Ostatnim ze światowych centrów rozwoju rodzimych cywilizacji stała się Mezoameryka. Było to drugi obszar w Nowym Świecie, na którym rozwinęły się zaawansowane kultury zurbanizowane. Było to ostatnie w kolejności chronologicznej niezależne centrum cywilizacyjne, które rozwinęło się na Ziemi. Rozwijające się tu kultury dały początek cywilizacjom Olmeków, Majów, Teotihuacan, Tolteków i Azteków. Wykształcone na samym początku oryginale cechy tutejszej kultury (uprawa kukurydzy, rachuba kalendarzowa, rytualne gry, pismo, wierzenia i obrzędy religijne) były widoczne w kolejnych rozwijających się na omawianym terenie cywilizacjach. Omawiany region określany jest w nauce terminem Mezoameryka. Obszar Mezoameryki obejmuje większość terenów Ameryki Środkowej, od północnego Meksyku po Nikaraguę i Honduras. Termin ten wprowadził do obiegu naukowego w 1943 roku pracujący w Meksyku niemiecki antropolog Paul Kirchhoff. Mezoameryka była regionem mocno zróżnicowanym pod względem kulturowym, zamieszkanym przez szereg społeczności przystosowanych do różnorodnych nisz ekologicznych. Dzieli się on na strefy (obszary) geograficzno kulturowe: Zachodni i Północno-Zachodni Meksyk, Centralny Płaskowyż Meksykański, Oaxaca, Wybrzeże Zatokowe, obszar Majów i Centroamerykę.
Z punktu widzenia geografii Mezoameryka
stanowi południową część kontynentu Ameryki Północnej. Ta część świata,
położona pomiędzy Zatoką Meksykańską i Morzem Karaibskim a Oceanem Spokojnym,
nazywana jest także Ameryką Centralną lub Środkową. Od wschodu oblewają ją wody
Zatoki Meksykańskiej, Morza Karaibskiego, Cieśniny Jukatańskiej, Zatoki
Honduraskiej, Zatoki Moskitów i Zatoki Campeche. Zachodnie wybrzeże oblewają
wody Oceanu Spokojnego. Granicę Mezoameryki i Ameryki Południowej stanowi
Przesmyk Panamski. Na północy, nad Zatoką Meksykańską leży część Niziny
Zatokowej, otaczająca łukiem tę Zatokę wraz z nizinnym Półwyspem Jukatan. Południowa
część łańcucha górskiego Kordylierów (ciągnącego się od Alaski na południe)
przebiega przez całą długość Mezoameryki aż po Przesmyk Panamski. Częścią tego
łańcucha jest leżąca w Meksyku Kordyliera Wulkaniczna, w obrębie której
znajduje się wiele czynnych wulkanów (np. Popocatépetl, Orizaba). Wulkany,
tworzące Łuk Wulkaniczny Ameryki Centralnej są także częścią Kordyliery Ameryki
Centralnej (np. Toliman, Pacaya, San Salvador). Pomiędzy dwoma pasmami
Kordylierów położona jest Wyżyna Meksykańska, stanowiąca jednocześnie
śródgórską kotlinę. Południową część Ameryki Środkowej tworzą głównie łańcuchy
górskie Kordylierów, wulkany i wybrzeża morskie po obu stronach przesmyku. Większa
część Ameryki Środkowej znajduje się w obrębie północnoamerykańskiej płyty
litosfery. Tylko południowa część tego obszaru leży na karaibskiej płycie
tektonicznej. Wschodnia część Mezoameryki należy do platformy paleozoicznej,
która przylega do Kordylierów. W jej zachodniej części na starszych skałach
leżą utwory mezozoiku i kenozoiku zdeponowane w basenie Zatoki Meksykańskiej.
Zachodnią część omawianego obszaru zajmują głównie Kordyliery, które powstały
na skutek procesów subdukcji na granicy płyty północnoamerykańskiej oraz
pacyficznej, kokosowej i karaibskiej. Zostały one wypiętrzone w fazie
laramijskiej orogenezy alpejskiej, to znaczy od przełomu kredy i trzeciorzędu
po neogen i czwartorzęd. Wypiętrzeniu uległy wówczas skały osadowe,
płytkomorskie, magmowe i metamorficzne pochodzące z szerokiego przedziału
czasowego od prekambru po trzeciorzęd. Z tych skał zbudowany jest zrąb
Kordylierów. Rzeźba gór została ostatecznie ukształtowana w plejstocenie przez
działanie lodowców i wulkanizm. Na rozległych obszarach Ameryki Środkowej skały
podłoża tworzą kenozoiczne utwory wulkaniczne. W kilku miejscach wychodzą na
powierzchnię utwory prekambryjskiej platformy północnoamerykańskiej. Nizina
Zatokowa otaczająca Zatokę Meksykańską kończy się na półwyspie Jukatan. Na
zachodzie ograniczona jest pasmami Kordylierów (Sierra Madre Wschodnia).
Podłoże geologiczne stanowi tu platforma zbudowana ze skał młodszego prekambru
i starszego paleozoiku, na której leżą utwory paleozoiku, mezozoiku i
trzeciorzędu powstałe w warunkach morskich i lądowych. Występują tu także
przebicia skał wulkanicznych. Na powierzchni dominują silnie skrasowiałe skały
węglanowe oraz czwartorzędowe skały okruchowe. Nizinę przecina szereg rzek
spływających do Zatoki Meksykańskiej. Pomiędzy Zatoką Campeche a Morzem
Karaibskim leży Półwysep Jukatan. Stanowi on wynurzoną część platformy
zbudowanej ze skał węglanowych, leżącej na paleozoicznej platformie
północnoamerykańskiej. Zbudowana jest ona ze skał mezozoicznych i
kenozoicznych, w których rozwinęły się zjawiska krasowe. W północnej części
Jukatanu odkryto meteorytowy krater Chicxulub, który jest pozostałością
uderzenia w Ziemię planetoidy ok. 66 mln lat temu, na granicy kredy i paleogenu.
Kordyliery Południowe ciągną się od doliny rzeki Rio Grande aż po przesmyk
Tehuantepec. Pomiędzy górami leży Wyżyna Meksykańska, stanowiąca geologiczną
kontynuację Gór Skalistych i Wyżyny Kolorado. Powstała ona w czasie orogenezy
alpejskiej na przełomie kredy i trzeciorzędu (paleogenu). Jej obszar został
wówczas wydźwignięty do góry i pocięty uskokami. Wyżyna Meksykańska zbudowana
jest z mezozoicznych i kenozoicznych skał osadowych oraz paleozoicznych i
mezozoicznych skał okruchowych i utworów wulkanicznych. Na powierzchni dominują
skały wulkaniczne. Występują tu pustynne kotliny otoczone pasmami gór
wulkanicznych. W nieckach znajdują się słone jeziora. Na południu Wyżyny
znajdują się wysokie kotliny porozdzielane wysokimi górami wulkanicznymi Od wschodu
Wyżyna Meksykańska graniczy ze Sierra Madre Wschodnią, która jest przedłużeniem
wschodniego pasma Gór Skalistych i ciągnie się na południe aż po Kordylierę
Wulkaniczną. Góry te są zbudowane z mezozoicznych piaskowców i wapieni
wypiętrzony w fazie laramijskiej orogenezy alpejskiej. Wznoszą się do wysokości
ponad 3600 m n. p. m. Zachodni skraj Wyżyny Meksykańskiej stanowi Sierra Madre
Zachodnia, czyli przedłużenie zachodniego pasma Gór Skalistych. Pasmo to,
składające się z kredowych skał okruchowych i węglanowych zostało wypiętrzone w
fazie laramijskiej. W trzeciorzędzie zostały pokryte skałami wulkanicznymi (ignimbrytami,
tufami, bazaltami, ryolitami, andezytami, które zostały następnie wypiętrzone i
pocięte uskokami. Wzdłuż wybrzeża Oceanu Spokojnego po ujście rzeki Lerma
ciągnie się Nizina Nadbrzeżna Północno-Zachodnia zbudowana ze skał
krystalicznych pociętych licznymi uskokami. Pokryta jest skałami wulkanicznymi
i czwartorzędowymi skałami okruchowymi. Na południe od Wyżyny Meksykańskiej
leży Kordyliera Wulkaniczna, ciągnąca się od brzegu Oceanu Spokojnego po Zatokę
Campeche. W jej skład wchodzi kilkadziesiąt wulkanów, m. in. Popocatépetl,
Colima, Paricutin i Orizaba. Wulkaniczne góry zbudowane są z law bazaltowych i
andezytowych oraz popiołów wulkanicznych. Powstały one w górnym trzeciorzędzie
w związku tworzeniem się Ryftu Zatoki Kalifornijskiej. Po południowej stronie
tego łańcucha ciągnie się tzw. Rów Balsas, stanowiący rozległe zapadlisko
tektoniczne wypełnione osadami wulkanicznymi i jeziornymi. Ma on ok. 800 km
długości. Wzdłuż wybrzeża Oceanu Spokojnego, od Przylądka Corrientes po
Przesmyk Tehuantepec ciągną się góry Sierra Madre Południowej, wypiętrzone w
orogenezie alpejskiej, podobnie jak pozostałe pasma Kordylierów. Na południu
graniczą z pasmem nadmorskich nizin. Zbudowane są z utworów paleozoicznych i
mezozoicznych sfałdowanych w fazie laramijskiej, oraz z kenozoicznych skał
wulkanicznych. Góry Sierra Madre Południowej dochodzą do wysokości ponad 3000 m
n. p. m. i są poprzecinane dolinami rzek. Na południe od Przesmyku Tehuantepec
rozciąga się Międzymorze Ameryki Środkowej, dochodzące aż do Przesmyku
Panamskiego. Stanowi ono w większości przedłużenie geologiczne Kordylierów. Zrąb
tego obszaru tworzy łańcuch Kordylierów Ameryki Centralnej złożone z szeregu
pasm górskich. W ich skład wchodzą góry Sierra Madre i Płaskowyż Chiapas. Góry
te zbudowane są z masywów krystalicznych i sfałdowanych osadowych skał
paleozoicznych i mezozoicznych. Występują tu liczne uskoki i wypiętrzone
płaskowyże. Na południu wiele pasm górskich jest pociętych dolinami rzecznymi. Góry
sięgają Wybrzeża Moskitów i brzegu Morza Karaibskiego. Na południowym zachodzie
gór występują śródgórskie zapadliska tektoniczne, często wypełnione wodami
jezior. Góry Sierra Madre złożone są ze skał krystalicznych i utworów
wulkanicznych. Ich trzon stanowią liczne stożki wulkaniczne. Niektóre z nich
wznoszą się na wysokość ponad 4000 m n. p. m. Ciągną się aż do Przesmyku
Panamskiego, do granicy Ameryki Południowej. Na brzegu Pacyfiku, aż do Zatoki
Panamskiej ciągną się Góry Nadbrzeżne, tworzące wcinające się w ocean górzyste
półwyspy. Pomiędzy wspomnianymi pasmami znajdują się zapadliska śródgórskie. Wybrzeża
Zatoki Meksykańskiej mają charakter lagunowo-mierzejowy. W niektórych miejscach
występują tu także wybrzeża deltowe, namorzynowe i koralowe. Karaibskie
wybrzeża Ameryki Centralnej to zwykle brzegi zabagnione, namorzynowe i
koralowe. Lokalnie występują także brzegi klifowe. Zachodnie, pacyficzne
wybrzeże omawianego regionu jest bardzo wyrównane, a także zwykle wysokie i
strome. Północna część Ameryki Środkowej znajduje się w strefie klimatów
podzwrotnikowych i zwrotnikowych. Wokół Zatoki Meksykańskiej rozciąga się
obszar klimatu zwrotnikowego wilgotnego. Na Wyżynie Meksykańskiej dominuje zwrotnikowy
klimat kontynentalny suchy. Południowa część Ameryki Centralnej leży w całości
w strefie klimatów równikowych, charakteryzującej się wysokimi opadami i dużymi
temperaturami. Największe rzeki omawianego obszaru to Rio Grande, Lerma,
Balsas, Grijalva i Usumacinta. Na obszarach górskich występuje bardzo wiele
drobnych cieków wodnych. Największe jeziora w omawianym regionie to jeziora
tektoniczne, np. Nikaragua i Managua. W Kordylierach i na Wyżynie meksykańskiej
dominują kamieniste gleby pustyń oraz gleby brunatnoziemne. Na wielu obszarach
wykształciły się także wulkaniczne andosole. Na Półwyspie Jukatan występują
głównie rędziny, a na wielu obszarach Ameryki Środkowej powstały gleby
ferralitowe i glejowe. Wyżynę Meksykańską i Kordyliery zajmują głównie pustynie
i półpustynie. Miesza się tu roślinność holarktyczna i neotropikalna. Lasy
iglaste rosną na stokach Sierra Madre Zachodniej i Wschodniej. Stoki Gór
Nadbrzeżnych i brzegi Pacyfiku porastają zarośla twardolistne. Południowa część
Ameryki Centralnej należy w całości do państwa neotropikalnego. Rosną tu
wilgotne lasy równikowe, widne lasy równikowe, lasy sosnowe, a na wybrzeżach
lasy namorzynowe. Niekiedy występują także sawanny.
Już okresie preklasycznym na
Wyżynie Meksykańskiej następowała stabilizacja osadnictwa i rozwój rolniczej
gospodarki. Wśród wczesnych osad z tego okresu wyróżniają się Tlatilco,
Zohapilco i Cuicuilco. Ich mieszkańcy uprawiali kukurydze, wytwarzali ceramiczne
naczynia i figurki. Żyli w niewielkich domach. Nowe osady rolnicze pojawiły się
nad Jeziorem Texcoco i w innych rejonach Środkowego Meksyku. Na wielu
stanowiskach pojawiły się budowle kultowe w postaci piramid zwieńczonych
świątyniami. Budynki tego typu istniały m. in. w Tlatilco i Cuicuilco. To
ostatnie stanowisko zajmowało ok. 40 ha i liczyło ok. 40 tys. mieszkańców. W
Cuicuilco wzniesiono z ziemi, skał wulkanicznych i kamiennego gruzu piramidę o
wysokości 118 metrów. Mieszkańcy tej osady zbudowali tu także 11 innych,
mniejszych piramid. Pojawienie się takich publicznych budowli było możliwe
dzięki rozwojowi zhierarchizowanych społeczności kierowanych przez elity i
wodzów. Ok. 300 lat po Chr. prężny ośrodek w Cuicuilco został zniszczony przez
erupcję pobliskiego wulkanu Xitle.
Najstarsze cywilizowane
społeczeństwa Mezoameryki rozwinęły się w regionie Wybrzeża Zatokowego, w pasie
brzegowym Zatoki Meksykańskiej. Powstała tam cywilizacja Olmeków, której
dorobek stał się podstawą rozwoju pozostałych kultur Mezoameryki. Tutejsze
zaawansowane kultury rozwinęły się u schyłku wczesnego okresu preklasycznego
(2000-1000 przed Chr.) i w środkowym okresie preklasycznym (1000-300 przed
Chr.). Obszar, w którym się rozwijały to południowa część współczesnych
meksykańskich stanów Veracruz i Tabasco. Jest to teren porośnięty wilgotnym
lasem równikowym, z gęstą siecią rzeczną. Rzeki są tu głównymi szlakami
komunikacyjnymi. Obszar pokrywa gęsta, leśna wegetacja, obfitująca w tysiące
gatunków roślin i zwierząt. Roczna suma opadów wynosi tu 2000 mm. Dominują tu
wiatry znad Zatoki Meksykańskiej, przynoszące wilgotne masy powietrza. Warunki
naturalne sprzyjają rolnictwu umożliwiając zbieranie plonów kilka razy w roku. Około
1500 lat przed Chr. na klimat Mezoameryki zaczęła mocno wpływać tzw. oscylacja
południowa El Niño. Zmieniła ona w sposób korzystny dla kilku regionów
częstotliwość występowania opadów deszczu. Efektem był rozwój upraw kukurydzy,
który pociągnął za sobą wzrost liczby wiosek i wzrost populacji na wybrzeżach
Zatoki Meksykańskiej i na wyżynach centralnych. To właśnie ten impuls walnie
przyczynił się do rozwoju centrów religijnych i cywilizacyjnych kultury
olmeckiej, które stały się tak istotne dla reszty Mezoameryki. Pierwociny
rozwoju kultury Olmeków sięgają początków II tys. przed Chr. Jej twórcy mówili
najprawdopodobniej językiem mixe-zoque i zamieszkiwali południowe wybrzeże
Zatoki Meksykańskiej, blisko Przesmyku Tehuantepec. Ich praojczyzna znajdowała
się pomiędzy rzekami Papaloapan i Usumacinta i było ograniczona łańcuchami
górskimi Przesmyku Tehuantepec. Sercem tego obszaru jest dolina rzeki
Coatzacoalcos. Tutejszy krajobraz charakteryzuje obecność nadmorskich równin
podmokłych, niskich wyżyn a także nizin i wysp rzecznych. Od zachodu u południa
sąsiadują one z obszarami górskimi. Położone na wschodzie góry Tuxtlas są
obszarem wulkanicznym, dostarczającym licznych użytecznych skał, przede wszystkim
bazaltu. Nizinne obszary porośnięte wilgotnymi lasami równikowymi i
tropikalnymi dostarczały cennych zasobów w postaci kakao, bawełny, kauczuku, miodu,
muszli, piór ptasich i żywych zwierząt, a także tropikalnych owoców i roślin
przyprawowych (takich jak wanilia). Wszystkie te dobra miały się okazać ważne
dla społeczności prekolumbijskich zamieszkujących Mezoamerykę. Nazwa ludu
Olmeków pochodzi od słowa olmeca,
oznaczającego w języku nahuatl mieszkańców kraju kauczuku. Badania
archeologiczne wykazały, że w istocie starożytni mieszkańcy tego regionu
wykorzystywali kauczuk wytwarzany z soku kastylki sprężystej (Castilla elastica). Mieszkańcy
omawianego regionu odżywiali się kukurydzą, roślinami korzeniowymi, awokado,
orzechami palmowymi, fasolą, papryką, słonecznikiem, żółwiami, mięczakami,
skorupiakami rybami, a także mięsem upolowanych ssaków i ptaków. Ważne miejsce
w ich diecie zajmowało często spożywane kakao. Tutejszy model gospodarczy
opierał się zatem nie tylko na rolnictwie, ale także na eksploatacji zasobów
leśnych i wodnych. Głównymi roślinami uprawnymi stały się maniok i kukurydza. Białka
dostarczały w dużej części zasoby wód: ryby, żółwie i bezkręgowce. W okresie
1800-1400 przed Chr. nad brzegiem Zatoki Meksykańskiej istniały głównie
okresowo użytkowane osiedla zakładane na brzegach rzek i lagun. W głębi lądu, w
regionie San Lorenzo nad rzeką Coatzacoalcos powstawały już stałe osiedla,
zakładane głównie na rzecznych wyspach i wysoczyznach w pobliżu cieków wodnych.
Osada San Lorenzo została założona ok. 1800 lat przed Chr. na pofałdowanej
wyspie otoczonej rzekami i mokradłami. Region był zasobny w pożywienie, wodę i
inne zasoby. Początkowo populacje zamieszkujące tutejsze osady nie przekraczały
500-1000 osób. Jedynymi znaczącymi konstrukcjami wznoszonymi przez mieszkańców
były niskie (do 1,3 m) platformy, na których lokowano suche obozowiska,
wędzarnie i składziki żywności. Społeczności dysponujące takimi urządzeniami
kontrolowały lokalne zasoby żywności, co stawiało ich lepszej sytuacji, niż sąsiadów
nie dysponujących tego typu przewagami. Populacja osady San Lorenzo
systematycznie wzrastała. Mieszkańcy umacniali swoją pozycję i znaczenie, czego
wyrazem była budowa potężnej, płaskiej platformy z 2 mln metrów sześciennych
ziemi. Na jej szczycie znalazły miejsce publiczne i prywatne przestrzenie
odprawiania rytuałów religijnych. Platformy stawały się miejscami istotnymi dla
lokalnych społeczności. Coraz większą rolę odgrywały sieci dalekosiężnej
wymiany. Mieszkańcy kraju Olmeków pozyskiwali bazalt z gór Tuxtla i obsydian z
Wyżyny Meksykańskiej wymieniając je na produkty pochodzące z rodzimych lasów
deszczowych. Ze stanowiska El Manatí pochodzą ślady składanych okresowo ofiar z
cennych przedmiotów (drewna, kauczuku, wyrobów z jadeitu) w tutejszym strumieniu.
Są one świadectwami obrzędów sprawowanych przez określone grupy społeczne
(rodziny, klany), być może w rytmie rytualnego kalendarza. Około 1400 lat przed
Chr. San Lorenzo wyrastało na pierwszy ośrodek i stolicę kultury Olmeków. 12 km
na zachód od San Lorenzo położone było konkurencyjne osiedle, Estero Rabón. Te
wiodące centra powstawały wskutek wzmożonej aktywności lokalnych elit, które
spełniały ważną rolę w wymianie dalekosiężnej. Stopniowo przejmowały one rolę
kierowniczą wśród lokalnych społeczności. Południowa część dzisiejszego stanu
Veracruz i zachodnia część stanu Tabasco były w tym okresie zamieszkane przez
prężną ludność rolniczą, która umiała już wytwarzać naczynia ceramiczne. Osady
tych rolników pochodzą z tzw. wczesnej fazy Bari (ok. 2250-1400 przed Chr.). Były
to małe wioski rolnicze, których mieszkańcy żyli z uprawy kukurydzy i fasoli oraz połowu ryb.
Początki cywilizacji olmeckiej
okresu preklasycznego wiążą się z pojawieniem się centralnych ośrodków z
monumentalnym budownictwem i rzeźbą, co nastąpiło ok. 1400-1200 lat przed Chr. Rozwinęły
się wówczas takie ośrodki miejskie i ceremonialne jak San Lorenzo i La Venta. San
Lorenzo rozkwitło w okresie 1200-900 przed Chr. Olmekowie wykorzystali tutaj
rozległy, niski płaskowyż górujący nad okolicznym terenem. Na jego powierzchni
wznieśli szereg imponujących budowli publicznych. Ceremonialne centrum (52 ha) otaczał
zajmujący 690 ha obszar osiedli i domów pocięty kanałami. Na płaskowyżu odkryto
129 monumentalnych rzeźb kamiennych, wykonanych w oryginalnym olmeckim stylu. Są
wśród nich kolosalne głowy portretowe, ołtarze, trony, rzeźby przedstawiające
bóstwa i ludzi. Na podstawie analizy tej sztuki badaczy doszli do wniosku, że
co najmniej dwa możne rody królewskie rywalizowały o władzę nad San Lorenzo. Dzieła
sztuki i monumenty miały legitymizować władzę elity władców i wodzów. Głowy
portretowe przedstawiały deifikowanych przodków elity. Wykonywano je bazaltu, transportowanego
z odległości ponad 100 km, z gór Tuxtla. Na sztucznie usypanej, terasowej
platformie umieszczono domy i pałace należące do elity. W tych rezydencjach
zamieszkiwały rządzące rody pochodzące od wspólnego przodka oraz pomniejsi
członkowie elity. Kompleks pełnił funkcję rezydencji i centrum administracyjnego.
Wielki kompleks, zwany „Czerwonym Pałacem” był zaopatrzony w rytualne sadzawki
i kanały. Pełnił najprawdopodobniej funkcję pałacu władcy miasta. Wielkie place
pomiędzy platformami były odwadniane przez bazaltowe dreny. Wokół dzielnicy
elity zgrupowane były warsztaty wyspecjalizowanych rzemieślników i magazyny. Na
płaskowyżu rozmieszczone były miejsca ceremonialne, gdzie władcy sprawowali
obrzędy i kierowali sprawami miasta. Wyrazem ich władzy i porządku społecznego
były rzeźby i kamienne głowy. Obok władców i elity istnieli wojownicy
posługujący się bronią. Istnieją rzeźby poświadczające użycie broni i zbrojne
starcia z wrogami metropolii. Władcy kontrolowali produkcję i dystrybucję
niektórych dóbr codziennego użytku i towarów luksusowych. Sprawowali kontrolę
nad pozyskiwaniem żywności z wód i terenów podmokłych, wykonywaniem i ponownym
użyciem kamiennych rzeźb, nad wydobyciem i obróbką bazaltu z wulkanicznych gór
Tuxtla, wreszcie nad technologią wiercenia i jej produktami. Władcy San Lorenzo
skutecznie kontrolowali zasoby i ludzi na obszarach leżących bliżej miasta. W miarę
odległości od centrum ich władza słabła. W szczytowym okresie rozwoju populacja
san Lorenzo liczyła ok. 11-13 tys. osób i zajmowała ośrodek o powierzchni 700
hektarów. Powstało tu znaczne centrum o ewidentnie miejskim charakterze,
zarządzane przez polityczną i społeczną elitę. Aby wybudować tutejsze platformy
i monumenty konieczna była centralna mobilizacja dostępnej siły roboczej.
Bazalt do wykonania rzeźb ściągano z gór odległych o 60 km. Mieszkańcy San
Lorenzo importowali także drogą dalekosiężnej wymiany obsydian, jadeit, pióra
ptasie i minerały żelaziste (służące do produkcji barwników i luster). Garncarze
z San Lorenzo wytwarzali zdobione rytami i malowane naczynia ceramiczne. San
Lorenzo było największym i najbardziej złożonym organizmem politycznym i
miastem Mezoameryki w we wczesnym okresie preklasycznym. Było ono centrum
wczesnego państwa, któremu podporządkowane były okoliczne terytoria i zhierarchizowany
system osad. San Lorenzo było najprawdopodobniej najstarszym państwem i centrum
urbanizacji na obszarze Mezoameryki. Było także miejscem narodzin specyficznego
stylu w sztuce i symboliki olmeckiej.
Populacja kraju Olmeków coraz
bardziej uzależniona była od gospodarki rolnej. Zwiększała się nieustannie, ale
narażona była na klęski żywiołowe niszczące zbiory (susze, powodzie) niszczące
zbiory. Dzięki umożliwiającej szybki transport gęstej sieci rzek i kanałów
rozwijały się silne kontakty między populacjami obszaru nadmorskiego. Wzrost
znaczenia rolnictwa w gospodarce kraju Olmeków zbiegł się z upadkiem miasta i
centrum ceremonialnego w San Lorenzo. Jego miejsce zajęła La Venta, nowy
ośrodek położony ponad 80 km na południowy wschód, w bagnistej dolinie rzeki
Tonala, na wyspie uformowanej przez kopułę solną. Osiedle to powstało ok. 1400
lat przed Chr., a ok. 1150 lat przed Chr. rozwinęło się znacznie, osiągając
rangę ośrodka ponadlokalnego, kontrolującego okoliczne osady, oraz ośrodka
dalekosiężnej wymian, której osią była wspomniana rzeka. Około 800-700 lat
przed Chr. uformował się tu ostatecznie kolejny prężny organizm polityczny. La
Venta stało się wówczas ośrodkiem o charakterze prawdziwie miejskim. Mieszkańcy
La Venta utrzymywali stosunki handlowe z San Lorenzo. Kiedy ten ostatni ośrodek
upadał, część jego mieszkańców wyemigrowała do La Venta, która właśnie zaczęła
pełnić funkcję naczelnego ośrodka Olmeków. Mieszkańcy La Venta utrzymywali
także kontakty z osadami położonymi na nizinach kraju Majów. LA Venta, położona
blisko wybrzeża Zatoki Meksykańskiej eksploatowała zasoby morza, wybrzeża i
estuariów rzecznych. Dzięki temu mogli obracać towarami takimi jak żeby rekinów,
muszle, igły płaszczek, a przede wszystkim sól morska. Były one przedmiotami
dalekosiężnej wymiany na tutejszych szlakach. Rozkwit La Venta przypadał na
okres 800-400 przed Chr. Z tego okresu pochodzi monumentalna architektura,
kamienne pomniki i elitarne grobowce. Na tutejszych placach ustawiono kolosalne
kamienne głowy, stele i trony. W tym czasie głównemu ośrodkowi podlegały
mniejsze osady, rozrzucone na powierzchni 40 kilometrów kwadratowych. Monumentalne
budowle i rzeźby z La Venta były większe, niż te z San Lorenzo, co wskazuje na
większą mobilizację zasobów i siły roboczej przez elity tego miejsca. Centralny
obszar La Venta zajmuje powierzchnię 150 ha. Wzniesiono tu ponad 30 sztucznych
kopców i platform, wśród których wyróżnia się tzw. Wielka Piramida, licząca 34
metry wysokości. Była to usypana z ziemi piramida schodkowa. Strefa
monumentalnych budowli dzieli się na 2 części: sakralną północną i świecką
południową. W strefie północnej zbudowano m. in. monumentalny grobowiec z
bazaltowych kolumn, a także monumentalną mozaikę z bloków serpentynitu sklejonych
bitumem. Odnaleziono tu liczne elitarne pochówki i ofiary w postaci m. in.
przedmiotów z jadeitu (w tym siekier i cioseł) i lusterek z magnetytu. W
sektorze południowym usytuowano głównie ziemne platformy i kamienne rzeźby. Masowo
składane bóstwom ziemi ofiary wyprowadzały z codziennego obiegu masę cennych
przedmiotów. Wiele budowli na obszarze omawianego stanowiska zostało
wzniesionych z drewna. Wszystkie place i budowle stanowiły zapewne scenerię
obrzędów, zgromadzeń i rytualnych procesji z udziałem wielkiej ilości ludzi. Wielka
platforma, zwana Akropolem Stirlinga była zapewne podstawą, na której wzniesiono
pałac władcy miasta. Elity z La Venta rozwinęły rozległe sieci handlowe, by
pozyskiwać prestiżowe surowce, takie jak jadeit. Dzięki temu mogły zgromadzić
ogromne bogactwa. Zamożnej elicie rodowej służyli wojownicy uzbrojeni w
maczugi. Całość metropolii La Venta zajmowała więcej niż 400 hektarów. Liczba mieszkańców
jest trudna do oszacowania, choć niewątpliwe była znaczna. Elity La Venta
rozwinęły sieci kontaktów sięgające dalej, niż w przypadku San Lorenzo. Sięgały
one wybrzeży Zatoki Meksykańskiej, Salwadoru, Gwatemali, Hondurasu, przesmyku
Tehuantepec, Kotliny Meksyku i południowej części Wyżyny Meksykańskiej. Dzięki
tym szlakom mogli pozyskiwać obsydian, muszle, kopal, mikę, krzemień i minerały
żelaziste. W miejscach węzłowych szlaków komunikacyjnych i w pobliżu poszukiwanych
surowców zakładano kontrolowane przez metropolię faktorie. Świadectwem ich
powiązań z centrum są kamienne monumenty. W czasach rozkwitu La Venta na
nadmorskich nizinach upowszechniła się uprawa kukurydzy, która stała się główną
rośliną w kraju Olmeków. Świadectwem tego zjawiska jest coraz częstsze
pojawianie się symboliki związanej z kukurydzą na olmeckich płaskorzeźbach.
Kukurydza stała się podstawą diety populacji La Venta, co potwierdzają
archeologiczne badania tutejszych śmietnisk. Obok San Lorenzo i La Venta
istniały jeszcze inne, lokalne ośrodki stołeczne spełniające funkcję ośrodków
władzy i centrów ceremonialnych. Olmeckie ośrodki były osiedlami typu
protomiejskiego i miejskiego i ośrodkami wczesnych organizacji wodzowskich i
państwowych. Sztuka tej kultury nie ograniczała się do głównych ośrodków. Olmekowie
wykonywali też malowidła naskalne, m. in. w jaskiniach Oxtotitlan i Juxtlahuaca,
a także reliefy naskalne znane z Chalcatzingo.
Cywilizacja Olmeków znad Zatoki
Meksykańskiej jest traktowana przez wielu badaczy jako „kultura matka”
mezoamerykańskich cywilizacji. Jej sztuka, religia i pismo upowszechniły się na
obszarach Mezoameryki i stały się podstawą rozwoju innych kultur. Upowszechniły
się one w środkowym okresie preklasycznym (1000-400 przed Chr.), kiedy kwitł
ośrodek La Venta. Wierzenia religijne Olmeków, bazowały na kulcie bóstw ziemi,
oceanu, Słońca i Księżyca. Olmekowie czcili także boga-jaguara, bóstwo
kukurydzy i pierzastego węża. Te kultury religijne rozpowszechniły się potem w
całej Mezoameryce, podobnie jak znana Olmekom rytualna gra w piłkę. Dzięki
wpływom olmeckim upowszechniły się na obszarze Niziny Zatokowej monumentalne
rzeźby głów wodzów i przodków. Rzeźby nawiązujące do wzorców z La Venta
odnaleziono w zachodnim Meksyku i w Salwadorze. Dzięki wpływom olmeckich
innowacji mieszkańcy tych regionów przejęli wiele wynalazków i instytucji,
które stały się później nieodłącznymi elementami cywilizacji Ameryki Środkowej.
Inni badacze utrzymują, że styl olmecki i wiele elementów związanych z tą
cywilizacją było już wcześniej obecnych w różnych kulturach omawianego obszaru.
Nie ulega jednak wątpliwości, że w cywilizacji olmeckiej istniała cała gama
zjawisk typowych dla późniejszych wysoko rozwiniętych kultur
środkowoamerykańskich. Olmecka ideologia, symbolika i ikonografia
rozpowszechniała się w Mezoameryce wraz z rozwojem dalekosiężnych powiązań
opartych na wymianie i handlu. Niewykluczone są także relacje o charakterze
politycznym między olmeckimi miastami a ośrodkami położonymi na odleglejszych
obszarach. Bliskie relacje Olmeków z centralnym Meksykiem, obszarem Oaxaca,
Guerrero i Chiapas stały się podstawą dalszego rozwoju zaawansowanych kultur na
tych terenach. Badacze spierają się, czy Olmekowie znali jakiś rodzaj pisma. Niektóre
pojedyncze znaki na olmeckich rzeźbach mogą być symbolami protopismo hieroglificznego.
Najstarszym zabytkiem piśmiennictwa na obszarze Mezoameryki jest tzw. blok z
Cascajal (odkryty w żwirowni koło San Lorenzo) wykonany z serpentynitu.
Opatrzony jest on inskrypcją składająca się z 62 znaków hieroglificznych. Blok
z Cascajal jest datowany na ok. 900 r. przed Chr., a widoczna na nim inskrypcja
nie została dotychczas odczytana. W San Andres koło La Venta archeolodzy odnaleźli
glinianą pieczęć cylindryczną i fragment plakietki z jadeitu. Obydwa
przedmioty, datowane na ok. 650 przed Chr. pokryte są znakami pisma
hieroglificznego, odnoszącymi się do władcy i dnia z 260-dniowej rytualnej
rachuby kalendarzowej. Ze stanowiska Tres Zapotes, z okresu postolmeckiego
pochodzi tzw. stela C, na której zapisano jedną z dwóch najstarszych znanych
dat w tzw. Długiej Rachubie (7.16.6.16.18), odpowiadającą 3 września 32 r.
przed Chr. Być może zatem jedne z pierwszych rachub kalendarzowych w
Mezoameryce wynaleźli potomkowie Olmeków. W II w. przed Chr. na obszarze Niziny
Zatokowej używano już hieroglificznego pisma postolmeckiego. Przykłady takiego
pisma odkryto na statuetce z Tuxtli i na steli z La Mojarry. Na obydwu
zabytkach zapisano daty odnoszące się już do II w. po Chr.
Koniec świetności ośrodka w La Venta
ok. 400-300 lat przed Chr. zbiegł się z kresem rozwoju cywilizacji Olmeków. Przyczyniły
się do niego zarówno zmiany biegu rzek i kanałów oraz transgresje morskie, jak
i rozwój sąsiednich społeczności, np. Majów z Jukatanu, a także Zapoteków i mieszkańców
Doliny Oaxaca. Okres 300-1 przed Chr. nazywany jest już fazą epi-olmecką lub
post-olmecką. Rozwinęły się nowe ośrodki wysoko rozwiniętych cywilizacji
późnego okresu preklasycznego, które przyćmiły osiągnięcia Olmeków: Monte Alban,
San Jose Mogote i Teotihuacan. Jeszcze później rozwinęły się najlepiej znane
cywilizacje Majów i Azteków.
CDN.
Literatura
C. Renfrew, P. Bahn (red.), The
Cambridge World Prehistory, Cambridge, 2014.
J. Makowski, Geografia
fizyczna świata, Warszawa, 2004.
Ch. Scarre (red.), The
Human Past: World Prehistory and the Development of Human Societies,
London, New York, 2018.
C. Renfrew, P. Bahn, Archeologia:
teorie, metody, praktyka, Warszawa, 2002.
B. M. Fagan, N. Durrani, People
of the Earth : an introduction to World prehistory, London, New York, 2019.
K. L. Feder. The past in
perspective : an introduction to human prehistory, New York, London, 2017.
R. J. Wenke, D. I.
Olszewski, Patterns in prehistory: humankind’s first three milion years,
Oxford, New York, 2007.
J. Śliwa (aut. i red.), J.
Chochorowski, K. M. Ciałowicz, M. Kaczanowska, J. K. Kozłowski, J. A.
Ostrowski, J. Wolska-Lenarczyk, A. Zemanek, J. Źrałka (aut.), Wielka
Historia Świata : Tom 2 : Stary i Nowy Świat. Od „rewolucji” neolitycznej do
podbojów Aleksandra Wielkiego, Kraków, 2005.
J. Brooke, Climate change
and the course of global history : A Rough Journey, Studies in environment
and history, Cambridge, New York, 2014.
M. P. Weaver, The Aztecs, Maya, and their Predecessors: Archaeology
of Mesoamerica, London, New York, 2010.
I. Bernal, The Olmec World, Berkeley, Los Angeles, London, 1976.
R. E. W. Adams, Prehistoric Mesoamerica, Boston, Norman,
2005.
J. P. Blomster, D. Cheetham, The early Olmec and Mesoamerica: the
material record, Cambridge, 2017.
R.M. Rosenswig, The Beginnings of Mesoamerican Civilization:
Inter-Regional Interaction and the Olmec, Cambridge, 2010.
Krajobraz Międzymorza Ameryki ŚrodkowejGóry Sierra Madre w GwatemaliŚrodkowoamerykański łuk wulkanicznyWulkan TolimanErupcja wulkanu TurrialbaWybrzeże PanamyPiramida w CuicuilcoZabytki z CuicuilcoUjście rzeki Papaloapan do Zatoki Meksykańskiej, zdjęcie satelitarne
Rzeka PapaloapanRzeka UsumacintaDolina rzeki CoatzacoalcosKrajobraz kraju OlmekówWidok ze szczytu Wielkiej Piramidy w La VentaKastylka sprężysta (Castilla elastica)Kauczukowa kula z El ManatiMapa kraju OlmekówPreklasyczna platforma gospodarcza z San LorenzoPlan San LorenzoRzeźby olmeckieGłowa nr 1 z San LorenzoGłowa nr 2 z San LorenzoGłowa nr 3 z San Lorenzo
Pozostałości "Czerwonego Pałacu" z San LorenzoOwoce kakaowcaKukurydza zwyczajnaOlmecka rzeźba bóstwa kukurydzyOlmeckie przedstawienia rybRdzenie obsydianoweJaguar
Kamienne ołtarze z La VentaWidok na stanowisko La Venta
Kamienne głowy z La Venta
Olmeckie rzeźby z różnych stanowisk archeologicznychMozaika z La Venta
Reliefy naskalne z ChalcatzingoSztuka naskalna z jaskiń Oxtotitlan
Znaki pisma hieroglificznego z pieczęci z San AndresPieczęć z San Andres
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz