Zjednoczone pod koniec okresu predynastycznego państwo egipskie rozwijało się dalej w III tys. przed Chr. W dolinie Nilu rozwijała się cywilizacja, która miała dominować na tym obszarze przez następne kilka tysięcy lat. Państwo ukształtowane w tym okresie rozwijało się mimo przejściowych okresów upadku aż do czasów Achemenidów. Okres wczesnodynastyczny w Egipcie odnosi się do okresu rządów I-II dynastii. Rozwinęła się wówczas administracja posługująca się pismem, a stolicą i głównym ośrodkiem kraju stało się Memfis. W czasach I dynastii władcy Kraju nad Nilem organizowali wyprawy wojenne przeciw mieszkańcom Nubii, Półwyspu Synaj i południowej Palestyny. Efektem tych ekspedycji był zanik kultur tzw. grupy A za I kataraktą i wyludnienie obszarów pomiędzy Deltą Nilu a Kanaanem. Południową granicą Egiptu stała się wówczas i katarakta nilowa. Władcy II dynastii umacniali egipską obecność w porcie Byblos, który stał się egipską faktorią handlową. Z biegiem czasu rola handlu morskiego z Lewantem wzrastała. Królowie organizowali także ekspedycje na obszary Pustyni Wschodniej i Zachodniej, a także na Półwysep Synaj. Są one poświadczone przez inskrypcje naskalne z tego okresu. Egipcjanie już w tym wczesnym okresie eksploatowali zasoby tych niebezpiecznych obszarów. Umacniała się władza królów Egiptu nad całym krajem i krzepła coraz sprawniejsza administracja. Pierwsi królowie kierowali państwem dokonując co dwa lata inspekcyjnych objazdów wszystkich regionów, zwanych „orszakami Horusa”. Zliczaniu majątku służyły znane ze źródeł inspekcje pól i bydła. Władzę i autorytet króla podkreślały cyklicznie odbywane święta Sed i symbolika związana z białą i czerwoną koroną władcy Obydwu Krajów. Ideologia i religia podkreślały naczelną pozycję króla, identyfikowanego z bogiem Horusem. Królowie pierwszych trzech dynastii władali zunifikowanym terytorium od wybrzeża Morza Śródziemnego po I kataraktę Nilu. Jednak granice państwa nie były jeszcze tak ściśle zdefiniowane, jak w młodszych epokach. Zaczął się rozwijać system nomów, czyli powiatów, regionalnych jednostek podziału administracyjnego Egiptu.
Władców pierwszych dynastii
egipskich znamy przede wszystkim z pozostawionych przez nich krótkich
inskrypcji. Zawierają one głównie królewskie imiona i tytulaturę. Z okresu
wczesnodynastycznego znane są także napisy ze steli grobowych, pieczęci,
etykiet z drewna i kości słoniowej. Pod koniec panowania II dynastii pojawiły
się inskrypcje budowlane umieszczane na budynkach kamiennych. Z grobów władców
I dynastii z nekropoli Umm el-Qaab w Abydos znane są pieczęcie z inskrypcjami
wymieniającymi kolejnych władców, począwszy od Narmera. Bardzo ważnym źródłem
dla wczesnych dziejów starożytnego Egiptu jest tzw. Kamień z Palermo, czyli
spisana w czasach V dynastii na bazaltowym ciosie lista władców Egiptu wraz z rocznymi
nazwami dat, począwszy od I dynastii. Kamień z Palermo jest cennym źródłem,
opartym na zapisach prowadzonych na bieżąco. Oddaje on rzeczywisty bieg
wydarzeń. Zapisy dotyczą czynów poszczególnych królów, najważniejszych wydarzeń
i wysokości wylewów Nilu. Ten bezcenny fragment królewskich roczników nie jest
niestety kompletny. Kolejnym ważnym źródłem jest tzw. Kanon Turyński, czy
papirusowy dokument z czasów Ramzesa II, zawierający listę faraonów od I do
XVII dynastii, poprzedzoną mitologiczną listą bogów, którzy wedle egipskich
wierzeń mieli władać krajem przed ludzkimi władcami. Tzw. Kamień z Południowej Sakkary,
czyli wieko sarkofagu królowej Anchnesmerire I to istotne źródło zawierające
kompletną listę władców VI dynastii i dane o ich panowaniu. Ważnym źródłem
pozostaje także Lista Królów z murów świątyni faraona Setiego I w Abydos,
sporządzona około 1300 lat przed Chr. Do naszych czasów dotrwały także cytowane
przez innych autorów antycznych (Józefa Flawiusza, Sekstus Juliusz Africanus,
Euzebiusz z Cezarei) fragmenty spisanego w III w. przed Chr. dzieła
historycznego egipskiego kapłana Manetona z Sebennytos, który w czasach
panowania pierwszych Ptolemeuszy spisał dzieło znane jako „Aegyptiaca”. Meneton spisał historię Egiptu i podzielił dzieje
swego ojczystego kraju na dynastie. Ogromną ilość informacji o wczesnej
historii Egiptu dostarczają rzecz jasna odkrywane sukcesywnie źródła
archeologiczne.
W ciągu okresu
wczesnodynastycznego nekropola królewska przeniosła się z Abydos w Górnym
Egipcie do Sakkary w pobliżu Memfis. Jedynie dwaj ostatni władcy II dynastii (Peribsen
i Chasechemui) kazali pochować się w Abydos. Wraz z umacnianiem się państwa
wzrastała liczebność grupy skrybów (pisarzy) posługujących się pismem
hieroglificznym i hieratycznym, niezbędnym w administrowaniu krajem. Administracja
zbierała podatki i kontrolowała przepływ dóbr, czego najbardziej widocznym
wyrazem są inskrybowane etykiety podatkowe na różnych przedmiotach, przede
wszystkim na naczyniach ceramicznych. Inskrypcje te zawierały imię króla, nazwę
posiadłości lub miejscowości i nazwę roku. Napisy wspominają o majątkach z
królewskiej domeny i o pracownikach administracji oraz członkach rodziny
królewskiej. Pierwsza dynastia panująca nad Egiptem jest reprezentowana przez
ośmiu królów i jedną samodzielnie panującą królową. Pierwszym z nich był Horus Narmer,
(panował pomiędzy 3273 a 2987 przed Chr.) który panował już nad zjednoczonym
państwem egipskim i nosił (wymiennie) zarówno białą, jak i czerwoną koronę. Prowadził
on kampanie wojenne na północno-zachodnim skraju Delty Nilu i ekspansję w
Kanaanie. Jego imię poświadczone jest na zabytkach ze stanowisk Tell es- Sakan,
Tell Arad, Tel Erani, i Nahal Tillah w południowej Palestynie, gdzie założono
egipskie faktorie i warownie. Inskrypcje Narmera są znane także z Półwyspu
Synaj i z Pustyni Wschodniej. Narmer został pochowany w grobowcu na nekropoli Umm
el-Qaab w Abydos. Jego następcą został Hor-Aha (panował po 3050 r. przed Chr.),
który jako pierwszy wybudował naprawdę monumentalny grobowiec na nekropoli w
Abydos. Bogato wyposażonego pochówkowi towarzyszyły groby dworzan i służących
zabitych na ofiarę dla zmarłego króla. Prawdopodobnie za panowania Hor-Ahy egipska
obecność w Lewancie osłabła na jakiś czas. Nadal rozwijało się miasto Memfis,
pełniące funkcję stolicy królestwa. Kolejnym władcą Egiptu był Horus Dżer (ok.
3000 przed Chr.), poświadczony przez inskrypcje z jego grobowca z Abydos, a
także przez napisy z Heluanu, Tura, Abydos i z Synaju. Zachowane zapisy
roczników królewskich poświadczają objazdy kraju, tworzenie posagów bogów,
budowę sanktuariów i praktykowanie religijnych rytuałów. Być może Dżer
prowadził pewne działania militarne na terenie Nubii. Król Horus Wadżi Dżet
(ok. 2980 przed Chr.) prowadził działania wojenne na południu, w Nubii i
utrzymywał intensywne kontakty handlowe z Kanaanem i Lewantem. Po śmierci Dżeta
rządy objęła jego małżonka, królowa Merneith, panująca jako królowa-matka (ok.
2965 przed Chr.). Była to pierwsza odnotowana w dziejach monarchini sprawująca
realną władzę nad krajem. Rządziła prawdopodobnie jako regentka, co wskazuje na
umocnienie władzy I dynastii nad Egiptem
i utwierdzenie młodej organizacji państwowej. Po jej śmierci władzę objął jej
syn Horus Den (ok. 2970 przed Chr.), który wprowadził wiele zmian w
funkcjonowaniu młodego państwa egipskiego. Jego panowanie jest bardzo dobrze
poświadczone przez inskrypcje z epoki. Jako pierwszy z władców Egiptu nosił
połączoną, podwójna koronę białą i czerwoną, w formie podwójnej korony
reprezentującej Zjednoczony Egipt. Z czasów jego panowania pochodzi wielka
ilość bogato wyposażonych grobowców egipskiej elity. Za panowania Dena
ostatecznie ukształtował się administracyjny system egipskich nomów. Pojawiła
się też instytucja królewskiego skarbca. Zaczęto praktykować nieznane wcześniej
rytuały religijne i obchodzić nowe święta. Po raz pierwszy obchodzono święto Sed. Na jednym z odcisków pieczęci
został odnotowany urzędnik o imieniu Hemaka, noszący tytuł nosiciela
królewskiej pieczęci. Był on administratorem wielu majątków ziemskich. Poświadczone
jest także istnienie urzędu skarbnika. Król prowadził działania militarne na wschodzie,
prawdopodobnie na Półwyspie Synaj. Pozostawił tam po sobie płaskorzeźby
naskalne. Dena pochowano Abydos w wielkim grobowcu zaopatrzonym w masywną
komorę grobową z granitu. Kolejnymi władcami I dynastii byli Horus Anedżib (ok.
2930 przed Chr.), Horus Semerchet (ok. 2920 przed Chr.) i Horus Ka’a (ok. 2910
przed Chr.). Panowanie Anedżiba jest stosunkowo słabo poświadczone i
prawdopodobnie było krótkie. Semerchet panował ok. 8 lat i został pochowany w
Abydos. Król Ka’a przeprowadził kilka ekspedycji militarnych na Pustyni
Zachodniej. Za czasów jego panowania poświadczony jest w inskrypcjach niejaki
Merka, noszący tytuły „towarzysza króla”, kontrolera królewskiej barki” i wiele
innych, co może świadczyć o jego wysokiej pozycji na dworze królewskim. Przejęcie
władzy przez II dynastię nastąpiło płynnie i bez większych zaburzeń, na co
wskazują odciski pieczęci następnego władcy, Horusa Hetepsechemui (ok. 2900
przed Chr.) w grobowcu Ka’a. Władcy nowej dynastii opuścili cmentarzysko w
Abydos i założyli nową królewską nekropolę w Sakkarze pod Memfis. Urwało się
stosowanie praktyki oznaczania etykietek produktów i opakowań nazwami lat, co
wskazuje na zmiany w praktykach administracyjnych. Kolejność i wydarzenia
panowania władców tej dynastii nie są tak dobrze poświadczone, jak w przypadku
poprzedników. Badacze mają trudności z odtworzeniem wydarzeń, które zaszły w
czasach II dynastii. Panowanie jej pierwszego władcy, Hetepsechemui jest znane
w niewielkim stopniu. Wiadomo, ze za jego rządów odbył się pierwszy poświadczony
spis bydła. Jego następca Horus Raneb (ok. 2850 przed Chr.) jest jeszcze
bardziej zagadkowy. Wiadomo o jego wyprawach na Synaj oraz na Pustynie
Wschodnią i Zachodnią. Kolejny władca, Horus Nineczer (ok. 2800 przed Chr.)
jest najlepiej poświadczonym królem II dynastii. Miał panować przed 30 do 45
lat. Dokonywał licznych objazdów kraju i cenzusów podatkowych. Prowadził także
działania militarne w północnej części Egiptu. Wśród elit Kraju nad Nilem
pojawiły się nowe osobistości, takie jak „królewski rzeźbiarz”. Następcą
Nineczera był Set Peribsen (ok. 2740 przed Chr.), który jako pierwszy porzucił
w swojej tytulaturze imię boga Horusa na rzecz jego mitycznego przeciwnika
Seta, co mogło mieć związek z konfliktami i zaburzeniami politycznymi. Swój
grobowiec wzniósł w Abydos. Być może panowanie dwóch ostatnich władców II
dynastii było okresem konfliktów politycznych, wojen domowych i czasowego
podziału Kraju nad Nilem. Kolejny władca, Horus Chasechemui (ok. 2690 przed
Chr.) jest dobrze poświadczony przez inskrypcje i zabytki kultury materialnej.
Wybudował on sobie monumentalny grobowiec na nekropoli w Abydos. Jego serechy królewskie zawierają wizerunki
Horusa i Seta, co wskazuje na gwałtowne niepokoje polityczne i zmiany w
legitymizacji władzy królewskiej. Niewykluczone, że Chasechemui zbrojnie
zjednoczył Egipt po okresie secesji Północy i krwawej wojnie domowej. Władca
ten sporą część swego panowania musiał poświęcić na prowadzenie działań
wojennych. Inskrypcje z jego imieniem są poświadczone na naczyniach z Byblos,
co wskazuje na intensywne kontakty z tym ważnym ośrodkiem.
Wraz ze wstąpieniem na tron
Neczericheta Dżesera (ok. 2654-2635 przed Chr.), syna Chasechemui i królowej
Nimaathap rozpoczęło się panowanie III dynastii i okres Starego Państwa. Egipt
pozostawał najsilniejszym organizmem politycznym w Północnej Afryce, którego
władców poddani uważali za bogów, wcielenie boga Horusa i synów boga słońca Re.
Okres Starego Państwa był apogeum rozwoju wczesnego egipskiego państwa
terytorialnego. W ciągu tych pięciuset lat Egipt przeżywał okres rozwoju
gospodarczego i kulturowego. Królowie kierowali w pełni już rozwiniętym
aparatem administracyjnym. Podlegała im administracja pałacu i centralna
administracja kraju, na czele której stał wezyr. Wezyrowi podlegało jego
rozbudowane biuro i sądy, archiwum dokumentów państwowych, a także zbieranie
podatków i redystrybucja dóbr. Kierował on królewskimi ekspedycjami i
inwestycjami i sprawował kontrolę nad skarbcem. Podlegała mu centralna i
lokalna administracja kraju oraz królewskie spichlerze. Egipskie społeczeństwo
było w pełni zhierarchizowane, a na jego czele stał król wraz z rodziną. Niżej
w hierarchii stali dworzanie, wyżsi urzędnicy, kapłani i skrybowie. Tworzyli
oni elitę kraju, zależną jednak w pełni od władcy. Poniżej w hierarchii
znajdowała się masa ludności zajmująca się uprawą roli, rzemiosłem i pracą
fizyczną. Egipt stal się w tej epoce mocarstwem decydującym o biegu wydarzeń na
obszarze Afryki Północno-Wschodniej i Bliskiego Wschodu. Faraonowie
organizowali ekspedycje militarne i handlowe, brali także udział w
dalekosiężnej wymianie. Nie należy jednak zapominać, że to potężne państwo
uzależnione było od sprzyjających warunków naturalnych, przede wszystkim od corocznych
wylewów Nilu. Bez tej wielkiej rzeki nie mogło by ono istnieć i rozwijać się
pomyślnie. Wysokość corocznych przyborów Nilu była skrupulatnie zapisywana,
determinowała bowiem wysokość plonów w całym Egipcie. Gospodarka Kraju nad Nilem
była zatem w pełni zależna od wielkiej rzeki wypływającej z obszarów równikowej
Afryki. Zmiany klimatyczne następujące w holocenie miały decydujący wpływ na
poziom wód Nilu oraz na częstotliwość i wysokość wylewów. U schyłku IV tys.
przed Chr. przed Chr. nastąpił okres optimum klimatycznego (po katastrofalnej
suszy około 3200 lat przed Chr.), które odegrało ważną rolę w powstaniu i
umocnieniu pierwszego państwa egipskiego. Wylewy Nilu były obfite i skutkowały
wysokimi plonami. Z kolei około 2200 lat przed Chr. nastąpił epizod
katastrofalnie suchych warunków klimatycznych, który dotknął społeczeństwa od
Afryki po Bliski Wschód i był główną przyczyną upadku Starego Państwa. Nastąpiła
seria niskich wylewów i lat, w których Nil nie przybierał, co miało straszliwe
skutki dla rolnictwa. Analiza danych paleośrodowiskowych i zapisów wysokości
wylewów na Kamieniu z Palermo, wskazuje na systematyczny spadek wysokości
wylewów w okresie 2800-2450 przed Chr. Susze zdarzały się coraz częściej, choć
w pod koniec Starego Państwa, w czasach schyłku VI dynastii wystąpiły niezwykle
wysokie opady deszczu, spowodowane wpływem oscylacji północnoatlantyckiej.
Informacje źródłowe dotyczące
panowania III dynastii nie są zbyt liczne. Mimo to udało się zrekonstruować
przebieg jej rządów. Pierwszy król tej dynastii, Neczerichet Dżeser rządzić
miał przez 28 lub 29 lat. Był on bez wątpienia jednym z najbardziej pomysłowych
innowatorów pośród faraonów, który wywarł niezatarty wpływ na sztukę, kulturę,
wierzenia religijne Egiptu. Za jego panowania rozwinęło się w pełni egipskie
pismo, a zagraniczne ekspedycje stały się nieodzownym elementem polityki
królów. Rozwinęła się także religia oparta na kulcie solarnym. Dżeser zerwał z
przeszłością przede wszystkim w zakresie architektury grobowej. Wybudował
wielki, monumentalny kompleks grobowy z kamienia na nekropoli memfickiej w
Sakkarze. Była to wówczas największa na Świecie budowla z kamienia. Główną
częścią tego kompleksu stała się zupełnie nowa budowla – piramida schodkowa o
wysokości 62 metrów, wzniesiona z bloków wapienia i kryjąca grobowiec władcy.
Wokół niej powstał wielki zbiór budowli (kompleks grobowy) z rozbudowaną
częścią podziemną, również zbudowany z wapienia i służący kultowi pośmiertnemu
władcy. Architektem tego wielkiego założenia był kapłan Imhotep, być może
krewny lub nawet syn króla, który w następnych wiekach zyskał wielką sławę i
stał się nawet przedmiotem kultu religijnego. Nowa forma grobowca królewskiego
miała ewoluować dać początek całej serii piramid, które były wznoszone aż do
czasów nubijskich faraonów z I tys. przed Chr. Formy architektury kamiennej z
kompleksu grobowego Dżesera stały się podstawą dalszego rozwoju egipskiego
budownictwa monumentalnego, a po wielu wiekach (w VIII-VI w. przed Chr.) wpłynęły
także na rozwój archaicznej architektury greckiej. Egipskie ekspedycje penetrowały
w czasach Dżesera Synaj, o czym świadczą reliefy naskalne z Wadi Maghara.
Egipcjanie poszukiwali wówczas rud miedzi oraz turkusów. Po Dżoserze tron objął
Horus Sechemchet (ok. 2650 przed Chr.), który rządził przez siedem lat. Pozostawił
po sobie niedokończony kompleks grobowy w sąsiedztwie piramidy Dżesera i kilka
inskrypcji na Półwyspie Synaj. Kolejny król, Hor-Sanacht (ok. 2650 przed Chr.)
panował przez około 19 lat. Okres rządów jego następców (Horusa Chaby i
Huniego) nie rysuje się zbyt wyraźnie. Huni (ok. 2636-2613 przed Chr.) panował
ok. 24 lata. Tzw. Piramida Warstwowa z Zawyet el-Aryan była prawdopodobnie
grobowcem Chaby albo Huniego.
Po trwającym 50-75 lat okresie
rządów III dynastii, władzę objął pierwszy władca IV dynastii, Horus Nebmaat Snofru
(ok. 2600 lat przed Chr.), który prawdopodobnie wstąpił na tron po okresie
politycznych niepokojów. Nowy faraon był najprawdopodobniej potomkiem Huniego i
jego małżonki Meresanch. Panował nad Egiptem przez około 30 lat. Wprowadził procedurę
odbywania cenzusów podatkowych całego kraju co dwa lata i zarzucił dawniejszy
zwyczaj horusowych objazdów państwa. Zainicjował budowę niewielkich piramid w
pobliżu ważnych miejsc w Kraju nad Nilem, zwłaszcza tych które budziły
zainteresowanie władzy. Były to nie tylko ważne miasta i ośrodki kultu
religijnego, ale także centra ważnych obszarów rolniczych (takie jak
Elefantyna, Hierakonpolis, Abydos, Fajum). Król wzmocnił pozycję wezyra i
zreorganizował aparat administracyjny. Wsławił się jednak przede wszystkim jako
wielki budowniczy, którego dzieła pochłonęły więcej pracy i materiałów niż
inwestycje jego następców. Kilkukrotnie podejmował i porzucał budowę swoich
monumentalnych grobowców. Kompleksy grobowe Snofru były zorientowane według
Słońca, na osi wschód-zachód. Obowiązującą formą królewskiego grobowca stała
się klasyczna kamienna piramida w formie ostrosłupa. Snofru kazał wnieść
Piramidę w Medum (niedokończoną), Piramidę Łamaną w Dahszur i w końcu Czerwoną
Piramidę w Dahszur, która najprawdopodobniej stała się miejscem jego ostatniego
spoczynku. Wielkim osiągnięciem architektonicznym stała się budowa podziemnych
komór grobowych pod piramidą w Medum, ze sklepieniem w formie łęku pozornego. Łamana
Piramida stała się nie do końca udanym eksperymentem budowlanym, a Piramida
Czerwona pierwszą klasyczną piramidą ostrosłupową z gładkimi ścianami. Ukształtował
się klasyczny model grobowca królewskiego składający się z piramidy, górnej i
dolnej świątyni oraz łączącej ich rampy. Nowa forma grobu związana była ze wzrostem
znaczenia kultu solarnego, koncentrującego się na postaci boga Słońca Re. Czasy panowania Snofu były okresem rozkwitu ekonomicznego Kraju nad Nilem. Powstawały
nowe posiadłości i osady, przede wszystkim w Delcie Nilu. W tym regionie
rozwijała się ważna dla gospodarki całego państwa hodowla bydła, dostarczająca
ważnych surowców i towarów eksportowych. Z inicjatywy Snofu otwarto ważne
kopalnie turkusów w Serabit el-Khadim na Półwyspie Synaj. Wśród inwestycji
Snofru znalazły się także tamy. Po śmierci Snofru rządy objął jego syn Chnum
Chufu, znany jako Cheops (ok. 2589-2566 przed Chr.). Jego panowanie trwało
około 26-30 lat i wypełnione było głównie budową największej piramidy, która
przez długi czas miała pozostać najwyższym budynkiem na Świecie. Swój grobowiec
wzniósł on na położonym w pobliżu Memfis Płaskowyżu Giza. Piramida Chufu w
Gizie wzniesiona została z wapiennych bloków, elementów granitowych oraz
zaprawy spajającej zewnętrzne warstwy budowli. Po wybudowaniu miała wysokość 146
metrów i pokryta była lśniąco białymi blokami wapienia. W środku tego
imponującego grobowca znalazły się tak doskonałe konstrukcje, jak Wielka
Galeria, stanowiąca jedne z największych osiągnięć starożytnej kamieniarki.
Piramidzie towarzyszyły mniejsze grobowce należące do członków rodziny
królewskiej i najwyższych urzędników. W podziemnych komorach pogrzebano dwie
rozmontowane królewskie łodzie. Ważny wgląd w czasy panowania Chufu przyniosło
odkrycie w 2008 roku dokumentów papirusowych z okresu Starego Państwa z Wadi
al-Jarf nad Morzem Czerwonym. Wadi al-Jarf jest położone około 119 km na
południe od Suezu, nad zachodnim brzegiem Zatoki Sueskiej i na skraju Pustyni
Wschodniej. W czasach egipskiego Starego Państwa (ok. 2675–2170 przed Chr.), za
panowania IV dynastii (2625–2510 przed Chr.) istniał tu intensywnie użytkowany
i ruchliwy port morski, który funkcjonował już za czasów sławnego króla Snofru.
Początkowo tutejsze nabrzeże było miejscem, z którego łodzie i statki odpływały
w kierunku Półwyspu Synaj, stanowiącego dla Egipcjan źródło różnych surowców
wydobywanych w kopalniach (np. rud miedzi, kamieni półszlachetnych). To zapewne
stad udawały się na Synaj królewskie ekspedycje złożone z żołnierzy, górników i
eksploratorów. Egipcjanie wznieśli w Wadi al-Jarf wiele imponujących instalacji
i budowli portowych. Zajęły one ponad 6 kilometrów kwadratowych pomiędzy
suchymi wzgórzami Pustyni Wschodniej, a Morzem Czerwonym. W zboczu pobliskich
wapiennych wzgórz wykuli wiele obszernych komór służących za magazyny towarów,
wody i żywności, a także łodzi i sprzętu żeglugowego. Inne służyły egipskim
szkutnikom jako warsztaty remontowe. Po warsztatach pozostały setki fragmentów
drewna służącego do budowy i naprawy jednostek pływających. Podziemne galerie
posiadały wejścia zbudowane z lokalnego wapienia i otoczaków. Były starannie
zamknięte blokami kamiennymi. Na powierzchni bloków odkryto wymalowane czerwoną
farbą napisy z czasów faraona Chufu (Cheopsa), budowniczego Wielkiej Piramidy w
Gizie. W pobliżu magazynów znajdowały się także piece garncarskie służące do
produkcji ceramiki. Na całym obszarze stanowiska odkryto zresztą tysiące
szczątków kulistych naczyń zasobowych. Wraz z zawartością były one ładowane na
statki płynące potem w kierunku Półwyspu Synaj. Wokół całego założenia odkryto
także pozostałości obozowisk, a w środku duże kamienne budowle służące za
magazyny i mieszkania dla pracowników portu. W ich wnętrzu odsłonięto szczątki
lin i plecionek, kamienne kotwice, a także gliniane odciski pieczęci z imieniem
Chufu. Archeolodzy odkryli także solidne kamienne baraki, w których
zamieszkiwała obsługa całej instalacji. Na wybrzeżu znajdowało się wielkie
kamienne molo w kształcie litery L, liczące sobie w sumie 280 m długości. Dziś
większa część molo leży pod wodą, ale w starożytności konstrukcja ta pełniła
funkcję okazałego falochronu. W 2013 roku w jednym z wykutych w skale magazynów
badacze odkryli dużą ilość fragmentów papirusów, zapisanych egipskim pismem
hieratycznym. Są one datowane na schyłek panowania Chufu (26-27 rok panowania,
czyli ok. 2562 przed Chr.) i stanowią najstarsze dokumenty papirusowe odkryte
dotychczas w Egipcie. Dotyczą one głównie zaopatrzenia marynarzy, pracowników
portu i uczestników ekspedycji. Znalazł się wśród nich także tzw. „Dziennik Merera”, stanowiący zapis
dotyczący prac brygad roboczych, m. in. transportu wapienia z kamieniołomów w
Tura na plac budowy piramidy w Gizie. Jego twórcą był królewski inspektor o
imieniu Merer, dowodzący jedną z drużyn transportowych. Oznacza to, że
robotnicy zatrudnieni w porcie, mogli przez jakiś czas pracować przy budowie
sławnej piramidy Chufu. „Dziennik Merera”,
spisany przez urzędnika średniego szczebla w 26 roku panowania faraona Cheopsa.
Merer opisuje w nim kilka miesięcy pracy przy transporcie wapienia wydobywanego
w Tura nad Nilem i transportowanego na plac budowy piramidy Cheopsa w Gizie.
Podlegało mu 40 ludzi, którzy na łodziach, co 10 dni wywozili wapienne bloki z
kamieniołomów i przewozili je rzeką do Gizy. Z Heliopolis co jakiś czas
przypływała do Tura łódź dostarczająca żywność. Tekst wspomina także Ankhafa,
wezyra sprawującego urząd w ostatnich latach panowania Cheopsa. Grupa pracująca
w Wadi al-Jarf liczyła około 160 osób i występowała pod nazwą brygady roboczej
„Drużyna eskorty Ureusz Chufu jest na Dziobie okrętu”. Była ona podzielona na
40-osobowe grupy wykonujące różne zadania. Grupa zwana Wielką była kierowana
przez wspomnianego Merera. Pracowała początkowo na placu budowy w Gizie,
zajmując się transportem bloków z Tury do Gizy i utrzymaniem kanałów. Potem
pracowała w Delcie Nilu przy budowie nabrzeży w dwóch miejscowościach, a
następnie w porcie nad Morzem Czerwonym i przy budowie twierdzy Chufu nad
Zatoką Sueską. Szczęśliwie zachowany „Dziennik
Merera” daje dziś wgląd w realizację największego przedsięwzięcia Cheopsa,
jakim była budowa jego grobowca. Wadi al-Jarf zostało opuszczone prawdopodobnie
pod koniec panowania króla Chufu. Warto zauważyć, że pochodzące z połowy III
tysiąclecia instalacje z Wadi al-Jarf stanowią pozostałość najstarszego portu
na Świecie, odkrytego przez archeologów. Działał on w czasach, kiedy Egipcjanie
wznosili monumentalne grobowce swoich boskich królów. Następcą Chufu został
jego syn, Horus Cheper Dżedefre (ok. 2566-2558 przed Chr.). pochowany w kompleksie
grobowym w Abu Roasz, blisko Helipolis, które było centrum kultu solarnego.
Radżedef dokończył także budowę kompleksu grobowego swego ojca. Jako pierwszy
umieścił tytuł „syna Re” w swojej tytulaturze, co wskazuje na wzrost znaczenia
kultu Słońca. Po jego ośmioletnim panowaniu tron objął kolejny syn Chufu, Horus
Userib Chafre (ok. 2570 przed Chr.), znany szerzej jako Chefren. Zbudował on
monumentalny kompleks grobowy, dorównujący niemal dziełu swego ojca Chufu.
Składał się on z grobowca w formie piramidy o wysokości 143 metrów, górnej i
dolnej świątyni, rampy, świątyni solarnej i gigantycznej rzeźby Sfinksa wraz z
towarzyszącą jej świątynią. Te monumenty nie tylko podkreślały wyjątkową
pozycję boskiego monarchy i wskazywały na jego związek z bogiem Słońca Re. Po
śmierci Chafre i krótkotrwałych rządach faraona Baki rządy przeszły w ręce
Horusa Ka Chet Menkaure (ok. 2530 przed Chr.), czyli Mykerinosa, który był
synem Chafre. Wybudował on trzecią, najmniejszą z Wielkich Piramid w Gizie,
liczącą tylko 65 metrów wysokości. Sfinks z imieniem Menakure został odkryty w
Tel Hazor w Kanaanie. Następcą i ostatnim władcą IV dynastii był Horus
Szepseschet Szepseskaf (ok. 2500 przed Chr.), który zajmował się głównie
uczestnictwem w uroczystościach religijnych i zwalnianiem świątyń ze świadczeń
podatkowych. Został pochowany w wielkiej mastabie na południu nekropoli w
Sakkarze.
Monumentalne grobowce królów IV
dynastii są wyrazem ich naczelnej, niekwestionowanej pozycji, prestiżu i
otaczającej ich religijnej aury (więcej o piramidach patrz: https://archeologiczny-archeologia.blogspot.com/2022/11/serapeum-i-staroegipska-technika.html). Piramidy stanowią widomy wyraz władzy i
bogactwa faraonów tej dynastii. Wysiłek i ilość materiałów włożona w budowę
piramid jest wymiernym wyrazem potęgi i wpływów władzy królów, którzy byli w
stanie zmobilizować tak wielkie zasoby i siłę roboczą. Szczytem wysiłku
robotników była budowa piramidy Chufu z 2,3 mln bloków kamiennych o przeciętnej
wadze 2,5 tony. Niewiele mniej pracy kosztowało wzniesienie kompleksów
grobowych Snofru i Chefrena. Wielkość piramid i towarzyszących im budowli jest
zatem wskaźnikiem władzy i zasobów pozostających w ręku władców. Szczyt absolutnej
władzy i kontroli królów nad Egiptem przypadałby zatem na czasy IV
dynastii, szczególnie na panowanie
Snofru, Chufu i Chafre. Był to okres maksymalnej centralizacji państwa
skupionego wokół uznanego za boga władcy. W późniejszym okresie nastąpił transfer
zasobów i władzy z centrum władzy na prowincję, do nomów i lokalnych elit. Jednocześnie
budowano już mniejsze piramidy, a coraz bogatsza stawała się ich dekoracja.
Wnętrza pokrywano coraz dłuższymi napisami o religijnej treści (tzw. „Teksty Piramid”). Coraz więcej napisów i
reliefów pojawiało się też na ścianach świątyń w kompleksach grobowych. Wynikało
to nie tylko z ograniczenia zasobów ludzkich i materialnych pozostających do
dyspozycji królów, ale także z przemian w religii i mentalności. Coraz większą
role przywiązywano do religijnych i symbolicznych aspektów władzy królewskiej. Archeolodzy
odkryli w Gizie osiedle budowniczych piramid. Królowie kazali wybudować dla
swoich budowniczych spore miasto, w którym zapewniano im zakwaterowanie, opiekę
medyczną i wyżywienie. Na terenie poniżej południowej skarpy płaskowyżu Giza
zbudowano wielkie osiedle budowniczych, które mogło pomieścić co najmniej 4
tysiące ludzi. W otoczonym murem kamiennym, regularnie rozplanowanym osiedlu
znajdowały podłużne budynki, które mieściły kwatery robotników. Stały tu
podłużne, równoległe budynki oddzielone wąskimi ulicami. Były one podzielone na
mniejsze pomieszczenia. W każdym długim budynku kwaterowano około 50 ludzi, a
całe odsłonięte przez archeologów osiedle mogło pomieścić około 2000 osób. W
sąsiedztwie piramid znajdowały się także inne osiedla robotników (nieodkryte
jeszcze drogą wykopalisk), w których zamieszkiwali pracujący przy budowie
robotnicy. W pobliżu zbudowano młyny, piekarnie i browary, w których wytwarzano
chleb i piwo dla robotników, a także warsztaty tkackie. Znaleziska żaren
kamiennych, glinianych form do wypieku chleba i naczyń do warzenia świadczą, że
skala produkcji żywności dla pracowników faraona była tu naprawdę ogromna. Co
rano z osiedla wychodziło do pracy na budowie piramidy tysiące robotników, a w
obrębie murów osiedla obsługa przygotowywała dla nich posiłki. Po powrocie z
pracy wieczorem robotnicy odbierali swoją rację chleba i piwa. Analiza kości
ludzi pochowanych na pobliskim cmentarzysku świadczy, że karmiono ich dobrze, a
razie choroby leczono i opatrywano obrażenia. Faraon dobrze traktował swoich
pracowników i dbał o ich zdrowie. Było to w jego najlepiej pojętym interesie. W
końcu bez pracujących na placu budowy brygad nie można byłoby ukończyć
piramidy. Jak wykazały badania szczątków kostnych robotników Cheopsa, wielu z
nich cierpiało z powodu chorób degeneracyjnych stawów, złamań i amputowanych
kończyn. Większość chorób i obrażeń było więc związane z ciężka pracą, jaką
wykonywali na placu budowy. W sąsiedztwie piramidy musiały istnieć także
warsztaty i magazyny, w których wykonywano i naprawiano narzędzia i obrabiano
elementy kamienne. Pozostałości takich warsztatów odkryto blisko piramid
Chefrena i Mykerinosa. Hałdy gruzu i odłupków pokrywające sporą część
płaskowyżu Giza świadczą, że obróbka kamienia odbywała się w wielu miejscach.
Znajdują się tam także usypiska pozostałe po rozebraniu wielkich ramp
budowlanych. Wszędzie na budowie obecni byli skrybowie, kontrolujący pracę i
odnotowujący jej wyniki. Stali u wejścia do piekarń, licząc wnoszone worki
ziarna i wynoszone bochenki chleba. W kamieniołomach oznaczali na ścianach
normę kamienia do odkucia i zapisywali potem liczbę wydobytych bloków. Jeszcze
inni zliczali materiał dostarczany na budowę i układany w kolejnych warstwach
powstającej piramidy. Wznoszenie piramid i kompleksów grobowych opierało się na
wykwalifikowanych robotnikach i specjalistach oraz na sile roboczej
mobilizowanej z obszarów wiejskich. Oczywiście królowie budujący monumentalne
kompleksy musieli zmobilizować sporą część siły roboczej całego kraju. Aby
zaopatrzyć robotników i pisarzy w codzienne racje na terenie miasta robotników
wzniesiono z kamienia liczne piekarnie, w których pieczono masy chleba.
Archeolodzy odkryli w ich wnętrzu paleniska, piece, kadzie na ciasto, formy na
chleb i pokrywająca podłogi dużą ilość popiołu. W Kom el-Hisn w Delcie Nilu
odkopano pozostałości posiadłości z czasów V i VI dynastii, na terenie której
hodowano wielkie stada bydła karmione i tuczone pokarmem roślinnym. Bydło
dostarczało mięsa dla robotników na budowach królewskich kompleksów grobowych oraz
na terenie innych inwestycji i dla świątyń kultu pośmiertnego władców. Wysuszone
odchody zwierzęce wykorzystywano jako opał. Kompleksy grobowe władców Starego
Państwa stały się nie tylko wyrazem władzy i pozycji królów, ale także
organizmami sakralnymi, gospodarczymi i administracyjnymi spełniającymi ważną
rolę w życiu Kraju nad Nilem. Ważną, nieodłączną częścią świątyń grobowych
stały się potężne magazyny, mieszczące wszelkie wyposażenie i zasoby niezbędne
do prowadzenia pośmiertnego kultu władcy. To z tych magazynów wydawano racje
dla osób spełniających czynności kapłańskie i obsługujących kult. W czasach V i
VI dynastii rozmiary magazynów znacznie się powiększyły. W świątyni grobowej
Pepiego II zajmowały one ponad połowę całego sanktuarium. Coraz większa liczba
kapłanów i urzędników zaangażowana była w czynności kultowe i administrowanie
fundacjami związanymi z kompleksami grobowymi. Kult ofiarny prowadzony w
świątyniach grobowych pochłaniał coraz większą ilość zasobów. W ofierze zmarłym
władcom składano przede wszystkim żywność i napoje. Kapłanów i personel
świątynny wynagradzano racjami chleba, ziarna, piwa, mięsa i płótna.
Administracja kompleksu świątynnego gromadziła te dobra a potem dokonywała ich
redystrybucji wśród personelu. Każda świątynia dysponowała fundacją w postaci
majątków ziemskich i stad zwierząt. Fundacja dostarczała produktów koniecznych
do podtrzymywania kultu i wynagradzania jego funkcjonariuszy. Zachowane
papirusy ze świątyni kultu grobowego króla Neferirkare (V dynastia) z Abusir są
zapisem codziennego kultu i administracji, przedstawionym w formie skrupulatnie
sporządzonych tabel. Personel świątynny podzielony był na grupy, które
spełniały kolejno czynności kultowe w określonym czasie. Każda grupa dzieliła się na dwa oddziały,
które także podlegały rozkładowi czynności kultowych. Oddziały liczyły ok. 20
osób, które pełniły służbę w świątyni co 10 miesięcy. W czasie wolnym od zajęć
kultowych członkowie oddziałów przebywali wśród swoich lokalnych społeczności i
wykonywali prace pozwalające się im utrzymać przez resztę roku (w rolnictwie,
rzemiośle, administracji). Pełnienie czynności kultowych przynosiło dodatkowe
dobra i zwiększało prestiż. Każdorazowo grupa podejmująca służbę kontrolowała i
spisywała majątek sanktuarium. Wszystko spisywano i odnotowywano stan
należących do świątyni dóbr i przedmiotów. Wchodzące w skład fundacji
posiadłości utrzymujące sanktuaria i dostarczające dóbr były odnotowywane na
ścianach świątyń w formie inskrybowanych reliefów przedstawiających personifikacje
poszczególnych majątków, które mogły się znajdować w różnych nomach. Majątki
miały bardzo różną wielkość, od małych, liczących ok. 16 hektarów, do wielkich
domen o powierzchni 905 ha. Fundacje i sanktuaria były częścią wielkiego
systemu ekonomicznego Egiptu, który opierał się na operacjach gospodarczych w
ramach ekonomiki bezmonetarnej. Opierał się on na wymianie, gromadzeniu i
obrocie towarów, przede wszystkim produktów żywnościowych. Płace wydawano w
formie racji żywności i innych niezbędnych artykułów pierwszej potrzeby. Obywano
się bez zestandaryzowanego pieniądza, jednocześnie prowadząc operacje
gospodarcze o wysokim stopniu komplikacji i dużej skali.
W czasach Starego Państwa zostały
ostatecznie ukształtowane podstawy kultury i konstrukcji społeczeństwa
staroegipskiego. Ta kultura i organizacja społeczna objęła duże terytorium
kraju zarządzanego w sposób scentralizowany. Rozwój administracji, wpływ dworu
królewskiego i stolicy, urbanizacja i rozwój wierzeń religijnych to główne
czynniki, które (poza warunkami przyrodniczymi i geografią) ukształtowały
oblicze Kraju nad Nilem. Wewnętrzna kolonizacja prowadzona przez
scentralizowaną królewską administrację prowadziła do zasiedlania i
zagospodarowywania obszarów nomów poprzez zakładanie królewskich fundacji i
nowych osad. Ogromny wpływ na kraj miała też budowa wielkich piramid i
towarzyszących im kompleksów grobowych. Koncentracja siły roboczej i zasobów na
nekropolach królewskich w pobliżu Memfis była ogromna. W sposób pośredni cały
Egipt pracował, by wznieść grobowce swych władców. Wykształciła się grupa
wyspecjalizowanych robotników, architektów i inżynierów, pracujących przy
królewskich budowlach. Wielkie inwestycje pochłaniały też znaczne koszty. Kult
religijny i kultu pośmiertny władców miał też duże znaczenie ekonomiczne.
Pracowały przy nim tysiące ludzi, a duże ilości dóbr były gromadzone i
dystrybuowane przez świątynie. Zakładanie kolejnych fundacji stymulowało rozwój
ekonomiczny kraju i poszczególnych nomów. Społeczeństwo egipskie okresu Starego
Państwa było ściśle zhierarchizowane. Na jego czele stał ubóstwiony król,
sprawujący najwyższą, niemal absolutną władzę. Władcę uważano za gwaranta maat,
czyli porządku kosmicznego i społecznego. Najwyższą warstwę tego
społeczeństwa stanowili członkowie rodziny króla i dworzanie. Poniżej w
hierarchii stali wyżsi urzędnicy i nomarchowie, a jeszcze niżej skrybowie
pracujący dla administracji. Resztę społeczeństwa stanowili pracujący fizycznie
chłopi, rzemieślnicy i robotnicy, a także żołnierze, policjanci i inni niżsi
funkcjonariusze władzy. Istnieli także niewolnicy, ale nie było ich wielu. 80 %
egipskiego społeczeństwa stanowili osobiście wolni ludzie pracujący fizycznie. Największe
znaczenie społeczne i kulturowe miał oczywiście dwór królewski. Król czczony
był jako bóg (staroegips. neczer).
Identyfikowano go z Horusem, a od czasów IV dynastii określano go mianem syna
Re, boga Słońca. Był on właścicielem większości ziemi w Egipcie, a całe państwo
stanowiło w pewnym sensie jego osobistą domenę. Dopiero później nastąpił wzrost
wielkości majątków ziemskich wyższych urzędników. Władca otaczał się dworzanami
noszącymi rozmaite tytuły: jedynego towarzysza króla, królewskiego fryzjera,
strażnika sekretów pałacu itp. Na dworze przebywali także najwyżsi urzędnicy zarządzający
sprawami kraju wraz z królem. Niektórzy notable przeszli drogę awansu od
skromnych urzędników do wysokich godności i pozycji dworzan króla. Notable
konkurowali ze sobą próbując osiągnąć jak najwyższy status i maksymalnie duży
majątek. Status społeczny najpełniej wyrażały pochówki i grobowce. Im większe,
bardziej okazałe i dekorowane, tym wyższy był status społeczny zmarłego. Zwykli
mieszkańcy Egiptu byli chowani w prostych, wykopanych w piasku grobach na skromnych
cmentarzyskach. Wraz ze wzrostem politycznego i społecznego znaczenia elity
zwiększała się wielkość jej grobowców. Warto pamiętać, że Egipt, podzielony na
nomy był krajem cywilizacji zurbanizowanej. Stolicą kraju, centrum
administracyjnym i kultowym pozostawało Memfis, siedziba władcy. To tutaj
przebywał władcy, dwór i najwyżsi dostojnicy państwa. Na brzegach nilu i w
Delcie istniały oprócz tego mniejsze miasta i miasteczka, oraz niezliczone
wioski rolnicze. Spore osiedla rozpoznane archeologiczne towarzyszyły piramidom
i kompleksom grobowym. Pozostałości Memfis z okresu Starego Państwa odkryte
dotychczas w Mit Rahina są bardzo nieliczne. Większa część miasta z tego okresu
mogłą zostać zniszczona przez zmiany biegu Nilu. Archeologom udało się znaleźć pozostałości
innych miast z tego okresu: Elefantyny, Edfu, Ombos, Hierkaonpolis, Elkab, Gebelein,
Dendery, Abydos, Zawyet Sultan, Faruna, Tell el-Farcha, Kom el-Hisn. Mniejsze i
większe miasta były integralną częścią egipskiego krajobrazu w okresie Starego
Państwa. Największe z nich były stolicami i ośrodkami administracyjnymi
poszczególnych nomów. Inne miasta powstawały przy królewskich fundacjach
związanych z kultem pośmiertnym. Zakładano je przede wszystkim w środkowym
Egipcie i w Delcie Nilu. Na nilowej wyspie Elefantynie archeolodzy odsłonili
pozostałości miasta z czasów Starego Państwa. Otoczone było murem z dwoma
bramami i posiadało umocnioną fortecę. Zabudowane ono było gęsto upakowanymi
domami oddzielonymi wąskimi alejkami. W mieście stała świątynia lokalnej bogini
Satet i pałac namiestnika. Na sąsiedniej wysepce leżało cmentarzysko z
niewielką piramidą. W Balat-Ain Asil w Oazie Dachla odkryto ufortyfikowane miasto
z pałacem gubernatora, dzielnicami mieszkalnymi, miejscami kultu i warsztatami
garncarskimi. Znane są także osiedla robotników wzniesione w sąsiedztwie
piramid (Giza, Dahszur, Heit el-Ghurab), miasteczka przy świątyniach grobowych
(Abu Roasz, Abusir, kompleks przy piramidzie królowej Chentkaus I w Gizie).
Były to starannie zaplanowane osiedla zarządzane przez centralną administrację.
Większość miast na prowincji wyrosła wokół lokalnych świątyń i kultów. Z
biegiem czasu niektóre ośrodki zyskiwały na znaczeniu jako centra regionów
rolniczych, miejsca kultu czy punkty obronne. W Kraju nad Nilem istniały w
rzeczywistości dwie kultury: oficjalna, związana z królem, dworem i stolica
oraz kultami pośmiertnymi, oraz druga, związana z ludnością lokalną o niższym
statusie i z prowincjonalnymi kultami religijnymi. Lokalne miejsca kultu były
małymi świątyniami budowanymi głownie z cegły mułowej na podstawie dość
dowolnych planów. W okresie Starego Państwa królowie coraz częściej ingerowali
w lokalne kulty i fundowali w małych świątyniach kaplice, posągi i inne elementy.
Kultura króla i dworu z wolna przenikała na prowincję i następowała integracja
całego kraju i jego kultów. Powstała jednolita kultura staroegipska. Społeczeństwo
i kultura Starego Państwa przetrwały przez około 500 lat.
Egipt jako kraj dominujący na
obszarze Afryki Północnej i wywierający wpływ na obszary Bliskiego Wschodu
prowadził aktywną politykę zagraniczną i dalekosiężną wymianę. Egipcjanie
starali się poddać swej kontroli szlaki prowadzące na południe, do Nubii i w
głąb Afryki oraz na północ, w kierunku Azji Zachodniej. Starali się pozyskiwać
surowce i siłę roboczą z sąsiednich obszarów. Surowców dostarczały także
pustynie otaczające dolinę Nilu. Półwysep Synaj był źródłem miedzi i turkusów. Aktywność
Egiptu za granicą, która zanikła w czasach II dynastii, odżyła w czasach
Starego Państwa, począwszy od panowania III dynastii. Królewskie inwestycje
spowodowały wzrost zapotrzebowania na zagraniczne dobra. Do budowy piramid
potrzebne były spore ilości drewna, które musiano sprowadzać z Lewantu (tylko
niewielką część zapotrzebowania pokrywały nieliczne lasy występujące w
Egipcie). Poszukiwano także kamienia budowlanego, kamieni szlachetnych i
półszlachetnych oraz rud metali. Aby je pozyskać organizowano ekspedycje poza
granice kraju, zwiększając egipskie wpływy
krajach ościennych. Z Pustyni Wschodniej i Dolnej Nubii pozyskiwano
złoto, w Wadi Hammamat szarogłazy, gnejs z Pustyni Libijskiej, barwniki
naturalne z Oazy Dachla oraz bazalt z peryferii Oazy Fajum. Władcy Starego
Państwa prowadzili aktywną politykę za granicą i starali się połączyć Egipt ze
szlakami dalekosiężnej wymiany i z odległymi krajami. Rozwinęli żeglugę i
handel morski. Budowali porty nad Morzem Czerwonym, które stało się ważnym
akwenem. Morskie szlaki łączyły porty egipskie z wybrzeżami Afryki, cieśniną
Bab el-Mandeb, a także z Krajem Punt, ważnym partnerem handlowym Egiptu,
leżącym w rejonie tzw. Rogu Afryki. Egipska żegluga rozwijała się także we
wschodniej części akwenu Morza Śródziemnego. Bardzo częste stały się wojskowe
interwencje Egiptu, które miały utrzymać porządek na sąsiednich terytoriach i
uchronić kraj przed inwazjami. Wysyłano także ekspedycje poszukiwawcze i
odkrywcze, kierowane przez urzędników zwanych sementiu, czyli poszukiwaczy minerałów. Znajdowały one minerały nie
tylko w dolinie Nilu, ale także na sąsiednich terytoriach, przede wszystkim na
pustyniach. Ekspedycje pozostawiały po sobie inskrypcje i inne ślady swojej
bytności na odległych obszarach. Władcy Starego Państwa zapanowali nad Pustynią
Zachodnią i znajdującymi się na jej obszarze oazami (Dachla, Farafra,
Bahariya), przez które przebiegał szlak prowadzący do Nubii. Na często
używanych szlakach rozbudowano infrastrukturę w postaci punktów czerpania wody,
gdzie pod ziemią umieszczano naczynia z tym bezcennym na pustyni płynem.
Szlakami pustynnymi poruszały się karawany złożone z osłów, które w owych
czasach były głównymi zwierzętami pociągowymi (wielbłądy udomowiono dopiero w I
tys. przed Chr.). Jedna karawana mogła się składać nawet ze stu osłów.
Urzędnicy i oficerowie prowadzący takie karawany pozostawili po sobie wiele
inskrypcji naskalnych. Z obszaru Pustyni Zachodniej pozyskiwano gnejs, turkusy
i inne skały oraz surowce mineralne. Oazy zostały skolonizowane przez egipskich
osadników, którzy rozwinęli tam uprawę roli. Ozami administrowali egipscy
gubernatorzy. W Oazie Dachla powstał nawet pałac gubernatora, w którym
znaleziono gliniane tabliczki administracyjne pokryte pismem hieratycznym. Egipcjanie
starali się kontrolować także obszar Pustyni Wschodniej, położony pomiędzy
Nilem i Morzem Czerwonym. Ten trudny teren jest górzysty, o wysokości
dochodzącej do
Pierwszym królem V dynastii był
Horus Irimaat Userkaf (ok. 2500 przed Chr.), pochodzący z bocznej linii
poprzedniej dynastii. Panował przez około 7 lat. Jako władca o niepewnej
pozycji w swojej tytulaturze mocno odwoływał się do Re i Horusa oraz władców
poprzedniej dynastii. Zainicjował ekspedycje militarne do Nubii, na Synaj i do
Kanaanu. W jego czasach nastąpiła intensyfikacja kontaktów handlowych z
Anatolią i światem egejskim, poświadczona przez znaleziska archeologiczne
egipskich przedmiotów na tych obszarach. Król fundował nowe budynki i zakładał
nowe osiedla, przede wszystkim w Dolnym Egipcie.W jego czasach rozpoczęła się
również praktyka małżeństw królewskich córek z najwyższymi urzędnikami królestwa.
Zupełną nowością było wzniesienie przez Userkafa monumentalnej świątyni Słońca
miedzy Abusir i Abu Gurab. Ten nowy typ królewskiej fundacji składał się z
górnej i dolnej świątyni, łączącej je rampy i wielkiego obelisku. Wzniesienie
tego obiektu świadczy o wzroście znaczenia kultu boga Re i teologii
wypracowanej przez kapłanów z Heliopolis. Sanktuarium było nowym elementem
religii i legitymizacji władzy królewskiej. Co więcej, świątynie Słońca stały
się ważnym elementem egipskiej gospodarki, przez które przechodziły dobra
wysyłane później do innych sanktuariów, w tym do świątyń grobowych faraonów. Userkaf
został pochowany w swoim kompleksie grobowym w Sakkara. Następcą Userkafa
został jego syn Horus Nebhau Sahure (ok. 2470 przed Chr.). Zintensyfikował on
kontakty z Syrią i Byblos. Za jego panowania ruszyła pierwsza odnotowana
ekspedycja do Kraju Punt, leżącego najprawdopodobniej we wschodniej Afryce, na
obszarze dzisiejszej Etiopii, Somalii i Erytrei. Wróciła ona do Egiptu z
ogromną ilością malachitu, mirry, elektrum i drewna. Wojska króla prowadziły
ekspedycje na Synaj i wyprawy wojenne przeciwko Libijczykom oraz mieszkańcom
Pustyni Zachodniej. W Abusir Sahure wybudował swój kompleks grobowy oraz
świątynię solarną. Kompleks budowli Sahure jest najlepiej zachowanym i
najobficiej udekorowanym zespołem egipskich budowli z III tys. przed Chr. Następnym
królem został Horus Userhau Neferirkare I (ok. 2460 przed Chr.), który panował
przez 10-11 lat. Zajmował się on przede wszystkim uposażaniem i rozbudową świątyń.
Wysyłał ekspedycje handlowe i militarne do Byblos, Nubii, Libii i na Synaj.
Został pochowany w kompleksie grobowym w Abusir. Kolejnym władcą został
rządzący krótko jego syn Horus Sechemchau Szepseskare (ok. 2450 przed Chr.), po
którym nastąpił Raneferef (ok. 2440 przed Chr.). W świątyni grobowej tego
ostatniego odkryto spory zespół rzeźb, ceramiki, papirusów, naczyń kamiennych i
innych przedmiotów należących do wyposażenia kultu grobowego. Następnie tron
objął Horus Setibtaui Niuserre (ok. 2440 przed Chr.), panujący przez 38 lat. W
czasach jego panowania nasiliły się niekorzystne zmiany klimatyczne, których
głównym objawem było rozszerzanie się zasięgu pustyni. Niuserre wybudował
kolejną świątynię Słońca koło podobnej budowli Userkafa w Abu Gurab. Za panowania
Niuserre coraz większe bogactwo i znaczenie osiągali wysocy urzędnicy nie
wywodzący się z rodziny królewskiej. Obejmowali oni najwyższe stanowiska (łącznie z pozycją wezyra) i żenili się z
córkami króla. Następowała coraz większa koncentracja majątku i władzy w rękach
tych najwyższych oficjeli. Wyrazem ich pozycji stały się coraz większe i coraz
bardziej ozdobne grobowce. Co więcej, nad ich budową pracowali królewscy
architekci, artyści i rzemieślnicy. Administrację zaczęły opanowywać klany
rodzinne kierowane przez najwyższych urzędników. Aby podkreślić swoją władze
nad krajem, Niuserre kazał wystawiać swoje posągi w ważnych punktach kraju,
takich jak Koptos czy Teby. Za panowania tego faraona zaczął szerzyć się kult
Ozyrysa, bóstwa zmarłych i świata podziemnego, co oznaczało pewną
„demokratyzację” kultu pośmiertnego i wierzeń o życiu pozagrobowym. Życie to
stało się w wierzeniach Egipcjan dostępne nie tylko dla ubóstwionego monarchy,
ale także przynajmniej dla części jego poddanych, na początku przede wszystkim
dla elit. Niuserre kontynuował organizację ekspedycji na Synaj i do Nubii.
Nadal trwała ożywiona wymiana handlowa z Lewantem i Byblos. Niuserre pochowany
został w piramidzie w Abusir. Po krótkotrwałym panowaniu Menkauhora na tron
wstąpił Horus Dżed Kau Dżetkare Isesi (ok. 2400 przed Chr.), panujący przez ok.
43 lata. Za jego panowania wzrastała pozycja naczelników nomów (nomarchów) i
innych urzędników na prowincji. Król wznosił wiele budowli poza stolicą, m. in.
w Hierakonpolis i Abydos. Wysokich urzędników obdarzał honorowymi tytułami i
wysyłał do nich listy. Mimo to urzędnicy coraz bardziej uniezależniali się od
centrum. Nastąpiła reorganizacja kultu w królewskich świątyniach grobowych. Nadal
trwały dalekie ekspedycje militarne i rozwijał się dalekosiężny handel
sięgający Lewantu, a nawet Anatolii. Prowadzono działania wojenne w Kanaanie. Dżetkare
został pochowany w swoim kompleksie grobowym w Abusir. Ostatnim władcą V
dynastii był Horus Uadżtaui Unis (ok. 2360 przed Chr.). Starał się on ściślej
kontrolować administrację. W jego czasach wezyrowie i inni wysocy urzędnicy
musieli przebywać w pobliżu króla na dworze w Memfis. Próba ponownego
scentralizowania administracji miała się jednak zakończyć fiaskiem. Unis jako
pierwszy zaczął pokrywać komorę grobową i przedsionki swego grobowca
hieroglificznymi inskrypcjami z religijnymi tekstami znanymi jako „Teksty Piramid”. Odnoszą się one do
życia pozagrobowego króla, oc ukazuje fragment tekstu tego ważnego źródła: „(…)
O Unisie! Twoi posłańcy zmierzają, twoi
heroldzi spieszą do ojca twego, do Atuma. “O Atumie, uniosłeś go, zamknąłeś go
w swoich objęciach. Nie ma żadnego boga, który stał się gwiazdą bez towarzysza.
‘Czy ja będę twoim towarzyszem?’ ‘Spójrz na mnie! Ujrzałeś stwarzających
dzieci, ich ojców, uczących ich mowy, są teraz Niezniszczalnymi
(Nieprzemijającymi) Gwiazdami’. (…)”. Są to oczywiście teksty starsze od
czasów V dynastii, spisane zapewne u początków Starego Państwa, lecz dopiero
później umieszczane w piramidach. Za panowania Unisa prowadzono ekspedycje
handlowe i zbrojne do Lewantu i Nubii.
Wraz ze śmiercią Unisa,
pochowanego w piramidzie w południowej Sakkarze skończyło się panowanie V
dynastii trwające ok. 130 lat. Władza królów była już mocno osłabiona, a
arystokracja urzędnicza mocno się uniezależniła. Zaczął się kryzys ekonomiczny
spowodowany niekorzystnymi zmianami środowiskowymi. W czasach VI dynastii te
niekorzystne procesy jeszcze się nasiliły. Władza centralna ustawiczne słabła,
a życiodajne wylewy Nilu były coraz niższe. Prestiż władzy królewskie spadał, a
na dworze królewskim i wśród elit nasiliła się ostra walka polityczna. Pierwszym
władcą nowej dynastii został Horus Seheteptaui Teti (ok. 2330 przed Chr.),
który był zięciem króla Unisa (mężem jego córki Iput). Dwaj zięciowie Teti,
Kagemni i Mereruka zostali wezyrami i skupili w swych rękach wielką władzę. Król
starał się zreorganizować administrację i poskromić wzrastającą opozycję. Jego
działania zakończyły się fiaskiem. Według Manetona Teti zginął na skutek
dworskiego spisku, zamordowany przez swoich gwardzistów. Ten zamach, o ile
rzeczywiście miał miejsce, był jednym z objawów upadku autorytetu władzy
królewskiej. Rządy na krótko przejął uzurpator Userkare. Po jego kilkuletnim
panowaniu tron objął Horus Meritaui Pepi I Merire (ok. 2300 przed Chr.).
Zbudował on swój kompleks grobowy, wokół którego wyrosł0o osiedle, które rychło
stało się częścią stolicy, Memfis, jako Inbu-hedż. Pepi związał się związkami
małżeńskimi z potężną rodziną urzędników i arystokratów z Abydos, aby utrzymać
kontrolę nad Górnym Egiptem. Urzędnicy i tak się uniezależniali i wzmacniali
swój status, co pokazuje obecność „Tekstów
Piramid” w grobach niektórych z nich. Władza królewska traciła na
znaczeniu, czego objawem stał się stłumiony na dworze Pepiego I spisek
haremowy. Śledztwo w tej sprawie prowadził wysoki urzędnik dworski Weni, który
pozostawił w sowim grobowcu inskrypcję opisującą te wydarzenia i swoją
biografię. Mimo tych trudności król prowadził kampanie wojenne w Nubii i
Kanaanie. Kontakty handlowe z Byblos i Lewantem były bardzo intensywne.
Alabastrowe naczynia z imieniem Pepiego dotarły nawet do syryjskiej Ebli. Kolejnym
władcą został Horus Anchkhau Merenre I (ok. 2250 przed Chr.), którzy rządził
przez około 10 lat. Na prowincji wyrastały okazałe nekropolie lokalnych
urzędników, co wskazuje na jeszcze większy upadek królewskiego autorytetu. Merenre
odbywał podróże po kraju i osobiście odebrał trybut od wodzów nubijskich
plemion. Organizował ekspedycje do Nubii, Lewantu i na Półwysep Synaj. Pochowany
został w piramidzie w południowej Sakkarze. Jego następcą został jego syn, Horus
Neczerichau Pepi II Neferkare (ok. 2250 przed Chr.). Długość panowania tego
władcy jest przedmiotem kontrowersji wśród badaczy. Zapewne panował on około
62-64 lata. Faraon ten objął tron w wieku 6 lat. Usiłował wzmocnić swą władzę
poprzez likwidację urzędu namiestnika południa kraju i poddanie lokalnych
kapłanów kontroli administracji. W Tebach, Meir i Abydos wzniósł królewskie
spichlerze. Efektem było umocnienie władzy nomarchów. Mimo pogarszającej się
sytuacji politycznej i gospodarczej Kraju nad Nilem król organizował ekspedycje
na Synaj, do Nubii i na obszar Pustyni Wschodniej. Ekspedycja na południe,
kierowana przez Harchufa przyniosła nie tylko spore ilości hebanu, kadzidła,
skór zwierzęcych i kości słoniowej. Na dwór faraona trafił też przedstawiciel
Pigmejów z Afryki Środkowej, określanych przez Egipcjan mianem Deneg. Możliwe, że ekspadycja Harchufa
dotarła aż do Nilu Błękitnego. Inny urzędnik, Hekaib musiał w czasie swych
wypraw toczyć ciężkie walki w Nubii i Kraju Punt, co wskazuje na opór
miejscowych, z jakimi spotykały się wówczas przedsięwzięcia Egipcjan poza
granicami ich kraju. Tymczasem coraz bardziej uniezależnili się nomarchowie z
Edfu, z regionu o dużej sile gospodarczej, który stanowił punkt wyjścia dla
ekspedycji na Pustynię Wschodnią. Inni prowincjonalni urzędnicy także
powiększali swoją autonomię. Pod koniec panowania Pepiego II jeden z
urzędników, nomarcha 13 nomu Górnego Egiptu zaczął swoje imię na inskrypcjach
zapisywać w królewskim kartuszu. Swój grobowiec wzniósł na wzór królewskiej
piramidy. Opanował nomy 8, 12 i 14, poddając je swej władzy i wyłączając je
spod obszaru pozostającego pod kontrolą króla. Jako pierwsze uniezależniły się
te nomy, które były położone w rozszerzającej się na północ (począwszy od Edfu)
części doliny Nilu. Pepi II został pochowany w kompleksie grobowym w
południowej Sakkarze. Po jego śmierci rządy objęli władcy VII, a następnie VIII
dynastii. Skończył się okres Starego Państwa, pierwszy okres rozkwitu
politycznego, kulturalnego i ekonomicznego Egiptu. Nastąpiła dezintegracja
państwa i rozkład aparatu administracyjnego. Lokalni urzędnicy uniezależnili
się od centrum i króla, stając się niezależnymi władcami. Na Nilem pojawiły się
z powrotem liczne niezależne centra władzy politycznej. Zaczęły się najazdy
plemion spoza doliny Nilu. Zaczął się tzw. pierwszy okres przejściowy (ok.
2166-2046/1966 przed Chr.), z którego znana jest niewielka liczba źródeł. Brak
królewskich dekretów wskazuje na nieistnienie w tym okresie scentralizowanej
władzy w Kraju nad Nilem. Kontrolę nad poszczególnymi dzielnicami Egiptu
sprawowały potężne, lokalne rody. Najważniejszym powodem upadku Starego Państwa
było trwające co najmniej od czasów V dynastii systematyczne pogarszanie się
warunków środowiskowych spowodowane niekorzystnymi zmianami klimatycznymi. Potęga
nomarchów, wzrastająca systematycznie od czasów V dynastii doprowadziła do ich
całkowitego uniezależnienia od centrum w czasach Pepiego II. Zaraz po śmierci
tego władcy scentralizowany aparat państwowy się rozpadł. Około 2200 lat przed
Chr. od Morza Śródziemnego do Półwyspu Arabskiego zapanował okres niezwykle ostrej
suszy, która trwała aż dwa wieki. Spowodowało ją pojawienie się ujemnej fazy
oscylacji północnoatlantyckiej, niosące za sobą osłabienie cyrkulacji
atmosferycznej i wiatrów niosących wilgoć nad obszary Eurazji i Afryki
Północnej. Przyniosło to dominację suchych mas powietrza z południa. W Zatoce Perskiej
i na szczycie Kilimadżaro zaznaczył się on wzmożoną depozycją pyłów. Jeziora na
terenie Anatolii wyschły, a poziom Morza Martwego opadł bardzo znacznie. Susza
dała się odczuć nawet w Europie, na co wskazują cienkie pierścienie przyrostowe
dębów irlandzkich z tego okresu. Sahara stała się terytorium całkowicie
pustynnym a jezioro Czad wyschło. Przepływ wody w Nilu opadł w sposób
katastrofalny. Nastąpiła seria słabych wylewów i lat pozbawionych wylewu. Efektem
był głód, upadek autorytetu władzy królewskiej i rozpad systemu społeczno
gospodarczego Egiptu Starego Państwa. Do Egiptu napływały też grupy ludności z
pustynniejącej Sahary, pogarszając ogólną sytuację. Nomarchowie uniezależnili
się i wzięli sprawę w swoje ręce przejmując dostawy żywności i umożliwiając przetrwanie
populacji swych nomów. Wzmianki o niskich wylewach Nilu, głodzie i niepokojach
pojawiły się w źródłach pisanych. Zaczął się tzw. pierwszy okres przejściowy…
CDN.
Literatura
C. Renfrew, P. Bahn (red.), The
Cambridge World Prehistory, Cambridge, 2014.
Ch. Scarre (red.), The
Human Past: World Prehistory and the Development of Human Societies,
London, New York, 2018.
C. Renfrew, P. Bahn, Archeologia:
teorie, metody, praktyka, Warszawa, 2002.
B. M. Fagan, N. Durrani, People
of the Earth : an introduction to World prehistory, London, New York, 2019.
K. L. Feder. The past in
perspective : an introduction to human prehistory, New York, London, 2017.
R. J. Wenke, D. I.
Olszewski, Patterns in prehistory: humankind’s first three milion years,
Oxford, New York, 2007.
B. Kemp, Starożytny Egipt: Anatomia Cywilizacji, Warszawa, 2009.
K. A. Bard, Introduction to the archaeology of ancient Egypt, Malden, Oxford,
2007.
J. Śliwa (aut. i red.), J.
Chochorowski, K. M. Ciałowicz, M. Kaczanowska, J. K. Kozłowski, J. A.
Ostrowski, J. Wolska-Lenarczyk, A. Zemanek, J. Źrałka (aut.), Wielka
Historia Świata : Tom 2 : Stary i Nowy Świat. Od „rewolucji” neolitycznej do
podbojów Aleksandra Wielkiego, Kraków, 2005.
J. Brooke, Climate change
and the course of global history : A Rough Journey, Studies in environment
and history, Cambridge, New York, 2014.
K. Radner, N. Moeller, D. T.
Potts (aut. i red.), The Oxford history of the ancient Near East:
Volume 1. From the beginnings to Old Kingdom Egypt and the dynasty of Akkad,
Oxford, 2020.
A. Ziółkowski, Historia
Powszechna. Starożytność, Warszawa, 2009.
P. Tallet, G. Marouard, The harbor of Khufu : On the red sea coast at Wadi Al-Jarf, Egypt,
Near Eastern Archaeology, 77 (1), 2014, s. 4-14.
P. Tallet, G. Marouard, The Harbor Facilities of King Khufu on the Red Sea Shore: The Wadi al-Jarf/Tell Ras Budran System, Journal
of the American Research Center in Egypt, Vol. 52 (2016), s. 135-177.
P. Tallet, Les
papyrus de la Mer Rouge I, Le journal de Merer, (papyrus Jarf A et B),
MIFAO 136, Cairo, 2017.
P. Tallet, M. Lehner, The Red Sea Scrolls: How Ancient Papyri Reveal the Secrets of the
Pyramids, London, New York, 2022.
N. Moelller, The Archaeology of Urbanism in Ancient Egypt: From the Predynastic
Period to the End of the Middle Kingdom, Cambridge, 2016.
Dolny Egipt i Delta Nilu, zdjęcie ze statku kosmicznegoEgipt i Dolina Nilu, zdjęcie ze statku kosmicznegoEgipt w okresie Starego Państwa, mapa
Tzw. Kamień z Palermo
Tzw. Kanon TuryńskiLista Królów z AbydosKamień z Południowej Sakkary
Nekropola Umm el-Qaab w AbydosPaleta NarmeraPrzedstawienia z Buławy NarmeraFragment naczynia z serechem Narmera z Nahal Tillah w IzraeluNaczynie z serechem Narmera z TarchanTabliczka Hor-Aha z NagadaNaczynie z inskrypcją króla Hor-AhaStela króla DżeraStela nagrobna króla DżetaStela królowej MerneithTabliczka króla DenaGrobowiec króla Dena w Abydosalabastrowe naczynie z imieniem HemakiOdcisk pieczęci króla AnedżibaTabliczka króla Semercheta z AbydosStela króla Ka'aNaczynie kamienne z inskrypcją króla HetepsechemuiStela króla RanebaRzeźba króla NineczeraDiorytowe naczynie z inskrypcją NineczeraKamienne naczynie z inskrypcją króla PeribsenaOdcisk pieczęci PeribsenaRzeźba króla ChasechemuiGrobowiec króla Chasechemui z Abydos
Krzemienny nóż i wapienna waza ze złotą pokrywką z grobu ChasechemuiBazaltowa głowa cudzoziemca, rzeźba z TebRzeźba króla Dżesera z SakkaraRelief przedstawiający Dżesera w trakcie święta SedPrzedstawienia Dżesera z SakkaraKompleks grobowy Dżesera w Sakkara, zdjęcie lotniczePiramida schodkowa w SakkaraMur i brama kompleksu grobowego w Sakkara
Łódź pogrzebowa Chufu i jej rekonstrukcjeRzeźba faraona DżedefreRzeźba króla ChafrePiramida Chafre i SfinksWnętrze świątyni grobowej króla ChafreRzeźba króla Menkaure w otoczeniu bogińPiramida Menkaure w GiziePlan osiedla robotników w GizieRekonstrukcja osiedla robotników w GizieWykopaliska na terenie osiedla robotników w GizieBudowa piramid, rekonstrukcjaPlan części osiedla Kom el-HisnPapirus z AbusirPrzerys tabeli z papirusu z AbusirPrzynoszenie ofiar, relief z czasów V dynastiiMapa starożytnego Memfis
Plan miasta z okresu Starego Państwa na ElefantynieRekonstrukcja świątyni Satet na ElefantynieRekonstrukcja miasta przy piramidzie królowej ChentkausPlan miasta Ain AsilPlany domów z okresu Starego Państwa z Ain AsilPozostałości nabrzeża i magazynów portowych z Wadi al-Jarf
Dziennik Merera z Wadi al-JarfFort Chufu z Tell Ras Budran na SynajuRelief naskalny Niuserre z Wadi MagharahTurkusKrajobraz Półwyspu SynajCeramika kultury KermaStatki powracające z Lewantu na reliefie ze świątyni grobowej SahureSahure i drzewka z rodziny osoczynowatych, relief ze świątyni grobowejAzjatyccy jeńcy na reliefie ze świątyni grobowej SahureEkspedycja do Puntu na reliefie ze świątyni grobowej SahureMirraRekonstrukcja egipskiego statkuSzkutnicy, relief z czasów Starego PaństwaStanowisko Tell es-SakanCeramika egipska z Tell es-SakanEgipska penetracja Kanaanu, mapaOblężenie miasta w Kanaanie, relief z grobowca Inti, V dynastiaRuiny starożytnego Byblos
Personifikacje nomów i posiadłości - relief ze świątyni grobowej SahureRuiny piramidy SahureRelief przedstawiający króla Neferirkare IRuiny piramidy Neferirkare I w AbusirRzeźba króla NiuserreRelief przedstawiający króla Niuserre w czasie święta SedBrama granitowa świątyni solarnej faraona Niuserre
Rekonstrukcja świątyni solarnej Niuserre w Abu GurobOłtarz świątyni solarnej NiuserreKarmienie ptaków i wiązanie łodzi z papirusu, relief ze świątyni solarnej NiuserreNiuserre na tronie wśród bóstw, relief ze świątyni solarnej NiuserreSceny rolnicze i myśliwskie, relief ze świątyni solarnej NiuserreRuiny piramidy Niuserre w AbusirRzeźba króla MenkauhoraPlan nekropoli w SakkaraPlan nekropoli w AbusirPlan nekropoli w północnej SakkarzeInskrypcja króla Dżetkare IsesiRuiny piramidy Dżetkare Isesi w SakkaraRelief przedstawiający króla Unisa karmionego przez boginięKomora grobowa z sarkofagiem w piramidzie Unisa
"Teksty piramid" z grobowca UnisaRuiny piramidy Unisa w Sakkara
Płaskorzeźby z mastaby Merib, okres IV dynastii
Płaskorzeźby z grobowca wezyra Mehu, okres VI dynastii
Płaskorzeźby z grobowa Ny-anch-nesuta, okres VI dynastiiRelief z mastaby Hetepracheta, okres V dynastii
Meble z grobowca królowej Hetepheres I, matki króla ChufuRzeźba księżcia Rahotepa, okres IV dynastii
Reliefy z grobowca Achetotepa, okres V dynastiiRolnicy, relief z mastaby Ti, okres V dynastiiUprawa roli w czasach Starego Państwa, rekonstrukcjaStaroegipski warsztat metalurgiczny rekonstrukcjaStatki z czasów Starego Państwa na pełnym morzu, rekonstrukcjaEgipska eksedycja wojskowa na pustyni, rekonstrukcjaWydobycie granitu w Asuanie, rekonstrukcjaHandel na targowisku, scena z grobowca Fetekti z Abusir, czasy V dynastiiRzeźba króla Teti"Teksty Piramid" z grobowca króla Teti
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz