Kolejnym obszarem Świata, na którym wykształciła się jedna z najwcześniejszych cywilizacji była Azja Wschodnia, a konkretnie obszar dorzeczy Huang-Ho i Jangcy. To tutaj narodziły zaawansowane kultury, które dały początek istniejącej do naszych czasów cywilizacji chińskiej. Proces rozwoju tych kultur dokonał się na obszarze północnych i środkowych Chin, gdzie już wcześniej rozwinęły się neolityczne społeczności rolnicze i życie osiadłe. Na obszarze południowych Chin nadal dominowały w tym czasie społeczności łowieckie i zbierackie.
Tereny, na których rozwinęła się
starożytna cywilizacja chińska są częścią kontynentu azjatyckiego. Są częścią
eurazjatyckiej płyty litosfery, która obejmuje większą część tego ogromnego
kontynentu. Od wschodu graniczy ona z płytą pacyficzną, a od południa z
dekańską. Większa część Chin leży na obszarze prekambryjskiej platformy
chińskiej stanowiącej kraton, czyli trwałą w skali geologicznej część
kontynentu, stanowiącą niezwykle stary fragment skorupy ziemskiej. Dzieli się
on na Kraton Północnochiński i Kraton Południowochiński. Platforma chińska
graniczy od północy z platformą syberyjską. Jej częścią jest dno Morza Żółtego
i Półwysep Koreański. Platforma chińska była w erze paleozoicznej częścią
prakontynentu Gondwany, a pod koniec tej ery stała się częścią przyszłego
kontynentu azjatyckiego. Ruchy tektoniczne mocno przekształciły platformę
chińską. Została ona podzielona na bloki, pomiędzy którymi pojawiły się
obniżenia wypełnione osadami i wyniesione w górę tarcze oraz struktury fałdowe.
Platforma chińska zbudowana jest przede wszystkim ze skał prekambryjskich:
granitognejsów, gnejsów, granulitów, piroksenitów, łupków krystalicznych,
kwarcytów, marmurów i amfibolitów. Przecinają je stare intruzje granitów,
liczące sobie ok. 1,7 mld lat. W wielu miejscach te wiekowe, paleozoiczne skały
odsłaniają się na powierzchni. Pomiędzy wypiętrzonymi powierzchniami
zdeponowane zostały młodsze skały prekambryjskie: piaskowce, łupki dolomity i
polodowcowe tillity sprzed ok. 700 mln lat. Powyżej zalegają osady
paleozoiczne, mezozoiczne i kenozoiczne. W tych erach powstawały na skutek
ruchów górotwórczych łańcuchy górskie takiej jak: Góry Południowochińskie,
Qilian-Szan, Kunlun i Nan-Szan. W erze kenozoicznej na ukształtowanie platformy
chińskiej miał wpływ nacisk przesuwającej się ku północy płyty dekańskiej. Góry
Sino-Tybetańskie i Góry Południowochińskie leżą w strefie fałdowań
mezozoicznych i powstały w czasie orogenezy pacyficznej, która trwała od górnej
jury po dolną kredę. Himalaje, Pamir i Karakorum należą do alpejskiej strefy
fałdowej. Trzon obszarów, na których narodziła się starożytna cywilizacja
chińska stanowią sąsiadujące ze sobą niziny i wyżyny leżące pomiędzy Wyżyną
Mongolską, Wyżyną Tybetańską i brzegami Oceanu Spokojnego. Nad Morzem Żółtym i
w dorzeczu Huang-Ho leży Wielka Nizina Chińska, która powstała w zapadlisku
prekambryjskiej platformy chińskiej. Pokrywają ją paleozoiczne, mezozoiczne i
kenozoiczne skały okruchowe, węglanowe i wulkaniczne. Na powierzchni leżą
plejstoceńskie i holoceńskie utwory aluwialne. Powierzchnia Niziny jest z
reguły płaska. Jedynie na wschodzie wznosi się łańcuch górski Tai Szan (ponad
1500 m n. p. m.). Na południe od wielkiej Niziny Chińskiej leży Nizina Środkowego
i Dolnego Jangcy, która stanowi w rzeczywistości jej przedłużenie. Rozciąga się
ona od Przełomu Trzech Wąwozów aż do Morza Południowochińskiego. Leży na
zapadlisku platformy prekambryjskiej, a jej powierzchnia zbudowana jest z
rzecznych utworów aluwialnych. Nizina jest płaska i monotonna. W środkowej
części dorzecza rzeki Jangcy znajduje się Kotlina Syczuańska. Otoczona jest
Górami Wschodniochińskimi, Qin-Ling i Daba-Szan. Jest ona starym, hercyńskim
zapadliskiem na skraju platformy chińskiej. Zbudowana jest w dużej części z
paleozoicznych czerwonych piaskowców, mezozoicznych skał węglanowych i kenozoicznych
aluwiów. Orogeneza alpejska wiązała się z wydźwignięciem krawędzi kotliny. Pomiędzy
Górami Sino-Tybetańskimi a Południowochińskimi leży Wyżyna
Junnańsko-Kuejczouska, granicząca od północy z doliną rzeki Jangcy i Kotliną
Syczuańską, na południu sięgająca Zatoki Tonkińskiej. Jest ona zbudowana z
prekambryjskich skał krystalicznych, paleozoicznych skał węglanowych i
okruchowych oraz utworów wulkanicznych z trzeciorzędu. Jej zachodnia część jest
górzysta i składa się z licznych wulkanów oraz jarów rzecznych. W południowej
części wyżyny rozwinęła się imponująca rzeźba krasowa. Wzdłuż wybrzeży Morza
Południowochińskiego i Wschodniochińskiego ciągną się długie na ponad 1500 km
Góry Południowochińskie. Zbudowane są z paleozoicznych i mezozoicznych wapieni,
łupków ilastych, piaskowców, granitów i diorytów. Zostały silnie wypiętrzone w
fazie kimeryjskiej orogenezy alpejskiej Najwyższe szczyty sięgają ponad 2000 m
n. p. m. W pobliżu brzegu morskiego stoki tych gór tworzą skaliste wybrzeże
typu riasowego. Na wschód od Kotliny Syczuańskiej znajdują się Góry
Sino-Tybetańskie. Na zachodzie graniczą one z Wyżyną Tybetańską, a na południu
z Górami Birmańskimi. Tworzą je prekambryjskie granity, łupki krystaliczne,
gnejsy, oraz intruzje skał magmowych z czasów orogenezy alpejskiej. Wąskie
grzbiety górskie poorane są dolinami rzek. Najwyższe szczyty Gór
Południowochińskich sięgają 5000-7500 m n. p. m. W łuku rzeki
Huang-Ho leży Wyżyna Ordos, której podłoże zbudowane jest z prekambryjskich
skał platformy chińskiej. Wyższe warstwy są tu zbudowane z paleozoicznych i
mezozoicznych piaskowców oraz kenozoicznych iłów i margli. Wyżyna Ordos, choć
leży średnio ok. 1500 m n. p. m. jest obszarem równinnym. Większą jej część
zajmuje piaszczysta pustynia. Na południe od Wyżyny Ordos leży Wyżyna Lessowa,
wznosząca się 1000-2000 m n. p. m. Jej powierzchniową warstwę tworzą gruby
osady lessowe nawiewane z północy w plejstocenie. Jest to najrozleglejszy
obszar lessowy na świecie. Pokrywy lessowe maja tu nawet 200 metrów grubości. Powierzchnia
wyżyny jest falista i pocięta wąwozami. Obszar historycznych Chin zamknięty
jest dość wyraźnymi granicami geograficznymi: morzami, wysokimi górami,
pustyniami, borealnymi lasami. Jedynie od północy otwierają się na rozległy
obszar stepu eurazjatyckiego. Kontakt ze światem zewnętrznym był możliwy
poprzez morza, stepy i górskie przełęcze. Zachodnia część Chin jest górska i
wyżynna, a wschodnia typowo nizinna. Zachodnie i południowo-zachodnie Chiny
składają się z regionów wyżynnych i łańcuchów górskich. Na zachodzie i
południowym zachodzie leży pustynna i zimna Wyżyna Tybetu i wyniosłe łańcuchy
górskie: Karakorum, Kunlun, Pamir i Himalaje. Na północnym zachodzie leży
Kotlina Tarymska, ograniczona otaczającymi ją łańcuchami górskimi. Jest to
zapadlisko śródgórskie, które powstało w trzeciorzędzie na podłożu
proterozoicznych skał metamorficznych. Wyżej leżą tu morskie skały okruchowe i
węglanowe, oraz czwartorzędowe utworzy jeziorne, rzeczne i eoliczne. Większą
część Kotliny Tarymskiej zajmuje w większości piaszczysta pustynia Takla-Makan.
Dominuje tu skrajnie suchy klimat kontynentalny, a jedynie na krawędziach
kotliny obecne są stepy. Występują tu okresowe rzeki i słone jeziora. Na wschód
od Kotliny Tarmskiej rozciągają się stepowe obszary Mongolii Wewnętrznej. Centralny
obszar Chin złożony jest z trzech rozległych dorzeczy: Huang-Ho, Jangcy i Rzeki
Perłowej. Południowe Chiny oddziela od Chin środkowych rzeka Huai-He i góry
Nan-Szan. Północne Chiny charakteryzują się wilgotnym klimatem umiarkowanym, a
południowe wilgotnym klimatem
zwrotnikowym i podzwrotnikowym. Na południu zaznacza się mocny wpływ monsunów
na warunki klimatyczne. Na nizinie Chińskiej panuje tzw. pośredni klimat
monsunowy. Trzy największe rzeki Chin tworzą rozległe, aluwialne równiny
sprzyjające rolnictwu. Tutaj koncentrowało się osadnictwo i tu powstały
pierwsze ośrodki wyżej rozwiniętych kultur. Rzeka Huang-Ho spływa ze wschodnich
stoków Wyżyny Tybetańskiej, przepływa przez obszary pustynne i lessowe
płaskowyże na wschód, rozlewając się na Nizinie Chińskiej i wpadając do morza
blisko Półwyspu Szantung. Przepływając przez Wyżynę Lessową Huang-Ho wymywa
duże ilości lessu, który staje się żyznym mułem rzecznym spływającym do ujścia
tego cieku wodnego. Wody Huang-Ho niosą wielkie ilości lessowego mułu, pisaku i
żwiru, który jest osadzany wzdłuż brzegów rzeki, tworząc naturalne wały. Bieg
tej wielkiej rzeki jest zmienny, tak jak układ jej koryta. Huang-Ho często
występuje z brzegów, powodując katastrofalne powodzie, zalewające ogromne
obszary. W pradziejach i czasach historycznych bardzo często zmieniała swój
bieg. Katastrofalne powodzie przyczyniały się do drastycznego ograniczenia
osadnictwa na zalewanych terenach. Gruby pokrywy lessowe, na których
wykształciły się bardzo żyzne gleby oferowały idealne warunki dla rolnictwa i
osadnictwa. To właśnie na obszarach lessowych pojawiło się wczesne neolityczne
rolnictwo i tu wyrosły pierwsze chińskie dynastie. Rzeka Jangcy, która również
wypływa z Wyżyny Tybetańskiej i kieruje się na zachód, przepływa przez Kotlinę
Syczuańską, a potem przez równiny zalewowe, aż do Morza Wschodniochińskiego. Zasila
ją wiele dopływów, a w dorzeczu istnieje bardzo wiele jezior. Wody Jangcy nie
niosą tak wielu osadów jak Huang-ho, ale mogą powodować tak samo katastrofalne
wylewy. Przepływ wody w Jangcy zwiększa się drastycznie w miesiącach letnich. Zagrożenie
powodziami powodowało, że osadnictwo koncentrowało się w punktach wyniesionych
ponad równinę zalewową. Rzeka Perłowa wypływa z Wyżyny Junnańsko-Kuejczouskiej
i płynie dalej na wschód przez pagórkowaty teren. Jest mniejsza od opisanych
wyżej dużych rzek, a jej równina zalewowa nie jest rozległa. Spływa do Morza
Południowochińskiego poprzez niewielką deltę. Obszar Chin charakteryzuje się
niezwykłymi kontrastami warunków klimatycznych: od suchego i gorącego klimatu
Kotliny Tarymskiej, poprzez suche stepy na północy i obszar umiarkowanego
klimatu w centrum, aż po podzwrotnikowe warunki na południu. Jeszcze pod koniec
plejstocenu, około 18 tys. lat temu obszar współczesnych Chin był zimny i
suchy. Poziom morza był około 120 m niższy, niż obecnie, a rozległe obszar
porośnięte były lasami jodłowo-świerkowymi oraz zimnym stepem. Około 12 tys.
lat temu klimat zaczął się ocieplać i na południu pojawiły się ciepłolubne lasy
strefy umiarkowanej. Osłabła cyrkulacja kontynentalna, a coraz silniejszy był
wpływ południowoazjatyckiego monsunu. Około 9000 lat temu skończył się we
Wschodniej Azji okres glacjalnych warunków klimatycznych. Średnie temperatury
roczne stały się o 1-3 stopnie Celsjusza wyższe, niż obecnie, a wpływ monsunu
jeszcze bardziej wzrósł. W okresie holoceńskiego optimum klimatycznego
(8000-3000 lat temu) duży zasięg osiągnęły biomy typu leśnego (strefy
podzwrotnikowej i umiarkowanej). Około 3000 lat temu klimat zaczął się
ochładzać na całym opisywanym obszarze. Monsun wschodnioazjatycki, który tak
poważnie wpływa na klimat Chin, kształtuje się nad wodami Oceanu Spokojnego, dociera
do południowo-wschodnich Chin w maju, a jego wpływ rozciąga się aż po tereny
leżące daleko na północ. Przynosi ze sobą intensywne opady deszczu,
przesuwające się wraz z nim na północ. Monsun jest najważniejszym czynnikiem
wpływającym na wilgotność, poziom wody w rzekach i jeziorach oraz wegetację.
Jego intensywność zależna jest od zmian intensywności promieniowania
słonecznego i wahań ruchu orbitalnego Ziemi. Maksimum aktywności monsunu,
którego wpływ sięgał dużo dalej na północ, aniżeli dziś, przypadało ok. 9000
lat temu. Potem siła monsunu stale słabła, a około 3000 lat temu jego
najsilniejszy wpływ był najlepiej widoczny w południowych Chinach. Warunki
naturalne przyczyniły się do ukształtowania istniejących na terenie Chin gleb.
Na obszarach stepowych przeważają czarnoziemy i gleby kasztanowe. Takie gleby
występują także na obszarze Wyżyny Lessowej. Na nizinach oprócz mad rzecznych
występują kambisole, gleby kasztanowe i arkisole. Na północy, w pasie stepów
rozwinęła się typowa, trawiasta roślinność stepowa. Na południe od stepu aż pod
dolinę Jangcy naturalna formacją roślinną są lasy liściaste i mieszane. Na
południe od Jangcy dominują wiecznie zielone lasy podzwrotnikowe i lasy
monsunowe.
Pierwsze zaawansowane
społeczności na obszarze Chin wykształciły się w okresie późnego neolitu (ok.
3300/3000-2000/1900 lat przed Chr.). Powstały one na bazie osiągnięć
wcześniejszych kultur neolitycznych, które rozwijały się na obszarze dorzeczy
Huang-Ho i Jangcy. Wśród mieszkańców tutejszych rolniczych osad pojawiły się
pierwsze nierówności społeczne i oznaki kształtowania się hierarchii. Społeczeństwa
zhierarchizowane pojawiły się tu najwcześniej na centralnych obszarach wielkiej
Niziny Chińskiej. III tys. przed Chr. stało się okresem coraz bardziej
intensywnego wykorzystania rolniczego dolin rzek Huang-Ho i Jangcy, wzrostu
liczby ludności, ilości osad i gęstości zaludnienia. Na peryferiach tego
regionu nadal żyły liczne społeczności łowiecko-zbierackie. Późnoneolityczna
kultura Lungszan, która rozwinęła się na bazie kultur Dawenkou i Jangszao w
środkowej części doliny rzeki Huang-Ho. Jeszcze w V i IV tys. przed Chr. w
Chinach rozwijały się prężne neolityczne kultury, wzrastał rozmiar populacji i
kwitło osadnictwo. Ten ważny okres rozwoju zbiegł się ze środkowoholoceńskim
optimum klimatycznym. Około 5000 lat temu klimat znów zaczął się pogarszać. Rolnictwo
stało się podstawowym źródłem utrzymania dla neolitycznych mieszkańców Chin,
zarówno na południu, jak i na północy. Wzrost populacji wymuszał branie pod
uprawę terenów marginalnych, wcześniej niewykorzystanych. Pojawiły się osiedla
ufortyfikowane i specjalnie zaprojektowane miejsca kultu religijnego. Osoby o
wyższym statusie społecznym były po śmierci chowane wraz z bogatymi darami
grobowymi, przede wszystkim z przedmiotami wykonanymi z jadeitu. Pojawili się
pierwsi przedstawiciele lokalnych elit, którzy starali się kontrolować
religijne rytuały, będące źródłem ich społecznego prestiżu. Intensywna
działalność rolnicza powodowała jednak z czasem wyjaławianie gleb i deforestację.
Mieszkańcy neolitycznych osad musieli zmienić swoją strategię gospodarowania. W
północno-wschodnich Chinach, w dolinie rzeki Liao rozwijały się w IV tys. przed
Chr. kultury Zhaobaogou i Hongshan. Rolnicza ludność tych kultur wytwarzała
zaawansowaną ceramikę i kamienne narzędzia. Ważnym uzupełnieniem gospodarki
było łowiectwo i zbieractwo. Znaleziska figurek i przedmiotów z obsydianu
świadczą o rozwoju kultów płodności. Pojawiły się praktyki rytualnego
ucztowania i dalekosiężnej wymiany prestiżowych dóbr. Zaczęto wznosić miejsca
sprawowania rytuałów i składania ofiar. W kulturze Hongshan pojawiły się
pierwsze budynki publiczne wznoszone dla celów rytualnych. Na wzrost
liczby ludności na obszarze zajmowanym przez tę kulturę wskazuje wzrost liczby
stanowisk archeologicznych z nią związanych. Jej przedstawiciele wytwarzali
charakterystyczne krzemienne noże żniwne i zamieszkiwali półziemiankowe
domostwa. Ich gospodarka opierała się na uprawie, prosa, zbieractwie,
łowiectwie i hodowli. Obok regularnie zabudowanych wiosek i towarzyszących im
cmentarzysk wznosili ołtarze, budowle megalityczne, budynki kultowe i grobowce.
Powstawały całe kompleksy rytualnych założeń, takich jak Niuheliang czy
Dongshanzui. Ludzie kultury Hongshan wytwarzali dużą ilość wyrobów z jadeitu:
figurki, dyski, siekiery, ciosła, ozdoby, paciorki i inne. Wytwarzanie
przedmiotów jadeitowych było wyspecjalizowaną działalnością, którą zajmowali
się rzemieślnicy pracujący na zlecenie elity. Jadeitowe przedmioty odkrywane są
przez archeologów w kontekstach kultowych i grobowych. Na czele społeczności
kultury Hongshan stały elity, które dolne były do mobilizacji siły roboczej,
potrzebnej do wzniesienia budowli związanych obrzędami religijnymi. Pojawiła
się specjalizacja produkcyjna i pozyskiwanie surowców z odległych źródeł. Kultura
Hongshan, która była najwyżej rozwiniętą kulturą Chin z IV tys. przed Chr.
upadła około 3000 lat przed Chr. Społeczności przeszły od osiadłego rolnictwa
do bardziej mobilnego pasterstwa, a duże osady i konstrukcje o charakterze
rytualnym zostały opuszczone. Upadek tej kultury miał związek z niekorzystnymi
zmianami klimatycznymi, związanymi z osłabieniem monsunu, spadkiem temperatury
i suszą. W dolinie Huang-Ho rozwijały się w V-IV tys. przed Chr. kultury Beixin
i Dawenkou. Stanowiska kultury Beixin to głównie niewielkie, rolnicze wioski.
Zamieszkiwali je ludzie uprawiający proso, hodujący psy i świnie i używający
kamiennych narzędzi. Zajmowali się też zbieractwem i łowiectwem, wzbogacając
codzienną dietę. Nie stanowili społeczeństwa zhierarchizowanego. Kultura
Dawenkou, która narodziła się u podnóża gór Taiyi szybko rozszerzyła swój
zasięg na rozległe obszary w dorzeczu Huang-Ho. Zwiększała się liczba ludności,
a co za tym idzie ilość osad. Ludzie związani z kulturą Dawenkou opierali swoją
rolniczą gospodarkę na uprawie ryżu, prosa i soi. Hodowali świnie i psy. Archeolodzy
odnaleźli wiele cmentarzysk kultury Dawenkou, na których w odrębnych sektorach
chowano członków spokrewnionych ze sobą grup rodowych. Wyposażenie grobów było
bardzo zróżnicowane, co wskazuje na różnice w statusie społecznym i majątku
pochowanych osób. Bogatsze groby zawierały wiele przedmiotów wykonanych z
jadeitu, kości, skorup żółwich, a także ceramikę. Pojawiły się lokalne elity
kumulujące bogactwo i podwyższające swój status. Z biegiem czasu liczba grobów
wyposażonych w bogate dary wzrastała. Narodziła się hierarchia, oparta o
struktury klanowe i społeczny podział pracy. Porządek społeczny znajdował swoje
dopełnienie w rytuałach pogrzebowych i religijnych ceremoniach. W środkowej
części dorzecza Huang-Ho rozwijała się ok. 5000-3000 lat przed Chr. kultura
Jangszao. Liczba jej osad była o wiele większa, niż we wcześniejszych kulturach
neolitycznych funkcjonujących na tym obszarze. Powstały wielkie osiedla,
zajmujące niekiedy nawet 100 hektarów powierzchni. Zamieszkiwały je osiadłe
grupy rolników, uprawiające ryż i proso oraz hodujące trzodę chlewną. Osady
były zabudowane półziemiankami i domami naziemnymi z gliny i plecionki. Ludzie
kultury Jangszao wytwarzali malowana ceramikę i gładzone narzędzia kamienne. Żywności
dostarczało im obok rolnictwa i hodowli rybołówstwo, zbieractwo i łowiectwo. W
planowaniu osiedli i wyposażeniu grobów widoczne są oznaki kształtującej się
hierarchii społecznej. Towarzyszyło mu także powstanie hierarchii osad.
Powstały duże osady pełniące funkcję regionalnych centrów i dochodzące do 100
hektarów powierzchni. Pojawiły się budynki publiczne i bogate pochówki na
cmentarzyskach. Rozwijały się wierzenia i obrzędy religijne oparte na
szamanizmie i kulcie przodków. Pochówki zbiorowe wskazują na oddawanie czci
całym grupom zmarłych przodków przez ludność kultury Jangszao. Na stanowisku
Xishuipo archeolodzy odsłonili grób szamana, w którym szkieletowi zmarłego
towarzyszyły ułożone z muszli mozaiki przedstawiające Tygrysa, smoka i
gwiazdozbiór Wielkiego Wozu. Wierzenia szamanistyczne wiązały się zatem z
obserwacją gwiazdozbiorów na nocnym niebie. Istnieli także specjaliści,
zajmujący się za życia sprawami kultu religijnego. W tym samym czasie w dolinie
rzeki Jangcy również rozwijały się prężne społeczności neolityczne. Ich
gospodarka opierała się na uprawie ryżu i hodowli zwierząt, ale jej ważną
częścią było także łowiectwo i zbieractwo, dostarczające pokaźnych ilości
pożywienia. Osiedla nie były tak duże, jak na północy. Z obszaru zajmowanego
przez kulturę Daxi znane są osady o powierzchni 5-15 hektarów. Niektóre z nich
otaczane były fosami. W osadach znajdowały się nie tylko domostwa, ale także
piece do wypalania ceramiki i miejsca kultu. Społeczności rolnicze ekspandowały
dalej na południe, w kierunku doliny Rzeki Perłowej. Nad dolna Jangcy rozwijały
się w V i IV tys. przed Chr. kultury Hemudu, Songze i Xuejiagang. Ich gospodarka oparta
była o uprawę ryżu. Pojawiła się specjalizacja produkcyjna i masowe wytwarzanie
przedmiotów z jadeitu. Nieliczne bogate pochówki świadczą o pojawieniu się elit
w tych kulturach. Zachowało się tu wiele pozostałości osad w środowisku
nasiąkniętym wodą. Ich mieszkańcy produkowali ceramikę oraz kamienne i kościane
narzędzia. Wytwarzano także przedmioty z jadeitu, które pełniły role znaczników
statusu i były używane w obrzędach religijnych. Produkcja wyrobów z jadeitu
była wyspecjalizowana i skupiona w wydzielonych centrach. Ważną rolę w
gospodarce kultury Hemudu odgrywało rybołówstwo i eksploatacja zasobów morskich,
a co za tym idzie żegluga. Niekorzystne zmiany linii wybrzeża i poszukiwanie
nowych zasobów skłoniło część ludności tej kultury do migracji morskiej, która
najprawdopodobniej dała początek ekspansji ludów austronezyjskich na południe i
wschód. W IV tys. przed Chr. neolityczne kultury w całych Chinach rozwijały się
harmonijnie i stawały się coraz bardziej zaawansowane. Coraz bardziej
intensywne były też kontakty pomiędzy poszczególnymi kulturami, które
prowadziły do upowszechnienia się niektórych praktyk, np. wytwarzania i
używania niektórych typów naczyń i przedmiotów z jadeitu. Niemal wszędzie
pojawiły się lokalne elity władzy, kontrolujące rytuały religijne i dysponujące
rudymentarną wiedzą w zakresie astronomii, rolnictwa i medycyny. Neolityczne
kultury ekspandowały na północ, na obszar Mongolii Wewnętrznej, a także na
południe, do doliny Rzeki Perłowej i wybrzeży Morza Południowochińskiego.
Kultura Lungszan, która powstała
na gruzach kultur Dawenkou i Jangszao rozwinęła się w dolinie Huang-Ho w
warunkach niekorzystnego wahnięcia klimatycznego, które dotknęło starsze
kultury. Szybko opanowała spore obszary dorzecza Huang-Ho. Na tym obszarze znów
zaznaczył się wzrost populacji i wzrost liczby osad. Takie same zjawiska
występowały w dorzeczu Jangcy. Nadal obok najwyżej rozwiniętych społeczeństw
rolniczych na peryferiach żyły społeczności trudniące się łowiectwem i
zbieractwem. W dorzeczach Hunag-Ho i Jangcy wykształciły się już
zhierarchizowane społeczności, na czele których stały elity sprawujące władze
polityczną i kontrolujące rytuały religijne. Organizacja polityczna pozostawała
na razie na poziomie wodzostw. Elity sprawowały kontrole nad określonymi
terytoriami i rezydowały w dużych osiedlach o centralnym charakterze. Były one
ośrodkami władzy politycznej, kultu religijnego i produkcji. W starożytnych
tekstach chińskich odnoszących się do tego okresu mowa jest o tysiącu państewek
nad rzeką Huang-Ho. Archeolodzy natrafili nad tą rzeką na co najmniej 14
zgrupowań osiedli z tego okresu, skupionych wokół większych, ufortyfikowanych
osad. Oznacza to, że mimo kryzysu trend zmierzający ku kształtowaniu złożonych
społeczeństw i wzrost populacji nie został zahamowany. Kultura Lungszan i inne
zaawansowane kultury na terenie Chiny stały już na prostej drodze do
wytworzenia złożonych, cywilizowanych społeczności. Liczba ludności i osad w
kulturze Lungszan zwiększała się jeszcze szybciej, niż w poprzednim okresie.
Szybki wzrost populacji na zamkniętych, otoczonych górami lub wyżynami
obszarach nizinnych, takich jak Kotlina Linfen prowadził do zażartej
rywalizacji i konfliktów pomiędzy centrami władzy, które podporządkowywały
sobie mniejsze osady. Zmiany postępowały szybko na tym obszarze, zwłaszcza w
okresie 2300-1900 przed Chr. Niekwestionowanym centrum tego obszaru stało się
Taosi, wielka osada o charakterze protomiejskim, zajmująca 290 ha powierzchni. Badaczom
udało się tu odnaleźć nie tylko cmentarzysko przeznaczone dla przedstawicieli elity,
ale także pozostałości fortyfikacji dzielnice przeznaczone dla mieszkańców o
zróżnicowanym statusie społecznym. Istniały tu pałace, czyli rezydencje
rządzącej elity, wydzielone miejsca kultur (ołtarze) i magazyny. Monumentalne,
publiczne budynki zostały posadowione na platformach z ubitej ziemi. Wśród
magazynów pojawiły się nawet lodownie, w których składowano w specjalnych
jamach lód pozyskany z zamarzniętych rzek zimą. Chroniona fortyfikacjami
dzielnica elity była otoczona kwartałami zamieszkanymi przez resztę populacji i
magazynami. W pobliżu znajdowało się także elitarne cmentarzysko, na którym
pochowano m. in. wczesnych władców tego protomiejskiego osiedla. Chowano ich z
licznymi naczyniami ceramicznymi i wyrobami z jadeitu. Na północ od kompleksu
rezydencji znajdowało się miejsce kultu w postaci ziemnego ołtarza. W
szczytowym okresie rozwoju Taosi zostało zorganizowane na zaprojektowanym z
góry planie. Składało się z ufortyfikowanego kwartału pałacowego i otoczonego
zewnętrznym murem właściwego osiedla. Osada, będąca już właściwie miastem,
została przebudowana i zaplanowana w stosunku do centralnej osi biegnącej z
północnego zachodu na południowy wschód. Linia ta łączyła bieguny niebieskie i
biegła w kierunku punktu wschodu Słońca w dniu przesilenia zimowego. Taka
orientacja mogła mieć znaczenie ideologiczne i religijne. W Taosi wybudowano
także monumentalny drewniany budynek na fundamencie z ubitej ziemi (tzw.
IFJT3), mauzoleum władców, oraz ołtarz Nieba, połączony z obserwatorium. Obserwatorium
zostało skonstruowane z bloków ubitej ziemi. Służyło obserwacjom astronomicznym
i kalendarzowym, zwłaszcza tym związanym z przesileniami. Było też ważnym
miejscem kultu religijnego. W Taosi istniała także dzielnica, w której
skoncentrowana była wyspecjalizowana produkcja rzemieślnicza. Istniały tu
warsztaty, w których pełnoetatowi rzemieślnicy produkowali kamienne narzędzia,
ceramikę i ozdoby. Robili to najprawdopodobniej pod nadzorem administracji
kontrolowanej przez elity i lokalnych władców. W tutejszych magazynach
składowano duże ilości ryżu i prosa. Odkrycia z Taosi wskazują, że środkowej,
szczytowej fazie swojego istnienia stało się ono prawdziwym miastem i stolicą
lokalnego państwa, zarządzanego przez władców kontrolujących kult religijny i
zaawansowaną produkcję. Było jednym z pierwszych centrów cywilizacji
zurbanizowanej i państwowości. Taosi zostało zaplanowane zgodnie z ówczesną
kosmologią i wizją świata, oraz w zgodzie z realnymi zjawiskami
astronomicznymi. Znaleziska części łuków i kościanych grotów strzał z Taosi i
okolic wskazują, że konflikty zbrojne i przemoc towarzyszyły powstaniu
wczesnych organizacji państwowych. Pod koniec swojego istnienia Taosi,
najechane przez napastników, zostało zniszczone i spalone. Obrabowano groby
elity, a na miejscu zniszczonego pałacu wyrosło osiedle zubożonej ludności. Centrum
lokalnej władzy przeniosło się do pobliskiego Fangcheng, położonego na
południu. Wzrost elit i powstających państw wiązał się zatem z działaniami
wojennymi i zażarta rywalizacją. W nizinnym regionie Henan, leżącym na południe
od rzeki Hunag-Ho powstawały duże, ufortyfikowane osady centralne, stanowiące
lokalne ośrodki władzy. Skupiały się wokół nich mniejsze wioski i osady
średniej wielkości. Tutaj także centrami zarządzały konkurujące ze sobą elity.
Do repertuaru praktykowanych przez te elity rytuałów należały także ofiary z
ludzi. Na obszarze Wyżyny Lessowej wyrosło inne centrum wczesnej państwowości,
zbadane przez archeologów miasto Shimao. Zostało ono założone na pagórkowatym
obszarze lessowego płaskowyżu, daleko na północ od żyznych dolin rzecznych i
blisko granicy stepu. Było to ogromne osiedle o powierzchni 400 hektarów,
ufortyfikowane kamiennymi murami. Na przełomie III i II tys. przed Chr. było to
największe osiedle ludzkie w Chinach i jedno z największych w ówczesnym
Świecie. Z kamienia wzniesiono nie tylko jego fortyfikacje, ale także
rezydencje elity. Rozwijało się ono ok. 2300-1800 lat przed Chr. na
wzniesieniach nad rzeką Tuwei. W centrum całego założenia wzniesiono potężną
budowlę pałacową w formie piramidy schodkowej, powstałej z przekształcenia
lessowego pagórka. Każda platforma wchodząca w skład tej konstrukcji została
umocniona kamieniami. Na szczycie tej konstrukcji znajdował się zespół
rezydencji rządzących elit, a u jej podnóża otwarty plac, służący jako miejsce
zgromadzeń. Funkcjonowały tu także warsztaty rzemieślnicze produkujące na
potrzeby elit. Wytwarzano tu przedmioty z kości i brązu. Wielka kamienna
konstrukcja z Shimao została ozdobiona płaskorzeźbami. Poniżej wielkiej
konstrukcji funkcjonowały dzielnice mieszkalne z domami, piecami garncarskimi,
jamami śmietniskowymi i pochówkami. Mieszkańcy Shimao zasiedlali ziemianki,
półziemianki, a nawet groty. Nawet u podnóża tutejszej piramidy mieszkały osoby
zamożne, o czym świadczą niektóre znajdowane tu artefakty. Potężny kamienny mur
otaczał tą centralną część miasta, w której znajdowała się piramida. Około 210
lat przed Chr. wokół całego kompleksu, obejmującego teraz 400 ha zbudowano
dodatkowe umocnienia z bramami, barbakanami, basztami i bastionami. Pod
budynkami Shimao znaleziono ofiary zakładzinowe w postaci przedmiotów
wykonanych z jadeitu (bereł, siekier) oraz szczątków ludzkich pogrzebanych w
jamach. Oznacza to, że przy zakładaniu
budynków składano tutaj ofiary z ludzi. Liczne jamy zawierające ludzkie kości i
czaszki wskazują, że ten okrutny, rytualny proceder był tu prowadzony na dużą
skalę. Ludzie kierujący wznoszeniem Shimao robili to realizując określony z
góry plan osiedla o znaczeniu politycznym, militarnym i religijnym. Stanowiło
centrum wczesnego państwa, obejmującego obszar 4 mln 300 tys. hektarów. Kontrolowało
ono ok. 4 tys. mniejszych i większych osad położonych na tym obszarze. Na
terenie wielu z nich odkryto struktury podobne do tych, które wzniesiono w Shimao.
Samo miasto Shimao było największym i najbardziej okazałym centrum politycznym
i gospodarczym na obszarze Wschodniej Azji pod koniec III tys. przed Chr. Było
centrum rozległej sieci dalekosiężnej wymiany handlowej. Używany tu jadeit był
importowany znad rzek Ejin i Jangcy. Mieszkańcy Shimao utrzymywali także
kontakty z koczownikami ze stepu eurazjatyckiego. W pewnym momencie Shimao
podporządkowało sobie nawet leżące w dużej odległości Taosi. Dzięki tej sieci
docierały tu także wyroby metalowe i muszle kauri.
Shimao zachowało swoje wyjątkowe znaczenie aż do ok. 1900 lat przed Chr. Później
zostało opuszczone na skutek niekorzystnych zmian klimatycznych. Przyczyną
upadku mogły być także częste w tej epoce konflikty zbrojne.
Rozwinięte społeczności istniały
w późnym neolicie także w innych regionach Chin. Wszędzie wyrastały nowe osady,
rozwijała się gospodarka oparta o rolnictwo i wyspecjalizowaną produkcję
pozarolniczą. Wytwarzano prestiżowe dobra: przedmioty z jadeitu i kości
słoniowej, luksusową ceramikę. Elity wznosiły monumentalne budowle publiczne i
zaczęły praktykować złożone rytuały. Pojawiła się metalurgia stopów miedzi,
pierwsze systemy pisma i zorganizowane działania wojenne. Na obszarze dorzeczy
Huang-Ho i Jangcy zaczęły powstawać pierwsze państwa. Powstanie tych pierwszych
organizacji państwowych związane było z globalnymi zmianami klimatu, które
nastąpiły w środkowym holocenie i dotknęły społeczności ludzkie na wielu
obszarach. W okresie 5000-3000 lat przed Chr. monsuny letnie zasilające
deszczami Wschodnią Azję zaczęły słabnąć. Było to spowodowane przesuwaniem się
Międzyzwrotnikowej Strefy Zbieżności na południe. Kolejne zmiany były wyzwalane
przez takie czynniki, jak zmiany aktywności Słońca, zmiany wielkości pokrywy
lodowej w pobliżu biegunów i wybuchy wulkanów. Globalne oziębienie i osuszenie
klimatu dotknęło także obszar Chin. Osłabienie monsunów powodowało wysychanie
wnętrza Azji. Na kształtowanie klimatu coraz poważniejszy wpływ zaczął mieć
zimny Wyż Syberyjski. We Wschodniej Azji wpływ cyrkulacji monsunowej słabł
nieco wolniej, niż w południowej części tego kontynentu. Około 2400-2000 lat
przed Chr. we Wschodniej Azji nastąpił ostry kryzys klimatyczny, objawiający
się katastrofalnymi powodziami, a później serią nieregularnych, nieprzewidywalnych
monsunów. Rodzące się organizacje protomiejskie i protopaństwowe zostały
poddane ciężkiej próbie. W tym czasie istniały już ufortyfikowane,
protomiejskie osiedla kultury Lungszan, stanowiące centra kształtujących się
właśnie wyższych organizmów politycznych, zarządzających siecią wiosek i
średniej wielkości osad. Powstała wyraźna hierarchia osad. Na cmentarzyskach
widoczna jest silna stratyfikacja i hierarchizacja społeczeństwa, objawiająca
się w silnym zróżnicowaniu wyposażenia grobowego. Groby elity były wyposażane w
dużą ilość dóbr luksusowych: ceramiki, jadeitu, skór aligatorów. Społeczeństwa
kultury Lungszan były silnie ustratyfikowane i mocno konkurowały między sobą. Niektóre
osady stały się lokalnymi centrami wyspecjalizowanej produkcji prestiżowych
dóbr, takich jak ceramiczne naczynia, czy wyroby z jadeitu. Na brzegach Zatoki
Pohaj istniało funkcjonujące od neolitu centrum solowarstwa, gdzie wytwarzano
sól z odparowanej solanki ze źródeł podziemnych. Sól, wytwarzana w specjalnych
instalacjach, była obiektem dalekosiężnej wymiany. Kwitł kult przodków, a na
naczyniach ceramicznych zaczęto kreślić piktogramy, które zapoczątkowały rozwój
starożytnego pisma chińskiego. Znaki takie zaczęły coraz częściej pojawiać
także na wyrobach z jadeitu. Pojawienie się czterostopniowej hierarchii
organizacji osiedli na danym terytorium uważane jest przez archeologów za
pierwszy przejaw działania tworzącej się organizacji państwowej. Struktury,
które powstawały pod koniec neolitu na obszarze Chin należy zatem zaliczyć do
zaawansowanych w rozwoju wodzostw, lub wczesnych państw. Wraz nimi wzrastały
wielkie, ufortyfikowane osiedla, które można uznać za miasta w pełnym znaczeniu
tego słowa, tak jak Taosi i Shimao. Jednym z nich było Liangchengzhen, położone
na wybrzeżu Półwyspu Szantung. Było to osiedle o powierzchni 246 hektarów,
położone nad strumieniem spływającym do Morza Żółtego. Mieszkańcy produkowali
narzędzia kamienne i wyroby z piaskowca, zieleńca i kwarcytu. Uprawiali ryż i
proso. Nie wiadomo, czy otoczyli swoje osiedle fortyfikacjami. Duże, otoczone
murami osiedla pojawiły się w centralnej części Wielkiej Niziny Chińskiej. Coraz
więcej osad zaczęto otaczać już nie tylko ziemnymi, ale także kamiennymi
fortyfikacjami. One także stawały się ufortyfikowanymi centrami produkcji,
kontrolowanymi przez elity dzierżące władzę polityczną. Tutaj także odkryto
elitarne pochówki symbole piktograficzne na ceramice i jadeitowych
przedmiotach. Podobne osady powstawały też w dolinie rzeki Jangcy, czego
przykładem mogą być osiedla kultury Liangzhu.
Koniec kultury Lungszan był dość
dramatyczny i związany ze zmianami klimatu oraz konfliktami. Załamanie
globalnego klimatu, które nastąpiło na przełomie środkowego i późnego holocenu,
około 2200 lat przed Chr. musiało mocno dotknąć także późnoneolityczne i
wczesnobrązowe kultury obszaru Chin. Osłabienie działania monsunu sprowadziło
na wschodnią Azję znacznie suchsze i chłodniejsze warunki, niż dotychczas. Powodzie
i następujący po nich okres suszy podkopały byt ekonomiczny kultur Lungszan, Liangzhu
i Shijiahe. Półwysep Szantung i centralna część Wielkiej Niziny Chińskiej zostały
dotknięte znacznym ubytkiem liczby mieszkańców. Elity, które nie potrafiły
zapewnić gospodarczej prosperity zginęły w trakcie konfliktów, lub zostały
usunięte. Konsekwencją następujących przemian było także otwarcie się
społeczeństw Azji Wschodniej na wpływy kulturowe ze stepu eurazjatyckiego.
Społeczeństwa koczowników zamieszkujące step stały się dostarczycielami
zwierząt hodowlanych (koni) i technologii metalurgicznych. Na stepie pontyjskim
konie zostały udomowione już ok. 4800-3500 lat przed Chr. W III tys. przed Chr.
nastąpiła ekspansja koczowników ze stepu pontyjskiego, wywodzących się ze
środowiska kultury grobów jamowych. Skierowała się ona m. in. na wschód, w
kierunku Azji Środkowej i gór Ałtaj. Wędrujący na wschód nomadowie stali się w
II tys. przed Chr. twórcami nowych kultur: Andronowo i karasukskiej. Pod koniec
III tys. przed Chr. koczownicy mówiący najprawdopodobniej indoeuropejskim
językiem tocharskim pojawili się w Kotlinie Tarymskiej, co poświadczają
doskonale zachowane znaleziska pochówków zmumifikowanych zwłok ludzkich,
odkryte na tym obszarze. Zostały zawiązane kontakty z ludnością Wielkiej Niziny
Chińskiej. Szlaki z zachodu wiodły przez Kotlinę Tarymską i Dżungarska, a
następnie przez Korytarz Gansu. Z zachodu nadchodziły nowe gatunki zbóż i
zwierząt hodowlanych oraz wyroby metalurgiczne. Ze wschodu dotarło do
koczowników stepowych proso. Ludzie podróżowali wspomnianymi szlakami w obydwie
strony. W efekcie północne Chiny stały się częścią tzw. wczesnej prowincji
metalurgicznej, obejmującej także wschodnia część stepu eurazjatyckiego.
Po upadku ostatnich kultur
neolitycznych zaczęła się w dolinie rzeki Huang-Ho rozwijać kultura Erlitou,
zaliczana już do wczesnej epoki brązu. Jej centrum stało się Erlitou, położone
na południe od tej rzeki. Jest ona identyfikowana z przez badaczy z domeną
legendarnej pierwszej chińskiej dynastii Xia. Według mitologicznej, legendarnej
tradycji chińskiej powstrzymanie powodzi miało być pierwszym wielkim dziełem
założyciela tej dynastii, Yu Wielkiego
było powstrzymanie powodzi i uregulowanie rzek. Ten legendarny przekaz może
mieć związek z powodziami, które dotknęły Chiny na przełomie środkowego i
późnego holocenu. Zniszczenia spowodowane przez powodzi rzeczywiści dotknęły
wiele stanowisk u schyłku neolitu, co może wskazywać, że przekaz o Yu Wielkim i
początkach dynastii Xia może mieć realne, historyczne podłoże. Jeśli państwo
dynastii Xia rzeczywiście istniało, to musiał być początkowo złożone z wielu
mniejszych państewek lokalnych. Warto dodać, że rozwój kultury Erlitou
poprzedzała tzw. faza Xinzhai, kiedy to na naczelne ośrodki wyrosły
ufortyfikowane osady i centra rytualne, takie jak Xinzhai i Huadizui. Rozwijały
się one najprężniej ok. 1870-1720 lat przed Chr., poprzedzając rozkwit Erlitou.
Osadnictwo tej kultury skoncentrowało się w środkowym biegu rzeki Huang-Ho. Jej
centrum stało się miasto Erlitou, istniejące ok. 1850-1550 lat przed Chr. i
liczące 400 ha powierzchni. Erlitou nie było ufortyfikowane, w przeciwieństwie
do innych osiedli tej kultury, co może wskazywać na scentralizowany charakter
tutejszej organizacji państwowej, panującej nad większym terenem. Szybko stało
się jednym z największych centrów urbanizacji w regionie. Zamieszkiwali je
zwykli, ubodzy mieszkańcy, zajmujący skromne półziemianki i chowani w prostych,
ubogo wyposażonych grobach, oraz przedstawiciele elity, żyjący w okazałych
pałacach wybudowanych na fundamentach z ubitej ziemi. Ci ostatni chowani byli w
bogatych grobach, wraz z całą gamą przedmiotów z brązu, laki, jadeitu, turkusu,
muszli kauri i ceramiką. Okręg
pałacowy zajmujący 27 ha powierzchni był otoczony murem z ubitej ziemi. Na
powierzchni zachowanych ulic miasta odkryto koleiny pojazdów kołowych, które
się nimi poruszały. Na niektórych fragmentach ceramiki znalezionych na
stanowisku widnieją piktogramy, przez niektórych badaczy uważane za znaki
protopismo dynastii Xia. Erlitou było miejscem, w którym skoncentrowano
działalność produkcyjna. Tutejsze warsztaty rzemieślnicze produkowały wyroby z
turkusu, brązu, kości słoniowej, ceramiki, laki, muszli. Rzemieślnicy pracowali
produkując zarówno dobra luksusowe dla elity, jak i przedmioty codziennego
użytku, takie jak narzędzia rolnicze, czy broń myśliwska. Mieszkańcy zajmowali
się rzemiosłem i rolnictwem. W południowo-wschodniej części Erlitou powstał
kompleks budynków posadowionych na platformach z ubitej ziemi.. Był to kompleks
pałacowy zajmujący 12 ha. Otaczały go bogate groby przedstawicieli elity
rządzącej. W jednym z grobów znaleziono wśród wielu bogatych darów szkielet
młodego (25-35 lat) mężczyzny, na którym umieszczona została mozaika turkusowa
i jadeitowa przedstawiająca smoka. Był to zapewne pochówek przywódcy, lub nawet
miejscowego władcy. Na południe od opisywanego obszaru znajdowały się dzielnice
zamieszkiwane przez rzemieślników, m. in. metalurgów. Spora część rzemieślników
produkowała na potrzeby i pod dyktando zamieszkujących pałac władców. Miasto
mogło zamieszkiwać około 18-30 tys. osób. Podstawą gospodarki kultury Erlitou
była uprawa prosa i ryżu, oraz hodowla trzody chlewnej, owiec i bydła. Wielką
rolę gospodarczą odgrywała wytwórczość pozarolnicza, a zwłaszcza metalurgia
brązu. Metalurdzy umieli wytwarzać stopy miedzi z cyną, ołowiem, arsenem,
odlewać przedmioty o skomplikowanych kształtach. Z brązu wytwarzano nie tylko
broń i narzędzia, ale bardzo istotne dla legitymizacji władzy elit i rytuałów
naczynia brązowe. Naczynia produkowali wyspecjalizowani rzemieślnicy, a
kontrolę na produkcją i dystrybucją sprawowali władcy. Produkcja brązowych
naczyń wymagała wysokiego poziomu techniki, organizacji i kontroli zasobów.
Kultura Erlitou była już zaawansowanym, hierarchicznym i zurbanizowanym
społeczeństwem. Reprezentowała ona typowe państwo terytorialne, ze zróżnicowaną
gospodarką i centrami władzy, zarządzane przez jednego władcę dysponującego
aparatem administracyjnym. Obok niej rozwinęły się inne wczesne organizacje państwowe,
taki jak kultura Erligang, egzystująca w okresie 1600-1400 przed Chr. w
środkowej części dorzecza Huang-Ho. Powstały tu takie osiedla jak Zhengzhou,
cztery razy większe od Erlitou. Chińscy archeolodzy uważają te dwa
stanowiska za stolice wczesnej dynastii Szang. Kultura Erligang była kolejnym
państwem, które rozwinęło się w dolinie Huang-Ho. Było ono mocno
zmilitaryzowane, a jego regionalne centra solidnie ufortyfikowane. Yanshi było liczącym
200 hektarów miastem, otoczonym trzema liniami murów z ubitej ziemi. Otaczały
one dzielnice mieszkalne, zespoły pałacowe, magazyny, warsztaty metalurgiczne i
garncarskie oraz pochówki. Istniały tu także miejsca składania rytualnych ofiar
z ludzi i zwierząt. Yanshi pełniło funkcję centrum ceremonialnego i
militarnego. Wczesne miasto Zhengzhou leżało pomiędzy rzeką Huang-Ho a górami
Song. Zajmowało wielką powierzchnię 25 kilometrów kwadratowych. Składało się z
mniejszej, otoczonej murem z ubitej ziemi części wewnętrznej i większego,
podobnie ufortyfikowanego miasta zewnętrznego. W wewnętrznej części miasta
mieszkali przedstawiciele elit, w zewnętrznej reszta mieszkańców. W północno-wschodniej
części odnaleziono fundamenty rezydencji elity i świątyń. Znajdowało się tu
także miejsce składania ofiar, także ludzkich. Odkryto tu w jednym z wykopów
ponad 100 ludzkich czaszek. W mieście działy warsztaty obróbki brązu i kości
oraz warsztaty garncarskie. Znaleziono tu dwa fragmenty kości zwierzęcych
pokryte inskrypcjami. Były to wczesne kości wróżebne, podobne do powszechnych w
czasach dynastii Szang instrumentów używanych do wróżenia. Wczesne chińskie pismo
było zatem używane w kontekstach rytualnych. Zhengzhou było ogromnym miastem,
liczącym 78-130 tys. mieszkańców. Skala inwestycji budowlanych w tym miejscu
także była imponująca. Wybudowanie fortyfikacji miasta wymagało
dziesięcioletniej pracy ok. 10 tys. ludzi. Kwitła tu produkcja brązu, używanego
przede wszystkim do produkcji broni i przedmiotów rytualnych, takich jak
naczynia. Społeczeństwo kultury Erligang było silnie zhierarchizowane i
zmilitaryzowane. To wczesne państwo prowadziło ekspansje i poszerzało swoje
terytorium. Budowało ufortyfikowane placówki na peryferiach. Ekspansja kierowała
się na wschód, południe i zachód. Przejmowano niektóre regionalne centra
kultury Erlitou i fortyfikowano je. Jedną z przyczyn ekspansji było
poszukiwanie dostępu do zasobów takich jak metale, sól, jadeit i tzw.
proto-porcelana. Prowadziła ona do powstania sieci wymiany surowców i
prestiżowych dóbr pomiędzy centrum i peryferiami. Na peryferiach powstawały ufortyfikowane
placówki i magazyny surowców, takich jak sól. Na peryferiach powstawały
ufortyfikowane centra regionalne, takie jak Panlongcheng. Były one także
lokalnymi ośrodkami produkcji i węzłami komunikacyjnymi. Elity z Erligang sprawowały
kontrole nad takimi centrami. Ich szczególne zainteresowanie budziła środkowa
część doliny rzeki Jangcy, ze względu na występujące tu złoża rud metali. Kontrolowały
w tym rejonie kopalnie rud miedzi, takie jak Tongling i Tonglüshan. Całe
wczesne państwo Erligang łączyły wodne i lądowe szlaki komunikacyjne. Państwo
to pochłaniało ogromne ilości zasobów i prowadziło zakrojoną na szeroką skalę
ekspansję. Najprawdopodobniej jednym z narzędzi tej ekspansji była sterowana migracja
populacji z centrum na sąsiednie terytoria, które zasiedlali rzemieślnicy i
przedstawiciele elity. Taka praktyka znana jest ze źródeł opisujących czasy
historycznej dynastii Szang. Ekspansja zakończyła się około 1400 lat przed Chr.
i nastąpił okres decentralizacji. Niektóre centra regionalne zostały
opuszczone. Być może tym zmianom towarzyszyła destabilizacja społeczeństwa i konflikty
zbrojne. Pochodzące z tego okresu skarby brązowych naczyń z Zhengzhou były
ukrywane przez przedstawicieli elity, którzy obawiali się ataku na stolicę. Upadło
Zhengzhou i bardzo wiele regionalnych centrów kultury Erligang. Na ich miejsce
wyrosły nowe ośrodki władzy osadnictwa, takie jak y Xiaoshuangqiao i Huanbei. Centra
regionalne na peryferiach przetrwały. Rozpoczął się nowy etap rozwoju
kulturowego znany jako środkowy okres Szang (1400-1250 przed Chr.).
Kultury Erlitou i Erligang były
pierwszymi silnymi państwami, które wyrosły na centralnym obszarze Wielkiej niziny
Chińskiej. Obok Taosi i Shimao były to pierwsze organizacje państwowe na
obszarze Chin. Poziom rozwoju tych społeczności był daleko wyższy, niż ich
sąsiadów. Były one państwami terytorialnymi opartymi o trybut, redystrybucję,
administrację i siłę militarną. Zapoczątkowany został w ich obrębie proces rozwoju
starożytnego pisma chińskiego, u którego początków stoją znaki pisma
piktograficznego znajdowane na zabytkach z wielu stanowisk. Zaczęła się także urbanizacja
i powstały wielkie miasta z prawdziwego zdarzenia, stanowiące centra władzy
politycznej, kultu i produkcji pozarolniczej. Odkrycia archeologiczne wskazują,
że miasta te były budowane w sposób planowy. Dwoma najważniejszymi obszarami
aktywności wczesnych chińskich państw stały się wojna i sprawowanie rytuałów,
co potwierdzają pochodzące z późniejszych czasów źródła pisane. To najprawdopodobniej
właśnie okresie formowania się pierwszych państw pojawiły się dwie pierwsze
chińskie dynastie: Xia i Szang. Wraz z panowaniem dynastii Szang (1500-1045
przed Chr.) Chiny weszły w okres historyczny…
CDN.
Literatura
C. Renfrew, P. Bahn (red.), The Cambridge World Prehistory,
Cambridge, 2014.
Ch. Scarre (red.), The Human Past: World Prehistory and the Development of Human Societies,
London, New York, 2018.
C. Renfrew, P. Bahn, Archeologia: teorie, metody, praktyka,
Warszawa, 2002.
B. M. Fagan, N. Durrani, People of the Earth : an introduction to
World prehistory, London, New York, 2019.
K. L. Feder. The past in perspective : an introduction to human prehistory, New
York, London, 2017.
R. J. Wenke, D. I. Olszewski, Patterns in prehistory: humankind’s first three
milion years, Oxford, New York, 2007.
J. Śliwa (aut. i red.), J.
Chochorowski, K. M. Ciałowicz, M. Kaczanowska, J. K. Kozłowski, J. A. Ostrowski,
J. Wolska-Lenarczyk, A. Zemanek, J. Źrałka (aut.), Wielka Historia Świata : Tom 2 : Stary i Nowy Świat. Od „rewolucji”
neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego, Kraków, 2005.
J. Brooke, Climate change and the course of global history : A Rough Journey, Studies
in environment and history, Cambridge, New York, 2014.
J. Makowski, Geografia fizyczna świata, Warszawa, 2004.
G. L. Barnes, Archaeology of East Asia : the rise of
civilization in China, Korea and Japan, Oxford, Philadelphia, 2015.
L. Liu, X. Chen, The archaeology of China : from the late
paleolithic to the early bronze age, Cambridge World Archaeology,
Cambridge, 2012.
Ch. K. Maisels, Early Civilizations of the Old World, The
Formative Histories of Egypt, The Levant, Mesopotamia, India and China,
London, New York, 2003.
N. He, Taosi: An archaeological example of urbanization as a political center
in prehistoric China, Archaeological Research in Asia, vol. 14, June 2018,
s. 20-32.
L. Jaang, Z. Sun, J. Shao, M. Li,
When peripheries were centres: a
preliminary study of the Shimao-centred polity in the loess highland, China,
Antiquity, 92 (364), 2028, s. 1008-1022.
Figurki kultury Zhaobaogou
Płaskorzeźby z Shimao
Budynki pałacowe i kultowe z Erlitou
Jadeitowe ostrze kultury ErlitouTurkusowy smok z pochówku odkrytego w ErlitouYu Wielki, płaskorzeźba z okresu dynastii HanBrązowe naczynie kultury ErligangWewnętrzna część miasta ZhengzhouPrzedstawiciele elity z wczesnej epoki brązu, rekonstrukcjaCentra osadnictwa kultury ErligangPlan osady PanlongchengPozostałości budowli z PanlongchengRozwój struktur budowlanych w Chinach od neolitu po epokę brązu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz