królów Kisz i Uruk, marząc o panowaniu nad terenami ciągnącymi się od Dolnego
Morza (Zatoki Perskiej) do Górnego Morza (Morza Śródziemnego). Właśnie dlatego
badacze nazywają końcowy odcinek okresu predynastycznego III okresem proto-imperialnym.
Król Uruk, Enszakuszanna zapanował nad Uruk i pokonał Kisz i Akszak. Ofiarował
łupy wojenne świątyni boga Enlila w Nippur. Zaczął się tytułować „królem Sumeru i panem Kraju”, co było
wyrazem dążenia do hegemonii. Pod koniec omawianego okresu, władca Ummy
Lugalzagesi (ok. 2358-2334 przed Chr.) zdołał podbić Uruk, Ur, Larsę, Nippur i
Lagasz. Zjednoczył on większą część południowej Mezopotamii pod swoim berłem. Przechwalał
się panowaniem nad obszarami od Górnego do Dolnego Morza. Być może ekspedycje
jego wojsk i dyplomatów sięgnęły obszarów położonych poza Sumerem. Ale został
on niebawem pokonany przez twórcę pierwszego uniwersalnego imperium w historii.
Handel dalekosiężny był
niezbędnym i nieodłącznym sektorem gospodarki sumeryjskich miast. Bez importu
surowców kraj nad dwoma rzekami nie mógłby się w ogóle rozwijać. Dzięki
dalekosiężnemu handlowi i kontaktom elit, elementy kultury sumeryjskiej mogły
docierać na odległe obszary. Najważniejszą rolę odgrywał ruch handlowy i
komunikacyjny na wodach Zatoki Perskiej. Ważnym przystankiem na morskim szlaku
była wyspa Dilmun (Bahrajn), na której spotykali się kupcy przypływający z
różnych krajów. Tutejszy port zawsze zapełniał się statkami z międzynarodową
załogą. Sprowadzano stąd miedź, kość słoniową, daktyle i tkaniny, które
przywożono tu z innych portów. Z terytorium Maganu (dzisiejszego Omanu)
sprowadzano miedź i różne rodzaje kamienia. Działała tu prężna faktoria
handlowa i port w Umm an-Nar. Ważnym partnerem handlowym Sumeru była
cywilizacja rozwijająca się w Dolinie Indusu. Jej ważnymi portami były położone
na wybrzeżu Mekranu faktorie Sokhta-Koh i Sutkagen Dor, a także leżące dalej na
wschód Balakot, Dholavira i Lothal. Sprowadzano stąd wytwarzane w miastach nad
Indusem wyroby z miedzi, brązu, złota, karneolu, jaspisu, kryształu górskiego,
lapis-lazuli, muszli i kości słoniowej. Sprowadzano także wymienione surowce. Istotnymi
szlakami handlowymi były rzeki takie jak Tygrys, Eufrat i Karun. Do Sumeru
docierały też towary, które karawany kupców przywoziły szlakami lądowymi. Z
Azji Środkowej i z afgańskiego Badachszanu sprowadzano lapis-lazuli. Z Iranu
importowano kalcyt, chloryt, srebro i miedź. Innym źródłem rud metali była
Anatolia. Źródłem rud cyny były obszary Iranu, Azji Mniejszej i prawdopodobnie
Azji Środkowej. Z gór Libanu i z Syrii sprowadzano drewno cedrowe. Zasięg
kontaktów handlowych Sumeru sięgał prawdopodobnie także Kaukazu i wybrzeży
Morza Śródziemnego. O intensywności dalekosiężnego handlu świadczą znaleziska
wyrobów z importowanych surowców, zwłaszcza z królewskiego cmentarzyska w Ur
oraz powszechne użycie narzędzi z importowanej miedzi. Handlem dalekosiężnym
zajmowali się kupcy (zwani damgar),
którzy w tej epoce byli przede wszystkim agentami działającymi dla świątyń i
pałaców. Poza tą podstawową działalnością mogli prowadzić handel na własny
rachunek, pożyczaniem srebra i realizowaniem zamówień osób prywatnych. Istnieli
prawdopodobnie także kupcy prowadzący wymianę zupełnie prywatnie. Istniały
także wędrowne grupy rzemieślników (metalurgów, rzeźbiarzy, garncarzy)
przemieszczające się między odległymi ośrodkami miejskimi i oferujące swoje
usługi. W zamian za importowane towary mieszkańcy Sumeru oferowali żywność,
tkaniny, olej i wyroby rzemieślnicze. Dzięki kontaktom handlowym rozchodziły
się pochodzące z południowej Mezopotamii idee i wynalazki, takie jak pismo,
księgowość, czy dzieła sztuki. W połowie III tys. przed Chr. pismo klinowe było
znane już w Syrii, Anatolii i Iranie. Rozkwit ekonomiczny sumeryjskich miast w
okresie wczesnodynastycznym stworzył warunki dla rozwoju intensywnego
dalekosiężnego handlu, a także handlu wewnętrznego pomiędzy tymi miastami. Elity
potrzebowały zarówno surowców do wyrobu narzędzi i broni, jak i towarów
luksusowych.
Na północ, zachód i wschód od
Sumeru i Akadu leżały kraje poddane wpływom sumeryjskiej cywilizacji i
zamieszkane przez autonomiczne społeczności kontaktujące się ze światem
zewnętrznym. W Elamie rozwijała się kultura protoelamicka, a w północnej
Mezopotamii kultura Niniwa 5. W okresie kultury Suza III (współczesnej późnej
kulturze Uruk), bliższej Wyżynie Irańskiej, Suzjana i Suza zostały opuszczone
przez większą część tutejszej populacji, która wywędrowała prawdopodobnie do
południowej Mezopotamii i na obszar Wyżyny Irańskiej. Obszar Suzjany został
ponownie zasiedlony w okresie protoelamickim (3100-2600 przed Chr.). Zaistniało
wówczas tzw. pismo protoelamickie A, podobne do pisma mezopotamskiej kultury Uruk,
choć do dziś nieodczytane. Być może zapisywano nim już dźwięki języka
elamickiego, który dominował na tym obszarze (w Suzjanie i w górach na wschód
od niej) w czasach historycznych. Z Suzy znanych jest 1400 protoelamickich
tabliczek, a z Tall-i Malyan, Tepe Yahya i Tepe Sialk mniejsza ich liczba (z Shahr
i-Sokhta znana jest jedna tego typu tabliczka). Największym stanowiskiem okresu
protoelamickiego było Tall-i Malyan, identyfikowane z historycznym miastem Anszan.
Zajmowało ono obszar 50 hektarów. Odkryto tu m. in. spory budynek z wieloma
pomieszczeniami, których wnętrza były pomalowane na różne kolory, a także warsztaty
i magazyny, w których archeolodzy odnaleźli tabliczki protoelamickie, odciski
pieczęci i ślady obróbki surowców: krzemienia, bitumu, obsydianu, miedzi,
macicy perłowej, karneolu, lapis-lazuli i muszli. Te egzotyczne materiały
docierały do Anszanu szlakami ze wschodu przebiegającymi przez Shahr i-Sokhta i
Pustynię Lota do Kermanu i Farsu, lub drogą północną przez Chorasan, góry
Elburs, pustynię Dasz-i Kiwir, a potem przez Hamadan, Kermanszach i środkową
Mezopotamię. Wzdłuż tych szlaków istniały osady, których mieszkańcy
specjalizowali się w obróbce importowanych drogich kamieni. W tej epoce
ukształtował się historyczny Elam, obszar obejmujący Chuzestan i
południowo-zachodnią część Wyżyny Irańskiej. Obszar ten, zwany górnym i dolnym
Elamem, zamieszkiwała ludność mówiąca językiem elamickim. Była to grupa
odmienna pod względem etnicznym, językowym, kulturowym od mieszkańców
Mezopotamii. We wczesnym okresie protoelamickim omawiany obszar był podzielony
na politycznie i stanowił terytorium kilku państw. Później powstało duże państwo
obejmujące obszary od Suzjany na zachodzie po Tepe Sialk i Shahr i-Sokhta na
wschodzie. Jego jądro stanowiły miasta położone na szlakach handlowych,
zagubione pośród obszarów sprzyjających głównie pasterstwu. Władcy Suzy toczyli
walki z państwami sumeryjskimi Dolnej Mezopotamii i utrzymywali z nimi
ograniczone kontakty handlowe. Produkowane w Iranie naczynia z chlorytu
docierały m. in. do Sumeru i Mari. Władcy sumeryjskich miast prowadzili nieraz
kampanie militarne w Elamie, a „Sumeryjska
Lista Królów” odnotowała panowanie w Kraju dynastii z Awanu. W okresie
staroelamickim (2600-1500 przed Chr.) Elam stanowił konfederację kilku państw
zdominowaną przez Awan. W tym czasie powstało elamickie pismo linearne i pismo
klinowe przystosowane do zapisu języka elamickiego, które zapożyczono z
Mezopotamii. Elam nawiązał w tych czasach intensywne kontakty z cywilizacją
Doliny Indusu.
Po upadku sieci kultury Uruk w
północnej Mezopotamii przestały istnieć także tutejsze centra miejskie.
Zubożała kultura materialna, a osadnictwo ograniczało się do osad o charakterze
wiejskim. Dopiero w okresie wczesnodynastycznym II miasta zaczęły tu rozwijać
się na nowo, co zostało nazwane przez archeologów procesem drugiej urbanizacji.
Założenie miasta Mari nad środkowym Eufratem zintensyfikowało kontakty z
Sumerem. Mari szybko stało się ośrodkiem południowomezopotamskiej kultury na
północy i ważnym punktem na szlaku wiodącym wzdłuż Eufratu. Nad środkowym
Tygrysem rozwinęło się miasto Aszur, ośrodek, w którym również widoczne były
silne wpływy sumeryjskie. W obydwu ośrodkach wzniesiono wzorowane na
sumeryjskich pałace i świątynie. Nowa sieć osiedli rozwinęła się na obszarze od
Syrii po doliny Balichu i Chaburu. Mieszkańcy tego obszaru mogli polegać na
rolnictwie deszczowym i pasterstwie. Od Taurusu po Zagros wzrastały nowe
osiedla, wskazujące na odrodzenie gospodarcze regionu, którego motorem były
korzystne zmiany klimatyczne. Na omawianym obszarze, na którym używano
malowanej ceramiki Niniwa 5 mówi się nawet o istnieniu lokalnej cywilizacji
północnomezopotamskiej bądź syromezopotamską. Obszar północnej Mezopotamii był
od III tys. przed Chr. znany pod nazwą Subartu. Był on wówczas zamieszkany
przez ludy semickie (na południu) i huryckie (na północy). Najgęściej
zaludnione były obszary w dolinach rzek, a także podnóża Dżebel Sindżar, gdze
spadały obfite opady deszczu. Istniał tu m. in. ważny ośrodek miejski Tell
Mozan (starożytne Urkisz). Z Tell Beydar znane jest jedno z najwcześniejszych
archiwów tekstów klinowych i duży kompleks monumentalnych budowli. Pismo
zaczerpnięte z Sumeru służyło tu do zapisu lokalnego dialektu języka
akadyjskiego. Znane są teksty administracyjne i literackie. Inne ważne miasta
rozwinęły się w Tell Chuera i Tell Brak. Wiele lokalnych centrów znanych jest
ze wzmianek z tekstów z syryjskiej Ebli, której mieszkańcy utrzymywali z nimi
kontakty handlowe. W Aszur duże miasto wyrosło wokół świątyni bogini Isztar,
zbudowanej w stylu sumeryjskim. Kontrolowało ono ważny szlak wiodący wzdłuż
Tygrysu. Niedaleko Aszur rozwinęły się dwa inne istotne ośrodki: Niniwa i
Arbela. W Mari powstała metropolia skupiona wokół zespołu świątyń i zamieszkana
przez semicką ludność. Sieć osadnicza w północnej Mezopotamii przypominała tą
znaną z Sumeru. Zapewne i tutaj funkcjonowały niezależne miasta-państwa
rządzone przez lokalne elity. Największe osady zajmowały powierzchnię od 50 do
155 hektarów. Podlegały im miasta średniej wielkości oraz mniejsze osady.
Większość miast składała się z ufortyfikowanego akropolu (górnego miasta –
rezydencji elity) i gęsto zabudowanego dolnego miasta, zamieszkanego przez
zwykłych obywateli. Już w czasach upadku kultury Uruk Górna Mezopotamia stała
się obszarem ekspansji ludności huryckiej z południowego Kaukazu. Ekspansja
kultury Kury-Araksu (kuro-arakska), zwanej też wczesną kulturą zakaukaską u
schyłku IV tys. przed Chr. mogła być objawem wędrówek huryckiej ludności na
południe. Dosięgła ona wschodniej Anatolii i obszarów położonych nad Górnym
Eufratem oraz północnego Iranu. Związana z kulturą Kury-Araksu
charakterystyczna ciemna ceramika zdobiona była dekoracją reliefową lub rytą. Ekspansja
kultury kuro-arakskiej sięgnęła Syrii i Palestyny. W Galilei jej ceramika znana
jest pod nazwą ceramiki Khirbet Kerak. Huryci osiedlili się zatem na
krawędziach Żyznego Półksiężyca, na
jakiś czas odcinając mieszkańców Sumeru od szlaków łączących ich z górskimi,
bogatymi w zasoby krajami na zachodzie i północy. Efektem był rozwój handlu w
akwenie Zatoki Perskiej.
W Syrii początek III tys. przed
Chr. zaznaczył się czasowym zerwaniem więzów kulturowych z Mezopotamią i
rozwojem lokalnych kultur i stylów. Dominowały tu niewielkie społeczności
zamieszkujące małe osady. Miasta, elity i monumentalne budownictwo zaczęły się
odradzać dopiero w okresie 2600-2500 przed Chr. Na północnym wschodzie Syrii
pojawiła się kultura Niniwa 5. Do połowy III tys. przed Chr. nad górnym
Eufratem i w Syrii rozwijały się przede wszystkim osiedla wiejskie. Brak było
pisma i budownictwa monumentalnego. Osadnictwo rozwijało się przede wszystkim w
dolinie Amuq i nad Orontem. Obok tradycyjnych pieczęci stemplowych mieszkańcy
regionu używali też zapożyczonych z Mezopotamii pieczęci cylindrycznych. Rozwijali
także metalurgię, na co wskazują znaleziska przedmiotów miedzianych z
Karkemisz, Hassek i Birecik. Z Tell el-Judaideh pochodzi znalezisko licznych
brązowych figurek inkrustowanych srebrem. Swoich zmarłych mieszkańcy Syrii chowali
pod podłogami domów z minimalną ilością darów grobowych. Jedyne większe
świadectwa rozwoju zaawansowanych struktur społecznych znane są z Halawa nad
Eufratem, gdzie odkryto pozostałości zespołu świątyń. Z Habuba Kabira pochodzą
pozostałości wyspecjalizowanych warsztatów produkujących ceramikę, paciorki z
kamienia i muszli oraz amulety. Z biegiem czasu w Syrii rozwijała się
specjalizacja ekonomiczna i pojawiały się lokalne elity, które zaczęły
kontrolować zbiór i dystrybucję płodów rolnych. W niektórych ośrodkach znów
zaczęła się rozwijać biurokracja i aparat administracyjny. Koncentracji
bogactwa i władzy sprzyjał rozwój produkcji metalurgicznej. W połowie III tys.
przed Chr. nastąpiła w Syrii tzw. druga rewolucja urbanistyczna, objawiająca
się pełną adaptacją wzorców i instytucji życia miejskiego przez lokalne
społeczności. W ciągu kilkuset lat nowy styl życia został przyjęty w całym
regionie. Pojawiły się ufortyfikowane metropolie, stanowiące centra władzy nad
okolicznymi terenami i mniejszymi osiedlami, monumentalne budownictwo, elity
władzy. Cały obszar Syrii, a także południowo-wschodniej Anatolii pokryty
został siecią rywalizujących miast-państw. Rozwijały się one około 2600-2000
lat przed Chr., aż do czasów kryzysu, który pod koniec III tys. przed Chr.
dotknął miasta i państwa Syrii i Lewantu. Wielka cywilizacja i ważne w III tys.
przed Chr. państwo rozwinęło się w środkowo-zachodniej Syrii. Odkrycie
pozostałości starożytnego miasta Ebla w Syrii (dziś Tell Mardich) przez włoską
misję archeologiczną działającą pod kierownictwem prof. Paolo Matthiae
wprowadziło istotne korekty do naszej wiedzy o dziejach Żyznego Półksiężyca. Okazało
się, że w III tys. przed Chr. w Syrii istniała prężna, miejska kultura, odrębna
od sąsiednich cywilizacji Mezopotamii i Anatolii, choć utrzymująca z nimi
kontakty. Tell Mardich to stanowisko archeologiczne położone w syryjskiej
muhafazie Idlib, liczące 56 ha powierzchni. Leży na zachodniosyryjskiej
równinie, sprzyjającej pasterstwu i rolnictwu strefy suchej. Na początku, ok.
3500-3000 lat przed Chr. założono tu osiedle o ograniczonych rozmiarach. Ebla
stała się metropolią, której szczytowy okres rozwoju przypadał na lata
2400-2300 lat przed Chr. Z tego okresu pochodzą najbardziej zadziwiające
znaleziska. W najlepszym okresie rozwoju miasto Ebla zajmowało obszar 50
hektarów. W pochodzącym z wczesnej epoki brązu Pałacu G odkryto świetnie
zachowane archiwum królewskie składające z 17 tysięcy glinianych, zapisanych
pismem klinowym tabliczek, odnalezionych w różnych pomieszczeniach. Dzięki
tabliczkom administracyjnym udało się odtworzyć militarną i handlową
działalność kolejnych władców Ebli. Sam pałac był wzniesioną z suszonej cegły
rozległą strukturą o powierzchni 20 tys. metrów kwadratowych. W jego komnatach
odkryto sporo naczyń ceramicznych i pozostałości mebli. Pod podłogami
umieszczono groby królów miasta. Z tekstów odkrytych w archiwum wyłania się
obraz potężnego i zamożnego państwa, którego stolicą była Ebla. Specjalnością
jej mieszkańców była hodowla wielkich stad owiec i wytwarzanie tkanin
wełnianych. Teksty zostały napisane w lokalnym języku eblaickim, należącym do
grupy zachodniosemickiej. Język eblaicki stał się językiem potocznym, a także
językiem listów i administracji w Syrii i północnej Mezopotamii. Tabliczki z
Ebli zawierają informacje o administracji i ekonomicznej codzienności królestwa
Ebli. Mówią o urzędnikach, rzemieślnikach i robotnikach wynagradzanych racjami
żywnościowymi za pracę na rzecz pałacu. Największa ilość osób była zaangażowana
w wypas owiec i produkcję tekstyliów.
Państwem rządził król przy pomocy urzędników (w tym wezyra noszącego tytuł lugal sa-za) i rady „starszych”, czyli
głów najpotężniejszych rodzin. Wezyrowi podlegali gubernatorzy innych miast i
przedstawiciele królestwa Ebli w odległych miastach i emporiach. Na początku Ebla
pozostawał w politycznej zależności od Mari, zwłaszcza po zwycięstwach
Iblul-ila, króla Mari, który podporządkował sobie dolinę środkowego Eufratu i
część Syrii. Później władca Ebli Ibbi-Zikir zawarł sojusz z Kisz i Nagar.
Pokonał wojska Mari pod Terką i dziesięciokrotnie zwiększył inwestycje w
handel. Ebla stała się potężnym królestwem, które opanowało sporą część Syrii
aż po dolinę Eufratu i góry Taurus. W pewnym momencie podporządkowało sobie
nawet mezopotamskie miasto Mari, którego mieszkańcy musieli mu płacić trybut w
złocie i srebrze. Konkurencja i walki z Marii o opanowanie szlaku łączącego
Dolną Mezopotamię z Lewantem trwały już od dłuższego czasu. Ebla blokowała
ekspansję wpływów Mari na zachód. Władcy imperium Ebli byli poważnymi graczami
polityki bliskowschodniej w III tys. przed Chr. Kontrolowali ważne szlaki
handlowe łączące Mezopotamię z Syrią i wybrzeżem Morza Śródziemnego.
Sprowadzali niebieski kamień lapis-lazuli aż z Afganistanu i utrzymywali
stosunki z Egiptem, o czym świadczą znalezione w Tell Mardich alabastrowe i
diorytowe naczynia z inskrypcjami egipskiego faraona Pepiego I (VI dynastia).
Znalezione w Ebli przykłady sztuki (biżuteria, złote figurki, kompozytowe
płaskorzeźby z wapienia i lapis-lazuli, pieczęcie cylindryczne, rzeźby) świadczą
o niezwykłej biegłości i wysokich umiejętnościach tutejszych artystów i
rzemieślników. Dzięki uprawom zbóż i drzew w dolinie Matkh Ebla mogłą utrzymać
15-20 tys. mieszkańców. W całym królestwie mogło żyć nawet 130-150 tys. ludzi. Obszar
Ebli był większy, niż terytorium większości państw mezopotamskich. Pałac
królewski utrzymywał nie tylko dwór, ale także pracujących dla niego na stałe
robotników. Organizował system redystrybucji dla ok. 40 tys. ludzi. Dystrybucja
zapasów żywności następowała np. przy okazji uroczystości religijnych. Podstawą
gospodarki było rolnictwo i pasterstwo na obszarach zasilanych deszczem. Uprawiano
zboża, drzewa oliwne i winorośl. Pałac kierował hodowlą wielkich stad owiec i
kóz. Liczyły one dziesiątki tysięcy zwierząt. Wełna owcza służyła do produkcji
tkanin, jednego z głównych towarów eksportowych Ebli. Opróćz tkanin eblaiccy
rzemieślnicy produkowali także wyroby z metalu, drewna i innych materiałów
Ogromne dochody przynosił państwu handel. Eblaiccy królowe organizowali handel
wzdłuż ważnych szlaków i zakładali faktorie handlowe w odległych miastach. Zawierali
układy dotyczące handlu z władcami innych miast. Jakiś czas po zwycięstwach
Ibbi-Zikira Ebla znów doznała najazdu i zniszczeń ze strony Mari. Około 2300
lat przed Chr. miasto Ebla zostało zdobyte i zniszczone przez jednego z władców
mezopotamskiego imperium Akadu (prawdopodobnie Naramsina). Zachowały się ślady
pożaru i destrukcji Pałacu G. Miasto odrodziło się jednak pod rządami kolejnej
lokalnej dynastii i pod koniec II tys. przed Chr. znów prowadziło ożywiony
handel z Mezopotamią. Około 2000 lat przed Chr. miasto znów zostało zniszczone
i spalone w gwałtowny sposób, być może przez ludy huryckie.
Procesy związane z drugą
urbanizacją objęły także obszar Lewantu, czyli głównie Liban i Palestynę. Obszar
ten był ważny, ze względu na sąsiedztwo Morza Śródziemnego i przebiegające
przez niego szlaki, łączące Azję Zachodnią z Egiptem i Afryką. Urbanizacja
zaczęła być widoczna w tym regionie w I, II, a zwłaszcza w III fazie epoki
brązu. Ogarniała ona tereny od północy na południe, począwszy od wybrzeży i
żyznych równin. Na wybrzeżu wyrosły dwa ważne miasta portowe: Ugarit i Byblos.
Byblos było ważną egipską faktorią handlową i punktem węzłowym wielu szlaków
handlowych i komunikacyjnych. Duże miasto zaczęło się tu rozwijać na przełomie
IV i III tys. przed Chr. Powstały tu sztuczne nabrzeża, przy których mogły
cumować statki handlowe. Miasto stało się ważnym portem, ośrodkiem szkutnictwa
i handlu drewnem cedrowym. Mieszkańcy oferowali swoim partnerom handlowym
drewno cedrowe, oliwę z oliwek, wino i ryby. Byblos było otoczone kamiennymi
murami obronnymi, a w jego centrum stała okazała świątynia, w której czczono
boginię Baalat Gebal, identyfikowaną z egipską Hathor. Mieszkańcy Byblos utrzymywali
ścisłe kontakty handlowe i polityczne z Egiptem. Egipcjanie przybywali tu drogą
morską z południa. Poszukiwali przede wszystkim drewna cedrowego dla
szkutnictwa, budownictwa i do produkcji sarkofagów. W Byblos odnaleziono
kamienne naczynia z inskrypcjami wymieniającymi egipskiego władcę II dynastii,
Chasechemui, oraz Neferseszemre, pisarza królewskich drwali. Do Byblos
docierali także kupcy dostarczający lapis-lazuli z Azji Środkowej. Miasto
pośredniczyło w dalekosiężnej wymianie pomiędzy Egiptem a Lewantem, Mezopotamią
i dalszymi regionami Azji. Z biegiem czasu Byblos stało się egipską kolonią i
faktorią handlową, ściśle powiązaną z Krajem nad Nilem, choć nadal rządziła nim
lokalna dynastia. Mogą o tym świadczyć przedmioty z inskrypcjami władców
egipskiej IV, V i VI dynastii. Mieszkańcy Byblos bogacili się na handlu i
żegludze morskiej. Społeczności Palestyny i Lewantu w III tys. przed Chr.
rozwijały się pod wpływem wielkich cywilizacji Egiptu, Sumeru i Ebli. Rozwinęła
się tu lokalna miejska kultura. W II fazie epoki brązu (3050-2300 przed Chr.)
procesy urbanizacji przybrały na sile. Powstawały duże, ufortyfikowane miasta
zaopatrzone w budynki publiczne, świątynie, pałace, zbiorniki wody i
spichlerze. W Palestynie wyrosły centra miejskie takie jak Khirbet Kerak,
Megiddo, Ai i Tel Far’ah, Tel Areini, Jerycho, Lakisz, Tel Hesi, Bet-Szean i
Tel Arad. Te ufortyfikowane miasta konkurowały miedzy sobą o ziemię uprawną,
zasoby naturalne i szlaki handlowe. Były jednak wyraźnie mniejsze od metropolii
mezopotamskich i syryjskich. Liczne miasta wyrastały w sąsiedztwie źródeł wody
i szlaków komunikacyjnych. We wczesnych fazach wczesnej epoki brązu populacja
regionu koncentrowała się na obszarze Judei, Galilei i Samarii. W Transjordanii
wyrosły takie ośrodki miejskie jak Bab edh-Dhra i Numeira. Duże osady pojawiły
się także w dolinie Jordanu. Na obszarze Negewu i Półwyspu Synaj funkcjonowały
koczownicze społeczności pasterskie. Na tych obszarach kwitła także eksploatacja
lokalnych rud miedzi i turkusów. Zajmowali się nią Egipcjanie oraz przybysze z
Palestyny a także lokalni nomadzi. Palestyna przeżywała we wczesnej epoce brązu
jeden z najbardziej intensywnych okresów urbanizacji i osiedlania się w całej
swojej historii. W miastach osiedlali się rolnicy, oraz potomkowie nomadów i
półnomadów. Podstawą gospodarki na obszarze Kanaanu (Palestyny) pozostawało
rolnictwo. Uprawiano pszenicę i jęczmień, rośliny strączkowe, len, drzewa
oliwne, figowce, winorośl i granaty. Winorośl i drzewa oliwne stały się ważnymi
uprawami na wyżynnych obszarach kraju. Produkcja wina i oliwy zajęła ważne
miejsce w gospodarce. Te dwa produkty docierały przede wszystkim do mieszkańców
miast położonych na żyznych równinach. W omawianej epoce wprowadzano na szerszą
skalę uprawę za pomocą radła ciągniętego przez woły. Sprzyjało to wzrostowi
plonów, tak samo jak wilgotny klimat tego okresu, charakteryzujący się wyższymi
opadami. Miasta, które rozwijały się w Kanaanie we wczesnej epoce brązu
otaczane były potężnymi, kamiennymi fortyfikacjami. Umacniano je okrągłymi
wieżami i małymi bastionami. Dostępu do miast broniły masywne bramy o
skomplikowanej nieraz konstrukcji. Konstrukcję takich fortyfikacji należy
przypisać elitom i władzy tutejszych miast. Miały one bronić mieszkańców i ich
dobytku zarówno przed agresją sąsiednich miast, jak i przed egipskimi
ekspedycjami militarnymi. W miastach wznoszono budynki publiczne: świątynie,
ołtarze, spichlerze, cysterny na wodę. Mieszkańcy zajmowali zwykle domy
wznoszone z kamienia, w których mieściły się duże rodziny wraz z dobytkiem i
zapasami żywności. Używano ceramiki wykonanej ręcznie lub na kole. Niektóre
naczynia były zdobione malunkami. Rozwijała się metalurgia miedzi, której rudy
wydobywano na Półwyspie Synaj. Pochodzący z wczesnej epoki brązu skarb z Kefar
Monash zawierał bogaty zbiór miedzianych toporów, sztyletów, a także narzędzi. Stanowił on wyposażenie
wojowników i drwali. Wskazuje on na wysoki poziom wytwórczości metalurgicznej w
tym okresie. Mieszkańcy Kanaanu we wczesnej epoce brązu utrzymywali bardzo
bliskie kontakty z Egiptem, rządzonym wówczas przez królów okresu
wczesnodynastycznego (I, II dynastia) i Starego Państwa (III-VI dynastia). Naczynia
importowane z Syrii i Palestyny wraz z zawartością (którą były zapewne oliwa i
wino) były importowane i deponowane już w grobach królów I i II dynastii.
Importowano także drewno cedrowe. Do Egiptu eksportowano także miedź, bitumin i
sól. Już za panowania Narmera w okolicach Gazy powstały egipskie posterunki
wojskowe i faktorie (Tel es-Sakan, Tel Erani). Kontakty handlowe z Egiptem były
przyczyną prosperity wielu miast Kanaanu. Z biegiem czasu szlaki lądowe zaczęły
jednak tracić na znaczeniu na rzecz drogi morskiej, łączącej Deltę Nilu z
Byblos. Mieszkańcy Palestyny utrzymywali także dalekosiężne kontakty z Syrią,
Mezopotamią, Elamem, Anatolią a nawet obszarem egejskim. Wskazują na to
znaleziska niektórych dzieł sztuki i drobnych wyrobów rzemieślniczych, takich
jak kościana szpila z Megiddo, podobna do wyrobów cykladzkich. W III tys. przed
Chr. obszar Kanaanu składał się z terytoriów około 20 miast-państw. Każde
miasto-państwo składało się z metropolii i podlegającego jej terytorium
wiejskiego z mniejszymi osadami. Każdym państwem zarządzała zamożna elita władzy,
zdolna do organizowania prac przy budowie fortyfikacji, świątyń, pałaców,
spichlerzy i innych budowli publicznych. Władza elity była legitymizowana
religijne, na co wskazuje monumentalizm wznoszonych świątyń. Fortyfikacje
wskazują na endemiczne konflikty pomiędzy miastami. W miastach Kanaanu nie
używano jeszcze wówczas pisma. Bogate miasta rozwinęły się m. in. dzięki kontaktom
z cywilizacją egipską. Warto w tym miejscu zauważyć, że egipskie i eblaickie
sieci dalekosiężnej wymiany pozostawały w kontakcie, o czym świadczą fragmenty
naczyń z kartuszami władców V i VI dynastii znalezione w Ebli. W kontaktach
Ebli z Egiptem pośredniczyło miasto Byblos. Właśnie poprzez Eblę i Byblos
docierał do Egiptu lapis-lazuli z głębi Azji, a docierające do Ebli złoto
pochodziło z Egiptu (srebro sprowadzano z Azji Mniejszej). Syria pośredniczyła
zatem w kontaktach wielkich cywilizacji: Egiptu i południowej Mezopotamii z
Anatolią i obszarem basenu Morza Śródziemnego. Egipskie interwencje militarne w
Palestynie były skierowane głównie przeciwko koczowniczym Beduinom Szasu i Amu,
a niekiedy także przeciw niektórym ufortyfikowanym miastom i obszarom
zurbanizowanym. Mimo to Egipcjanie byli zainteresowani głównie handlem,
pozyskiwaniem surowców i wymianą darów z miejscowymi elitami.
We wczesnej epoce brązu na
obszarze Anatolii (ok. 3100-2000 przed Chr.) w południowo-wschodniej części
regionu nadal, mimo upadku kultury Uruk żywe były wpływy południowej
Mezopotamii. Powstały tu osiedla o charakterze miejskim i protomiejskim o
zróżnicowanym obszarze, od 10 do 100 hektarów. Największe z nich, takie jak Titris
Höyük i Kazane Höyük podporządkowały sobie mniejsze osiedla i wioski, tworzące
hierarchiczny układ osadniczy. Resztę obszaru Azji Mniejszej zdominowały
miasteczka, mniejsze osiedla, a także osady o charakterze protomiejskim. Na
północ od gór Taurus osadnictwo przybrało inny charakter. Na wschodnim skraju
Wyżyny Anatolijskiej, zdominowanym przez osadnictwo wiejskie, brak było miast i
oznak centralizacji. Liczne były tu małe osiedla, nieraz jednodworcze, o
powierzchni 1-2 hektarów. Nd górnym Eufratem wyrosły nieco większe osady. W
centralnej Anatolii największe ośrodki zajmowały powierzchnię dochodzącą do 10,
a niekiedy nawet 50 hektarów. W zachodniej Anatolii największe osady zajmowały
5-13 ha powierzchni, czego najlepszym przykładem jest Troja (Tell Hissarlik). Jedynie
wyjątkowe Beycesultan zajęło obszar ok. 40 ha. Procesy urbanizacji objęły
jedynie południowo-wschodnią Anatolię. W centrum i na zachodzie omawianego
obszaru nastąpiła centralizacja osadnictwa, a na wschodzie nadal przeważały
osady wiejskie. Na całym obszarze Azji Mniejszej rozwinęła się sieć szlaków
handlowych łączących obszar egejski z krajami Żyznego Półksiężyca. Pojawiły się
fortyfikacje otaczające miasto i rozpowszechniło się wytwarzanie ceramiki na
kole garncarskim. Ważną role gospodarczą odgrywało poszukiwanie i wydobywanie
rud metali: srebra, złota, miedzi i cyny, które stały się podstawą rozwoju
metalurgii dostarczającej prestiżowych przedmiotów. Około 2600-2500 lat przed
Chr., wraz z ożywieniem wpływów mezopotamskich, odżyły w południowo-wschodniej
Anatolii ośrodki miejskie kontrolujące okoliczny teren. Na południe od gór
Taurus rozwinęły się takie ośrodki miejskie jak Tirtis¸ Samsat, Lidar i Kazane.
Tirtiş Höyük stało się centrum niewielkiego państwa istniejącego w okresie
2500-2200 przed Chr. Zajmowało ono 43 hektary. Składało się z centralnej
dzielnicy administracyjnej zaopatrzonej w budynki publiczne i będącej siedzibą władcy,
oraz przedmieść. Domy mieszkalne zostały wzniesione na terasach, na
standardowym planie wzdłuż szerokich ulic i zaopatrzone w kanalizację. Całość
była otoczona masywnymi fortyfikacjami. Mieszkańcy Tirtiş Höyük zajmowali się
rolnictwem, produkcją wina, wytwarzaniem tkanin i krzemiennych narzędzi. Nad
górnym Eufratem rozwijały się zróżnicowane kulturowo społeczności. Pojawili się
tu przybysze z Zakaukazia, reprezentujący kulturę kuro-arakską. Zamieszkiwali
oni małe wioski złożone z domów budowanych z gliny i trzciny. Około 2700-2600
lat przed Chr. na stanowiskach takich jak Norşuntepe pojawiła się solidniejsza
architektura ceglana i rozwinięta metalurgia. Powstały tu kompleksy pałacowe, a
także towarzyszące im warsztaty i magazyny. Norşuntepe stało się ważnym centrum
gospodarczym. We wschodniej części Wyżyny Anatolijskiej wpływy mezopotamskie
były już znacznie mniej widoczne. Był to obszar opanowany przez kulturę
kuro-arakską, a więc zamieszkany najprawdopodobniej przez ludność hurycką,
która przybyła tu wyniku migracji. Istniały
tu liczne niewielkie osiedla, których mieszkańcy zajmowali się rolnictwem i
transhumacyjnym pasterstwem. Na zachodnich i wschodnich peryferiach kultury
kuro-arakskiej stwierdzono obecność większych osad i osiedli ufortyfikowanych. Osady
takie jak Sos Höyük zabudowane były domami ceglanymi na kamiennym fundamencie ,
z paleniskiem pośrodku. Gospodarka osadników kultury kuro-arakskiej opierała
się na osiadłym rolnictwie i pasterstwie. W zachodniej Anatolii rozwój
lokalnych społeczności w III tys. przed Chr. znacznie przyspieszył. Napłynęły
tu także nowe populacje z obszaru egejskiego. Tutejsze, charakterystyczne osady
to założenia o kształcie okrągłym, składające się z domów skupionych wokół centralnego
dziedzińca. Jedną z takich osad była założona pod koniec IV tys. przed Chr.
Troja, położona nad brzegami Cieśniny Dardanelskiej. Poziomy I-III z Troi
reprezentują rozwój tego osiedla w III tys. przed Chr. Na początku powstała tu
mała wioska, rychło otoczona masywnymi, kamiennymi fortyfikacjami zaopatrzonymi
w wieże i bramy. Wśród prostych domostw pojawiły się tu także budowle w formie
megaronu, z centralnym paleniskiem. Były one wzorowane na budowlach z
południowo-wschodniej Europy. Troja I uległa zniszczeniu na skutek pożaru, ale
rychło została odbudowana w formie większe cytadeli (Troja II). Z fazy Troi IIg
pochodzi prawdopodobnie słynny skarb odkryty przez H. Schliemanna. Jego
obecność świadczy o istnieniu tu zamożnej elity sprawującej władzę w osadzie.
Ich bogactwo pochodziło prawdopodobnie z handlu dalekosiężnego i działalności
metalurgicznej. Strategicznie położona Troja była prawdopodobnie obiektem wielu
najazdów, czego świadectwem są pożary kończące funkcjonowanie kolejnych faz
osady. Innymi ważnymi osadami zachodniej Azji Mniejszej były: Beycesultan, Demiricihöyük,
Küllüoba czy Efe. W Beycesultan pojawiły się budowle publiczne, pełniące
prawdopodobnie funkcję świątyń. W połowie III tys. przed Chr. budowle
megaronowe pojawiły się w osadzie Karataş-Semayük,
która była otoczona palisadą i fosami. W Limantepe wzniesiono potężną,
ufortyfikowaną osadę, otoczoną murami z bastionami i zaopatrzoną w chroniony
murami port. Obok portu wzniesiono imponujące magazyny. Mieszkańcy Limantepe
zajmowali się zatem handlem morskim i żeglugą. W środkowej Anatolii rozwijały
się osady ufortyfikowane, takie jak Alişar. Innym ważnym ośrodkiem stało się Kültepe.
Mieszkańcy Anatolii utrzymywali kontakty z Cylicją, Syrią, Mezopotamią i
obszarem egejskim. Pierwszorzędną rolę w tych kontaktach i w ogóle w gospodarce
grało wydobycie rud metali i produkcje metalurgiczna. W górach Azji Mniejszej
występują liczne złoża złota, srebra, rud miedzi, cyny i ołowiu. W kopalniach
Kestel w górach Taurus wydobywano rudy miedzi i cyny. Powstał tu złożony
kompleks podziemnych wyrobisk wydrążonych w skale wapiennej za pomocą ognia i
kamiennych młotów. Na pobliskim stanowisku Göltepe rudy metali poddawano
obróbce wyspecjalizowanych piecach, otrzymując
miedź i cynę. Mieszkali tu także górnicy, zajmujący ziemiankowe domostwa. Piece
dymarskie potrzebowały dużych ilości opału, co przyczyniało się od odlesienia
okolicznych terenów. Złoto było pozyskiwane z osadów rzecznych i kopalń głównie
w zachodniej Anatolii. Znaleziska z Troi i innych stanowisk są świadectwem
zaawansowanego rozwoju metalurgii i złotnictwa we wczesnej epoce brązu.
Około 2300 lat przed Chr.
rozpoczęła się epoka pierwszych uniwersalnych imperiów, które odmieniły oblicze
Żyznego Półksiężyca. Ich polityka oraz przedsięwzięcia militarne i gospodarcze
wywarły niezatarty wpływ na społeczności zamieszkujące wówczas Bliski Wschód…
CDN.
Literatura
C. Renfrew, P. Bahn (red.), The
Cambridge World Prehistory, Cambridge, 2014.
Ch. Scarre (red.), The
Human Past: World Prehistory and the Development of Human Societies,
London, New York, 2018.
C. Renfrew, P. Bahn, Archeologia:
teorie, metody, praktyka, Warszawa, 2002.
B. M. Fagan, N. Durrani, People
of the Earth : an introduction to World prehistory, London, New York, 2019.
K. L. Feder. The past in
perspective : an introduction to human prehistory, New York, London, 2017.
R. J. Wenke, D. I.
Olszewski, Patterns in prehistory: humankind’s first three milion years,
Oxford, New York, 2007.
J. Śliwa (aut. i red.), J.
Chochorowski, K. M. Ciałowicz, M. Kaczanowska, J. K. Kozłowski, J. A.
Ostrowski, J. Wolska-Lenarczyk, A. Zemanek, J. Źrałka (aut.), Wielka
Historia Świata : Tom 2 : Stary i Nowy Świat. Od „rewolucji” neolitycznej do
podbojów Aleksandra Wielkiego, Kraków, 2005.
J. Brooke, Climate change
and the course of global history : A Rough Journey, Studies in environment
and history, Cambridge, New York, 2014.
P. Bieliński, Starożytny
Bliski Wschód : od początków gospodarki rolniczej do wprowadzenia pisma,
Warszawa, 1985.
M. Roaf, Mezopotamia, Wielkie
Kultury Świata, Warszawa, 1998
M. Liverani, The Ancient
Near East: history, society and economy, London, New York, 2014.
A. Ben-Tor, The
Archaeology of Ancient Israel, New Haven, London, 1992.
P. M. M. G. Akkermans, G. M.
Schwartz, The Archaeology of Syria: From Complex Hunter-Gatherers to
Early Urban Societies (c.16,000-300 BC), Cambridge, 2003.
K. Radner, N. Moeller, D. T.
Potts (aut. i red.), The Oxford history of the ancient Near East:
Volume 1. From the beginnings to Old Kingdom Egypt and the dynasty of Akkad,
Oxford, 2020.
A. E. Killebrew, M. Laura Steiner
(red.), The Oxford Handbook of the Archaeology of the Levant C.
8000-332 BCE, Oxford, 2014.
A. Ziółkowski, Historia
Powszechna. Starożytność, Warszawa, 2009.
G. Roux, Mezopotamia,
Warszawa, 2008.
M. Liverani, The Ancient Near East: history, society and economy, London, New York, 2014.
H. Crawford (red.), The
Sumerian World, London, New York, 2013.
P. M.M.G. Akkermans, G. M.
Schwartz, The Archaeology of Syria: From Complex Hunter-Gatherers to
Early Urban Societies (ca.16000-300 B.C.), Cambridge, 2003.
A. Mazar, Archaeology of
the land of the Bible, 10,000-586 B.C.E., New Haven, London, 2009.
A. Sagona, P. Zimansky, Ancient
Turkey, London, New York, 2009.
R. Matthews, A. Richardson, Cultic resilience and inter-city engagement
at the dawn of urban history: protohistoric Mesopotamia and the ‘city seals’,
3200–2750 BC, World Archaeology, 50 (2), s. 1-25.
K. Radner, N. Moeller, D. T.
Potts (red.), The Oxford history of the
ancient Near East: Volume 1. From the beginnings to Old Kingdom Egypt and the
dynasty of Akkad, Oxford, New York, 2020.
R. Prentice, The Exchange of Goods and Services in Pre-Sargonic Lagash, Alter
Orient und Altes Testament Veröffentlichungen zur Kultur und Geschichte des
Alten Orients und des Alten Testaments, Band 368, Münster, 2010.
W. B. Hafford, The Royal Cemetery of Ur, (w:) S.
Tinney, K. Sonik (red.), Journey to the
City: A Companion to the Middle East Galleries at the Penn Museum,
Philadelphia, 2019, s. 195-234.
A. Hauptmann, S. Klein (red.), The Royal Tombs of Ur, Mesopotamia: New
Investigations, New Results from the Examination of Metal Artifacts and other
Archaeological Finds, Metalla, Nr. 22.1, Bochum, 2016.
R. L. Zettler, L. Horne (red.), Treasures from the Royal Tombs of Ur,
Philadelphia, 1998.
Tabliczki wczesnodynastyczne z archiwum z SzuruppakPlan starożytnego UrRekonstrukcja świątyni owalnej w Chafadże (Tutub)Plan pałacu w KiszRekonstrukcja miasta sumeryjskiegoFigurki orantów z Esznunny, Tutub i NippurSumeryjskie rzeźby z Gisru, okres wczesnodynastycznyGospodarka mleczna, relief ze świątyni bogini Ninhursag z Tell al-UbaidFigurki kobiet z okresu wczesnodynastycznegoBankiet, relief z ChafadżeSkładanie ofiary, płaskorzeźba z Ur
Wapienna tablica wotywna z Tutub
Terytorium starożytnego miasta-państwa Lagasz, mapy
Główne szlaki handlowe (lądowe i morskie) Bliskiego Wschodu w III tys. przed Chr. Światowy system powiązań we wczesnej epoce brązuInskrypcja króla Enmebaragesi z KiszKról Aga z Kisz, wyobrażenie na steli kapłana Uszumgala
Przybranie głowy królowej Puabi i jej biżuteriaOdciski pieczęci z grobów królewskich z UrPieczęć królowej PuabiZłoty puchar z grobu królowej PuabiBerło lub buława z grobu PG 1236Sztandar z Ur, strona wojennaSztandar z Ur, strona pokojowaZłote naczynia z grobu MeskalamdugaZłoty hełm MeskalamdugaFigurka kozła w zaroślach z królewskiego cmentarzyska w UrPrzedmioty z grobu PG 789
Broń z królewskiego cmentarzyska w UrSrebrny model łodzi z królewskiego cmentarzyska w Ur
Tzw. Stela Sępów króla Lagasz EannatumaInskrypcja króla Eannatuma z Lagasz na cegleInskrypcja króla EntemenySrebrna waza króla Entemeny
Transport lądowy i wodny, rekonstrukcje
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz