Najstarsze cywilizowane społeczeństwa na obszarze Nowego Świata pojawiły się w Ameryce Południowej na obszarze Andów i sąsiadujących z nimi wybrzeży Oceanu Spokojnego. Procesy rozwoju, które prowadziły od małych, zbieracko-łowieckich społeczeństw paleoindiańskich do powstania pierwszych wysoko rozwiniętych kultur opartych o rolnictwo, wymianę, hierarchię społeczną i rozwinięte religie były długie i zawiłe. Cywilizacje Nowego Świata wykształciły się w odmiennych warunkach ekologicznych, geograficznych i klimatycznych, niż te, które powstały na obszarach Starego Świata (Azji, Afryki i Europy). Inaczej przebiegał też rozwój technologii. Odmienne były rośliny uprawne i formy rolnictwa. Zadecydowało to o ich oryginalnych cechach i wyraźnej odrębności. Mimo to widoczne są także pewne cechy wspólne, charakteryzujące cywilizacje obu obszarów i prawidła ich rozwoju. Zarówno w Starym jak i w Nowym Świecie kluczowe było opanowanie umiejętności uprawy roli i przyjęcie osiadłego trybu życia. W obydwu przypadkach ewolucja społeczeństw doprowadziła do powstania organizacji państwowych lub quasi-państwowych opartych o hierarchię społeczną, wierzenia religijne i technologie.
Ameryka Południowa to kontynent o
powierzchni 17,8 mln kilometrów kwadratowych, leżący w przeważającej części na
półkuli południowej Ziemi. Leży także w całości na półkuli zachodniej. Jest
czwartym pod względem powierzchni kontynentem na Ziemi. Kontynent
południowoamerykański jest bardzo zróżnicowany pod względem ukształtowania
powierzchni, krajobrazów, stref klimatycznych i biomów. Z wysokimi górami (np.
Andy) sąsiadują tu rozległe niziny (np. Nizina Amazonki), a z pustyniami
wilgotne lasy równikowe i stepy. Przez Przesmyk Panamski i Antyle łączy się z Ameryką
Północną. Cieśnina Drake’a oddziela ją od Antarktydy. Od wschodu opływa ją
Ocean Atlantycki, a od zachodu Spokojny. Jest ona zatem mocno izolowana od
reszty kontynentów naszej planety, łącząc się wąskim przesmykiem lądowym
jedynie z Ameryką Północną. Jej rozciągłość z północy na południe wynosi ok.
7400 kilometrów, a ze wschodu na zachód ok. 5200 km. Jest zatem lądem wybitnie
rozciągniętym południkowo. Kontynent leży niemal w całości w obrębie
południowoamerykańskiej płyty tektonicznej litosfery i tworzy zwarty cokół
kontynentalny. Wspomniana płyta graniczy z płytą Nazca na zachodzie, karaibską
i północnoamerykańską na północy, antarktyczną i płytą Scotia na południu oraz
z płytą afrykańską na zachodzie. Płyta południowoamerykańska przesuwa się w kierunku
zachodnim na skutek ruchów materii płaszcza ziemskiego. Główny, krystaliczny
trzon kontynentu stanowi prekambryjska platforma południowoamerykańska, będąca
częścią prakontynentu Gondwany. Składają się na nią tarcze:
środkowobrazylijska, wschodniobrazylijska i gujańska oraz leżące pomiędzy nimi
obniżenia-syneklizy: Amazonki, Sao Francisco, Paranaiby i Parany. Tarcza
gujańska zbudowana jest z gnejsów, czarnokitów i granulitów sprzed 3,4-3,1 mld
lat z młodszymi intruzjami. Najstarsze skały tarczy wschodniobrazylijskiej
liczą sobie 3,8-2,7 miliarda lat. Wyższe warstwy platformy
południowoamerykańskiej zbudowane są z nieco młodszych skał liczących 2,0-1,9
mld lat. Są to pochodzące z młodszego proterozoiku gnejsy, kwarcyty, fyillity i
skały magmowe, a także zlepieńce, piaskowce, arkozy i łupki ilaste. Wyżej leżą
triasowe i kredowe zlepieńce, piaskowce, arkozy i łupki ilaste, które zachowały
się jedynie lokalnie. W syneklizach osadziły się utwory paleozoiczne, kredowe i
trzeciorzędowe. Są to głównie zlepieńce, piaskowce, mułowce, łupki ilaste i
wapienie i żyły skał magmowych. Pokryte są one czwartorzędowymi utworami
aluwialnymi. Z syneklizy Parany pochodzą kenozoiczne trapy bazaltowe i wielkiej
grubości. W orogenezie alpejskiej utworzył się wielki łańcuch górski Andów,
powstały na granicy płyt tektonicznych: południowoamerykańskiej, Nazca,
kokosowej i antarktycznej. Andy zbudowane są ze skał pochodzących z różnych
okresów geologicznych od prekambru do kenozoiku. Są wśród nich zarówno skały
osadowe, zmetamorfizowane jak i magmowe. Tworzeniu tego łańcucha górskiego
towarzyszył wzmożony wulkanizm i intruzje magmy. Jego rzeźbę ukształtowały
lodowce górskie w plejstocenie. Andy dzielą się na część północną, środkową i
południową. Część północna, leżąca w strefie równikowej składa się z
ośnieżonych i zlodowaconych masywów górskich oraz wulkanów o ogromnej,
przekraczającej 6000 metrów wysokości. W części środkowej pomiędzy górami leżą
suche płaskowyże (puna). W Andach
Południowych łańcuchy górskie poprzecinane są poprzecznymi dolinami
tektonicznymi, często wypełnionymi wodami jezior. Andy ciągną się na długości
niemal 9000 km z północy na południe. Składają się x kilku równoległych
łańcuchów górskich. Ich najwyższy szczyt to Aconcagua, liczący 6959 m n. p. m. Od
zachodu Andy graniczą z wybrzeżem Oceanu Spokojnego, a od zachodu z aluwialnymi
nizinami Orinoko, Amazonki i La Platy. Powierzchnia tych nizin została
ukształtowana przez wielkie rzeki wraz z ich dopływami: Amazonkę, Orinoko,
Paranę i Paragwaj. Na obszarze Niziny Amazonki pod wierzchnią warstwą
czwartorzędowych osadów aluwialnych leżą morskie i lądowe osady trzeciorzędu, a
niżej morskie osady kredy i sfałdowane utwory paleozoiczne. Synekliza Amazonki
leży pomiędzy tarczą gujańską a tarczą środkowobrazylijską. Tarcze te od
prekambru podlegały ruchom wypiętrzającym i zostały pokryte młodszymi skałami
osadowymi. Zapadlisko Orinoko-La Plata powstało na przełomie kredy i
trzeciorzędu na skutek wypiętrzenia Andów. Południowo-wschodnią część Ameryki
Południowej zajmuje platforma patagońska zbudowana z prekambryjskich i
paleozoicznych skał, które uległy sfałdowaniu podczas orogenezy kaledońskiej i
hercyńskiej w erze paleozoicznej. Większa część Ameryki Południowej znajduje
się w strefie międzyzwrotnikowej. Na klimat wpływ wywiera tu przede wszystkim
ukształtowanie powierzchni oraz cyrkulacja pasatowa. Wielką barierę dla
wędrujących mas powietrza stanowi łańcuch górski Andów. Dominują wyże
podzwrotnikowe półkuli północnej, pomiędzy którymi rozciąga się obszar niskiego
ciśnienia. Istotną rolę w kształtowaniu klimatu kontynentu odgrywają opływające
go prądy morskie, przede wszystkim Prąd Brazylijski (ciepły) oraz prąd
Peruwiański (zimny). Południowa część kontynentu znajduje się w zasięgu
polarnych niżów. Większa część Ameryki Południowej znajduje się w strefie
klimatów równikowych. Na Nizinie Amazonki panuje klimat równikowy wilgotny. Obfite
opady występują tu przez cały rok. Klimat podrównikowy wilgotny
charakterystyczny jest dla Niziny Orinoko, Niziny Boliwijskiej, Wyżyny Gujańskiej
i Wyżyny Brazylijskiej. Na tych obszarach szczególne natężenie opadów przypada
na lato, a zima jest porą suchą. Dalej na południe rozciąga się strefa klimatów
zwrotnikowych, obejmująca południową część Wyżyny Brazylijskiej i Nizinę La
Platy. Południowa część kontynentu to domena podzwrotnikowej i umiarkowanej
strefy klimatycznej. Obszar Andów zdominowany jest w większości przez suchy,
kontynentalny klimat górski. Jest on w rzeczywistości bardzo zróżnicowany i
charakteryzuje się piętrowością, uzależnioną od wysokości danego obszaru nad
poziomem morza. Południowy skraj kontynentu leży w strefie klimatów
okołobiegunowych. Wybrzeża Oceanu Spokojnego charakteryzują się klimatem
wybitnie morskim. Obszar omawianego kontynentu leży w zlewiskach oceanów
Atlantyckiego i Spokojnego. Występują tu jedne z najgęstszych sieci rzecznych
na Ziemi. Prym wiedzie Amazonka, druga po Nilu pod względem długości rzeka na
naszej planecie, licząca ok. 7000 km. Powstaje ona z połączenia rzek Maranon i
Ukajali. Jej dorzecze zajmuje 7,3 mln km kwadratowych. Amazonka posiada
kilkaset dopływów. Rzekę zasilają śniegi, deszcze i lodowce andyjskie. Kolejne
rozległe systemy rzeczne tworzą Parana i La Plata, a także Orinoko. W Ameryce
Południowej, zwłaszcza w Andach znajdują się liczne jeziora pochodzenia
tektonicznego i polodowcowego. Największe wśród nich to Maracaibo, Patos, Poopo
i Titicaca. Gleby kontynentu rozwinęły się głównie na piaszczysto-ilastych
pokrywach zwietrzelinowych i młodych osadach aluwialnych. Na obszarach
wilgotnych lasów równikowych dominują czerwonożółte gleby ferralitowe
(laterytowe). W południowej części kontynentu ukształtowały się gleby
ferralitowe, brunatnoziemy, kasztanoziemy, buroziemy i gleby szarobrązowe. W
obszarach chłodniejszych na południu występują gleby łąkowe, próchniczne,
gliniaste, ciemnopróchniczne, buroziemy i czarnoziemy. W Andach dominują gleby
wulkaniczne, inicjalne, brunatne i solonczaki. W Ameryce Południowej występuje
typowa roślinność państwa neotropikalnego: wilgotne, wiecznie zielone lasy równikowe
(północna i środkowa część kontynentu z Niziną Amazonki), górskie lasy
równikowe (stoki Andów), sawanny i widne lasy zrzucające liście w porze suchej
(Wyżyna Brazylijska, Wyżyna Gujańska, Wyżyna Parany, stoki Andów), stepy i
półpustynie (Nizina La Platy, Wyżyna Patagońska), pustynie (Atacama, Sechura),
wysokogórskie formacje puna i paramo (Andy).
Klimat i warunki naturalne
kontynentu południowoamerykańskiego podlegały w poprzednich epokach wielu
istotnym zmianom. Te fluktuacje miały istotny wpływ na życie i działalność grup
ludzkich zamieszkujących obszary tego kontynentu. Szczególnie ważne okazały się
zmiany klimatyczne i środowiskowe, które zachodziły na Ziemi w środkowym
holocenie. Największy wpływ na klimat zachodnich wybrzeży Ameryki Południowej
ma tzw. zjawisko El Niño – oscylacji południowej (ENSO), pojawiające się na
zwrotnikowych wodach Oceanu Spokojnego. Napędza je zachodniopacyficzny obszar
cieplejszych wód, ciągnący się wzdłuż równika na północny wschód od wysp
Indonezji. Omawiane zjawisko polega na okresowych oscylacjach zimnych i
ciepłych wód pomiędzy obszarem zachodniopacyficznym a wybrzeżami Ameryki
Południowej. Oscylacje te oddziałują na zwrotnikowe komórki Hadleya. W fazie
zjawiska znanej jako La Niña ostra susza dotyka nizinne obszary na pacyficznym
wybrzeżu kontynentu południowoamerykańskiego i południową część Ameryki
Północnej. W fazie El Niño następuje osłabienie działania komórek Hadleya i
cyrkulacji wzdłuż równika nad Pacyfikiem. Wskutek tych procesów następuje wtedy
zjawisko rozwoju silnych wiatrów wiejących nad oceanem z zachodu na wschód,
pchając ciepłe wody w kierunku środkowego i wschodniego Pacyfiku. Na
pacyficznym wybrzeżu Ameryki Południowej ta faza zjawiska często przynosi
katastrofalne wydarzenia pogodowe. W wysokich Andach i na Nizinie Amazońskiej
występują wtedy susze. Przyczyną stojącą za zjawiskiem El Niño są najpewniej
wahania nasłonecznienia powierzchni Ziemi i zmiany w cyrkulacji mas powietrza
nad Oceanem Spokojnym. W środkowym holocenie zjawisko El Niño podlegało
istotnym zmianom, zwłaszcza w okresie 5000-3000 przed Chr. Na skutek wahania
osi ziemskiej spadło wówczas nasłonecznienie północnej półkuli i wzrosło
jednocześnie nasłonecznienie półkuli południowej. Zachodniopacyficzny obszar
cieplejszych wód zaczął się ochładzać, osłabiając cyrkulację monsunową nad Azją.
Jednocześnie przesunięcie międzyzwrotnikowej strefy zbieżności na południe stało
się przyczyną wzmocnienia cyrkulacji monsunowej na atlantyckim wybrzeżu Ameryki
Południowej, przynosząc całemu temu kontynentowi wzrost opadów i ogólnej
wilgotności. Faza El Niño zaczęła regularnie przynosić na pacyficzne wybrzeże
kontynentu deszcze, a faza La Niña – wielkie
okresy suszy. Ta zmiana klimatyczna widoczna jest w osadach jeziornych Ekwadoru
i sedymentach morskich na wybrzeżu Peru około 3700-3200 lat przed Chr. Około
3000 lat przed Chr. na terenie obecnego Ekwadoru nastąpił stuletni cykl oscylacji
południowej, w czasie którego podczas 23 lat występowało silne zjawisko El Niño.
W kolejnym stuleciu powracało ono w ciągu 15 lat. Oscylacja południowa
wzmocniła się bardzo wyraźnie, przynosząc cykle silnych zjawisk El Niño/ La
Niña, skutkujące wyraźnymi, cyklicznymi i regularnymi okresami wysokich opadów
i suszy, które dotknęły południowoamerykańskie brzegi Oceanu Spokojnego. Efektem
była intensyfikacja gospodarki rolnej wśród społeczności zamieszkujących
zachodni skraj kontynentu. Wąska strefa przybrzeżna, w poprzednich okresach
stanowiąca pustynię, stała się obszarem sprzyjającym uprawie roli. Oprócz
intensywnych opadów fazy El Niño przynosiły także wzbogacenie przybrzeżnych wód
oceanicznych w materię organiczną. Efektem była obfitość ryb sardelowatych i
sardynek oraz mięczaków w wodach u brzegów Peru i Ekwadoru, co sprzyjało
rozwojowi rybołówstwa, które stało się głównym źródłem pożywienia w okresach
suszy. Rozwój rolnictwa i pozyskiwania zasobów morskich prowadził do
intensyfikacji osadnictwa i wzrostu złożoności organizacji społecznej.
Zamieszkujące wybrzeże pacyficzne grupy ludzkie, uprzednio trudniące się
zbieractwem, łowiectwem i rybołówstwem przekształciły się w społeczności
bazujące na irygacyjnej uprawie dyniowatych, bawełny i fasoli oraz na
rybołówstwie i zbiorze mięczaków. Przeszły do osiadłego trybu życia i
zamieszkiwania dużych osiedli zaopatrzonych w ceremonialne platformy i place. Społeczności
te podlegały zwierzchniej władzy elit i wyspecjalizowały się w uprawie bawełny
i w produkcji tkanin, które stały się przedmiotem wymiany i handlu z innymi
grupami.
Wedle badaczy podtrzymujących
tzw. morską hipotezę rozwoju andyjskich i nadbrzeżnych kultur, rybołówstwo i
zbiór mięczaków morskich były wystarczającą podstawą dla rozwoju osiadłych i stabilnych
społeczności na wybrzeżu Peru i Chile jeszcze przed upowszechnieniem się
rolnictwa. Nieznające ceramiki i stabilnej uprawy społeczności zaczęły wznosić
stałe osady i budynki o charakterze publicznym. Jednak rudymentarna uprawa
niektórych gatunków roślin zaczęła się u wspomnianych społeczności dość
wcześnie. Jedną z takich wczesnych osad była położona w Dolinie Chicama na
północnym wybrzeżu Peru Huaca Prieta. Była to osada zamieszkana przez kilka set
osób i zabudowana niewielkimi domami z otoczaków. Mieszkańcy pozyskiwali ryby i
mięczaki morskie i trudnili się prostą uprawą udomowionych roślin: bawełny,
tykwy, papryczek chili, paciorecznika indyjskiego i fasoli. Choć Hauca Prieta
było już zasiedlone ok. 13,7 tys. lat temu, to stała osada rozwijała się tu już
okresie 8979-7500 przed Chr. aż do ok. 500-200 lat przed Chr. Około 7572-6538
przed Chr. mieszkańcy zaczęli wznosić platformę ziemną w postaci kopca o
wymiarach podstawy 25 na 35 metrów i o wysokości 5 metrów. Stała osada i
monumentalne budownictwo istniały zatem w Huaca Prieta, kiedy jego mieszkańcy
zajmowali się łowiectwem, zbieractwem i rybołówstwem, jeszcze przed opanowaniem
tajników uprawy roli. W kolejnych fazach kontynuowano budowę i upiększanie
platformy, która miała wyraźne przeznaczenie religijne. Wzniesiono obok niej
także ogrodzony murem, zagłębiony dziedziniec. Z okresu 6700-4000 przed Chr.
pochodzą odkryte w Huaca Prieta i na sąsiednim stanowisku ślady uprawy i
spożycia udomowionej kukurydzy. Nie była ona jednak w tym okresie rośliną o
pierwszorzędnym znaczeniu, a tym bardziej podstawą wyżywienia. Kiedy mieszkańcy
Huaca Prieta zajęli się rolnictwem dokonali integracji nowego rodzaju
gospodarki wytwórczej ze starszą gospodarką przyswajalną. Na wybrzeżu
środkowego Peru odkryto także osadę La Paloma, która rozwijała się około
6600-3400 lat przed Chr. Odkryto tu pozostałości domów wzniesionych na
szkieletach z wierzby i trzciny i pokrytych trzcinowymi matami. Analiza
szczątków ludzkich z tutejszego cmentarzyska wskazuje na stopniowy wzrost
długości życia, polepszanie się warunków higienicznych i wyżywienia wśród
kolejnych pokoleń mieszkańców osiedla. Mieszkańcy La Paloma odżywiali się
zebranymi dzikimi roślinami, rybami, skorupiakami i upolowanymi ssakami
morskimi. Uprawiali także dyniowate i fasolę. U ujścia rzeki Rio Supe
archeolodzy odkryli osadę Aspero o powierzchni 12 hektarów, której towarzyszyły
kopce spełniające funkcję grobową i ceremonialną. Jeden z kopców zawierał
pochówek osoby dorosłej i dziecka i był użytkowany w okresie ok. 3135-1957
przed Chr. Osoba dorosła została pochowana bez darów grobowych, natomiast przy
zwłokach dziecka złożono tkaniny i ponad 500 paciorków z muszli, kości i
kamienia. Na innym kopcu odkryto konstrukcję kultową, użytkowaną w okresie
4052-2023 przed Chr. Składała się ona z zespołu małych pomieszczeń z wąskimi
wejściami. W środku znaleziono przedmioty wotywne w postaci ozdobnych
drewnianych lasek i figurek ludzi wykonanych z niewypalanej gliny. Mieszkańcy
Aspero byli osiadłymi rybakami. Ich społeczność wykazywała już ślady
zróżnicowania statusu poszczególnych członków, co było wstępem do budowy
późniejszych społeczeństw zhierarchizowanych, które w następnych epokach miały
zdominować obszar andyjski. W Huaynuná, położonym nad zatoką u ujścia rzeki Rio
Casma na środkowym wybrzeżu Peru odkryto śmietnisko muszlowe zawierające oprócz
szczątków mięczaków i ryb także pozostałości ziemniaków, bawełny, batatów i paciorecznika
indyjskiego. Rośliny uprawne mogły pochodzić z wymiany z innymi
społecznościami, bądź z ogrodów uprawianych z dala od osady. Huaynuná rozwijało
się w okresie ok. 2900-1527 przed Chr. Jego mieszkańcy zajmowali proste chaty.
Jeden z odkrytych tu budynków posiadał pokrytą tynkiem podłogę oraz palenisko z
przewodem wentylacyjnym poprowadzonym pod podłogą. Takie systemy wentylacyjne
były charakterystyczne dla kultur Mito i Kotosh z centralnych Andów oraz dla
nadmorskiego stanowiska Caral. Na pobliskim wzgórzu wzniesiono terasy i schody,
a na szczycie jednej z teras małe pomieszczenie z otoczaków i zaprawy. Mieszkańcy
Huaynuná wyraźnie poświęcali swój czas i wysiłek na budowę konstrukcji o
charakterze publicznym i kultowym. Podobnie czyniły inne społeczności
środkowego wybrzeża Peru około 3000 lat przed Chr., a także mieszkańcy
południowo-zachodniego Ekwadoru, czyniąc użytek ze zbiorowego wysiłku. Była to
zapowiedź powstawania monumentalnych centrów ceremonialnych na terenie Peru w
III tys. przed Chr. Dzięki zimnemu prądowi Humboldta, opływającemu peruwiańskie
pacyficzne wybrzeża możliwe było prowadzenie gospodarki opartej o rybołówstwo i
zbiór mięczaków, która dostarczała dużych ilości pokarmu osiadłym na brzegu
oceanu społecznościom. Od ok. 6000 lat przed Chr. populacje zamieszkujące
wybrzeże Peru stawały się coraz liczniejsze i coraz bardziej osiadłe. Przypominało
to efekty neolitycznej transformacji demograficznej na obszarze Starego Świata.
Także w Peru rolnictwo stopniowo zyskiwało na znaczeniu w gospodarce miejscowych
ludów, które zaczęły się osiedlać w pobliżu dolin rzecznych. Coraz większą role
w życiu mieszkańców nadmorskich osad zaczęła spełniać uprawa bawełny,
dostarczającej surowca do produkcji tkanin.
Pierwszą rozwinięta kulturą
protomiejską, bądź prawie zurbanizowaną była tzw. kultura Caral-Supe, nazywana
także cywilizacją Caral-Norte Chico. Rozwijała się ona w regionie Caral w
północnej części centralnego wybrzeża Peru. Monumentalne budowle wyraźnie
poprzedzające te z Caral pojawiły się na stanowisku Nanchoc w dolinie rzeki Río
Zaña w północnym Peru. Około 6000-5500 lat przed Chr. zbudowano tu dwa długie
kopce licowane kamieniem. Najprawdopodobniej zostały one wzniesione wspólnym
wysiłkiem grup plemiennych i krewniaczych, które zaczęły tworzyć konstrukcje o
publicznym, wspólnotowym charakterze. Z biegiem czasu tradycja budowy kopców i
platform upowszechniała się wśród społeczności peruwiańskiego wybrzeża, tak
samo jak metoda budowy, polegająca na układaniu ważący ok. 11 kg siatkowych
toreb z kamieniami, które tworzyły konstrukcję kopca. Obecność takich toreb
może świadczyć o istnieniu przymusowej pracy członków społeczności, którzy musieli
dostarczyć określoną ilość ładunków kamienia na budowę. Około 3100-1800 lat
przed Chr. w regionie zwanym Norte Chico, w dolinach rzek Supe, Huara,
Pativilca, Fortaleza rozwijały się dziesiątki osad, których mieszkańcy osiągnęli
znaczny stopień społecznego i gospodarczego rozwoju. Jednak najważniejszym
osiedlem rodzącej się tu cywilizacji stało się Caral, położone na południowym
skraju doliny rzeki Supe. Było monumentalne centrum ceremonialne zajmujące ok.
66 hektarów. W jego skład wchodziły kopce i platformy, zagłębione dziedzińce i
rozlegle place. Kompleks ceremonialny był otoczony dzielnicami mieszkalnymi.
Caral było najprawdopodobniej pierwszym miastem, jakie powstało w Obu
Amerykach. Stało się wielkim zurbanizowanym centrum dla społeczności zamieszkujących
wybrzeże Peru. Początki tego centrum sięgają lat 3200 przed Chr. Największe
budowle powstały nieco później, bo od. Ok. 2900-2800 przed Chr. Wśród licznych
publicznych budowli Caral można wyróżnić sześć dużych kopców-platform.
Największym z nich jest tzw. Wielka Świątynia o wymiarach podstawy 170 m na 149
m i wysokości prawie 30 metrów. U stóp tej budowli znajduje się rozległy, okrągły,
zagłębiony dziedziniec połączony schodami ze szczytem Świątyni. Naprzeciw tego
założenia wzniesiono tzw. Świątynię Amfiteatru, budynek składający się z wielu
pomieszczeń i kolejnego zagłębionego dziedzińca. W obrębie tego założenia
archeolodzy odkryli wiele piszczałek wykonanych z kości kondorów i pelikanów,
które mogły być używane w czasie ceremonii religijnych i procesji, które się tu
odbywały. Kopce i dziedzińce były miejscami złożonych ceremonii religijnych.
Kopce były starannie otynkowane i wzniesione z wielu ładunków kamienia transportowanego
w siatkowych torbach. W ich centralnej części znajdowały się klatki schodowe
umożliwiające dotarcie na płaskie szczyty. Stanowiska z architekturą
monumentalną były centrami ceremonialnymi i pielgrzymkowymi dla okolicznych
społeczności. Ich pojawienie się sygnalizuje przejęcie władzy przez elity religijne
i polityczne, sprawujące kontrolę za pośrednictwem obrzędów i ceremonii. Forma
kopca nawiązywała do świętych szczytów zamieszkanych przez bóstwa deszczu. Mieszkańcy
wybrzeża Peru wierzyli w istnienie rozgałęzionego panteonu bóstw, z którymi
kontaktowały się kapłańskie elity składające ofiary na szczytach platform i
kopców. Były to głównie bóstwa ziemi i deszczu, które, jak wierzono były
odpowiedzialne za zjawiska atmosferyczne, żyzność ziemi i plony. Wedle wierzeń
andyjskich pierwsi ludzie na ziemi wyszli z jaskiń i podziemnych źródeł. Ten
mit wyjaśnia tendencję mieszkańców regionu do budowania w pół zagłębionych i
podziemnych struktur o charakterze kultowym. Mieszkańcy Caral stanowili już
typową społeczność rolniczą, uprawiającą fasolę, dyniowate, bataty, awokado i
przede wszystkim bawełnę. Nie tylko konsumowali płody rolne, ale wymieniali je
za ryby i owoce morza z grupami zamieszkującymi brzeg oceanu. Rolnictwo
irygacyjne i eksploatacja zasobów morskich dostarczających białka stały się
podstawą gospodarowania mieszkańców zurbanizowanych centrów z wybrzeża
peruwiańskiego. Wykopaliska w Caral ujawniły także istnienie domów mieszkalnych
i rytualny obiekt w postaci wentylowanego paleniska. Caral stało się centrum
regionu osadnictwa w dolinie rzeki Supe, obejmującego 18 innych osiedli. Każde
osiedle miało inną funkcję gospodarczą i zajmowało określone miejsce w zhierarchizowanej
sieci osad podlegającej Caral. Niektóre z nich dorównywały powierzchnią Caral,
lub były nawet rozleglejsze. Rolnictwo irygacyjne i rybołówstwo dostarczało
wystarczającej ilości pożywienia dla rozrastającej się populacji i dla nowych
elit. Istniał już złożony system wymiany pomiędzy społecznościami
zamieszkującymi wybrzeże i tymi, które zasiedlały obszary w głębi lądu. Sieć obejmująca
osady lądowe i nadbrzeżne, która narodziła się na północno-środkowym wybrzeżu Peru
rozrastała się stopniowo na południe i północ. Mieszkańcy doliny Supe mieli
dostęp do miejsc występowania mięczaków morskich z rodzaju Spondylus, których muszle były cenionym surowcem służącym do wyrobu
ozdób. Innym ważnym zasobem była bawełna. Uprawiali oni gatunek znany pod
łacińską nazwą Gossypium barbadense,
czyli bawełny peruwiańskiej. Wytwarzane z niej włókna były używane do produkcji
tkanin, sieci i sznurów rybackich. Bawełniane wyroby były najprawdopodobniej
głównym przedmiotem wymiany z rybackimi społecznościami zamieszkującymi
wybrzeża. Dzięki dostępowi do tak poszukiwanych produktów ludzie z Caral mogli
uczestniczyć w wymianie z innymi społecznościami andyjskimi. Pomiędzy 3000 a
2000 r. przed Chr. w omawianym regionie zaczęły powstawać coraz większe
struktury ceremonialne, których budowa wymagała wielkiej ilości materiałów i
potężnej siły roboczej pozostającej do dyspozycji elit. Powstawały kolejne
budowle publiczne w Caral i Aspero. Około 2400 lat przed Chr. wszystkie
monumentalne budowle w Caral zostały przebudowane tak, aby, wszystkie były
zwrócone w kierunku centralnego, węzłowego placu. Ta ważna zmiana związana była
ostatecznym utwierdzeniem hegemonii elit Caral nad osadami w dolinie rzeki Supe
i pojawieniem się silnej, scentralizowanej władzy. Budowa monumentalnych
konstrukcji osiągnęła wówczas apogeum. Elity obsługujące budowle świątynne
zamieszkiwały pobliskie budynki o charakterze pałacowym. Każdemu wielkiemu
budynkowi kultowemu towarzyszyła mała „świątynia ognia” z podpodłogową
wentylacją, w której składano ofiary całopalne. Większa część zwykłych
mieszkańców Caral zamieszkiwała wówczas dzielnicę w pobliżu rzeki, zabudowaną
trzcinowymi chatami. Obecność magazynów na niektórych stanowiskach kultury
Caral-Norte Chico wskazywałaby na scentralizowaną kontrolę elit nad gospodarką
i składowanie niektórych zasobów.
Innym dużym centrum
funkcjonującym w tej epoce było Sechin Bajo, położone po północnej stronie
doliny rzeki Casma, w pobliżu doliny rzeki Sechin. Funkcjonowało ono ok.
3500-1300 lat przed Chr. Jego mieszkańcy opierali swoją egzystencję na
gospodarce rolnej. Sechin Bajo zajmowało powierzchnię 37 hektarów. Odkryto tu
pozostałości wielu różnorodnych konstrukcji z różnych okresów funkcjonowania
stanowiska. Jedną z najbardziej okazałych była platforma znana jako Primer Edificio,
wzniesiona ok. 3500-2900 lat przed Chr. Była ona kilkukrotnie przebudowywana.
Dodano jej także zagłębiony dziedziniec. Sechin Bajo jest jednym z najstarszych
zurbanizowanych centrów ceremonialnych w Peru. Przestało ono funkcjonować około
1300-1000 lat przed Chr., kiedy to funkcję głównego ośrodka ceremonialnego
doliny Casma przejęło pobliskie Cerro Sechin, które pozostało ważnym ośrodkiem
przez następne 1500 lat. Stanowiska Sechin Bajo i Cerro Sechin należały do
potężnego kompleksu Sechin Alto, położonego w dolinie rzeki Casma, który zyskał
na znaczeniu w okresie formatywnym. Był to zespół składający się z 3 stanowisk
(Taukachi-Konkan, Sechin Bajo, Sechin Alto). Innym dużym centrum ceremonialnym
z monumentalnymi budynkami było stanowisko Bandurria, które funkcjonowało ok.
4000-2000 lat przed Chr. nad peruwiańską rzeką Huara. Zajmowało ono 54 hektary.
Bandurria było prężnym, zurbanizowanym centrum z imponującymi budowlami
publicznymi, takimi jak zagłębione dziedzińce i platformy, a także z
dzielnicami mieszkalnymi.
Około 1800 lat przed Chr.
społeczności w regionie Supe dotknął ostry kryzys, objawiający się upadkiem
rolnictwa i rybołówstwa. Spowodowały ją bardzo silne trzęsienia ziemi oraz
silne opady deszczu i powodzie, spowodowane przez nasilenie zjawiska El Niño.
Nasiliły się zjawiska osuwiskowe. Upadek Caral otworzył przestrzeń dla
powstania nowych centrów, takich jak El Paraiso w dolinie rzeki Chillón, gdzie
powstał kompleks platformowo-świątynny. Rozpoczął się wówczas w Andach i na wybrzeżu
Peru tzw. okres inicjalny lub formatywny (1800-900 przed Chr.),
charakteryzujący się upowszechnieniem użycia ceramiki i dominacją gospodarki rolnej. El Paraiso stało
się potężnym kompleksem ceremonialnym o powierzchni 58 hektarów. Do jego budowy
zużyto 11 tys. ton kamienia, przyniesionego w siatkowych torbach. Tutejsze
budowle były już większe od tych znanych z Caral. Budowniczowie El Paraiso
odżywiali się głównie produktami morskimi (ryby, skorupiaki), owocami i tykwą. Uprawiali
także bawełnę.
Cywilizacja Caral-Norte Chico
jest wciąż badana przez archeologów, a nasza wiedza na jej temat powoli
przyrasta. Wiele pytań dotyczących jej genezy, rozwoju i upadku pozostaje nadal
bez odpowiedzi. Nie wiadomo na pewno, kiedy zaczęły powstawać pierwsze budowle
publiczne w Caral. Badacze chcieliby wiedzieć, czy budynki monumentalne były
wznoszone przez społeczności bazujące na zasobach morskich, czy też w większym stopniu
na uprawie roli. Chcieliby się dowiedzieć, czy za wnoszeniem kompleksów
ceremonialnych stali potężni wodzowie, elity religijne, czy też społeczności o
charakterze wczesnych państw. Aby odpowiedzieć na te ważkie pytania archeolodzy
muszą kontynuować prace wykopaliskowe na stanowiskach tej pierwszej cywilizacji
w Ameryce Południowej. Niewątpliwe twórcami pierwej cywilizacji i najstarszych
zurbanizowanych centrów w Ameryce Południowej były nieznające jeszcze ceramiki
społeczności o zróżnicowanej gospodarce.
CDN.
Literatura
C. Renfrew, P. Bahn (red.), The
Cambridge World Prehistory, Cambridge, 2014.
Ch. Scarre (red.), The
Human Past: World Prehistory and the Development of Human Societies,
London, New York, 2018.
C. Renfrew, P. Bahn, Archeologia:
teorie, metody, praktyka, Warszawa, 2002.
B. M. Fagan, N. Durrani, People
of the Earth : an introduction to World prehistory, London, New York, 2019.
K. L. Feder. The past in
perspective : an introduction to human prehistory, New York, London, 2017.
R. J. Wenke, D. I.
Olszewski, Patterns in prehistory: humankind’s first three milion years,
Oxford, New York, 2007.
J. K. Kozłowski (aut. i red.), J.
Chochorowski, P. Kaczanowski, Encyklopedia historyczna Świata : Tom I:
Prehistoria, Kraków, 1999.
J. Śliwa (aut. i red.), J.
Chochorowski, K. M. Ciałowicz, M. Kaczanowska, J. K. Kozłowski, J. A.
Ostrowski, J. Wolska-Lenarczyk, A. Zemanek, J. Źrałka (aut.), Wielka
Historia Świata : Tom 2 : Stary i Nowy Świat. Od „rewolucji” neolitycznej do
podbojów Aleksandra Wielkiego, Kraków, 2005.
J. Brooke, Climate change
and the course of global history : A Rough Journey, Studies in environment
and history, Cambridge, New York, 2014.
J. Makowski, Geografia
fizyczna świata, Warszawa, 2004.
J. D. Moore, A Prehistory of South America: Ancient Cultural Diversity on the Least
Known Continent, Boulder, 2014.
H. Silverman, W. H. Isbell
(red.), Handbook of South American
Archaeology, New York, 2008.
https://www.elbrujo.pe/en/students/huacaprieta
W. H. Isbell, H. Silverman (red.),
Andean archaeology I: variations in sociopolitical organization, New York,
2002.
Strefy klimatyczne i środowiskowe w Andach
Peruwiańskie wybrzeże Oceanu Spokojnego, zdjęcie ze statku kosmicznego
Zdjęcie lotnicze stanowiska archeologicznego CaralMapa centralnej części stanowiska Caral
Kopce-platformy z CaralWidok Caral
Siatkowe torby z kamieniami z CaralMonolit z CaralStruktura kopca-piramidy z CaralZabytki z CaralRezydencje elity z Caral, tablica na stanowisku archeologicznymRuiny CaralZnaczenie wierzeń religijnych w Caral, tablica ze stanowiska archeologicznego
Budowa monumentów w Caral, rekonstrukcjeZabytki związane z gospodarką z CaralStarożytni rybacy z wybrzeża Peru, rekonstrukcja
Figurki z Caral
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz